Exploration of Ethnomathematics in Mandar Lipa’ Sa'be Patterns as a Learning Resource

  • Kiky Nakesya A.S UIN Alauddin Makassar
    (ID)
  • Rusnah UIN Alauddin Makassar
    (ID)
  • Adi Sulaiman M.Siddiq UIN Alauddin Makassar
    (ID)
  • Andi Dian Angriani UIN Alauddin Makassar
    (ID)
  • Alimuddin Tampa UIN Alauddin Makassar
    (ID)
Keywords: Ethnomathematics, Lipa' Sa'be Mandar Pattern, Learning Resources

Abstract

This study aims to explore the relationship between mathematics and culture contained in the Lipa' Sa'be Mandar style as a student learning resource. The type of research used is qualitative research with an ethnographic approach. The subject of this research is Mandar people coinciding in Suruang Village, Campalagian District, Polewali Mandar Regency. The instrument used is the researcher himself and also supporting instruments such as interview guides but the possibility of interview questions developing according to the needs of the researcher. Data collection techniques consist of observation, interviews and documentation. Based on the research results obtained that part of the pattern on Lipa' Sa'be Mandar is essentially related to the geometric shapes of flat shapes, especially in the motif called sure' and also part of the flower motif that displays elements of flat geometry. The patterns of Lipa' Sa'be in which there is a mathematical concept of flat geometry are the patterns of  Lipa’ Sa’be Sure’ Padhadha, Sure’ Mara’ Dia, Sure’ Padada Saripa, Sure’ Bunga, serta Sure’ Batu Dadzima with a square shape while there are some variants of Mandar Lipa' Sa'be in which there are patterns with rectangular shapes, circular, triangles, and rhombuses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifah, D. S. N., Putri, I. M., & Listiawan, T. (2020). Eksplorasi Etnomatematika Pada Batik Gajah Mada Motif Sekar Jagad Tulungagung. BAREKENG: Jurnal Ilmu Matematika Dan Terapan, 14(1), 101–112. https://doi.org/10.30598/barekengvol14iss1pp101-112.

Andriyani, I. A., Fitria, N. D., & Zuliana, E. (2023). Eksplorasi Etnomatematika Bentuk Geometri Peninggalan Syekh Ahmad Muttamakkin. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 3(2), 181–194. https://doi.org/10.35878/guru.v3i2.867.

Ariyani, I. D. (2019). Peran Tenaga Pendidik Dalam Memberikan Pembelajaran Yang Bermakna Dengan Menggunakan Pendekatan Etnomatematika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 77–84.

Azmi, N., Nurhaliza, S., Ula, D., Syifa, D., & Aprillia, R. (2021). Eksplorasi Etnomatematika Dan Geometri Pada “Rumoh Aceh.” In Jurnal Pendidikan Matematika (Vol. 2, Issue 1).

Banase, S., Disnawati, H., & Nahak, S. (2022). Eksplorasi Etnomatematika Kain Tenun pada Mayarakat Oeolo NTT untuk Mengungkapkan Konsep Matematis. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 86. https://doi.org/10.20527/edumat.v10i1.10698.

Busrah, Z., Pathuddin, H., Aras, A., & Buhaerah. (2023). Mathematical ability of Bugis community in designing Lipa’ Sabbe of Sengkang. Journal of Research and Advances in Mathematics Education, 8(1), 30-48. https://doi.org/10.23917/jramathedu.v8i1.2524

Cahyadi, W., Faradisa, M., Cayani, S., & Santri Syafri, F. (2020). Etnomatematika untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. In Academic Journal of Math (Vol. 02, Issue 02). http://journal.staincurup.ac.id/index.php/arithmetic/index.

Dhiki, Y. Y., & Bantas, M. G. D. (2021). Eksplorasi Etnomatematika Sebagai Sumber Belajar Matematika di Kabupaten Ende. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(4), 2698. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i4.4254.

Ekowati, D. W., Kusumaningtyas, D. I., & Sulistyani, N. (2017). Ethnomathematica dalam pembelajaran matematika (pembelajaran bilangan dengan media batik madura, tari khas Trenggal dan tari khas Madura). Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 5(2), 716–721.

Hadija, & Yuniarti. (2022). Eksplorasi Etnomatematika yang Terdapat Dalam Corak Lipa’ Sa’be Mandar Terkait Geometri Bangun Datar. In Journal of Mathematics Learning Innovation (JMLI) (Vol. 1).

Harahap, L., & Mujib, A. (2022). Eksplorasi Etnomatematika Pada Motif Batik Medan. In Journal Ability : Journal of Education and Social Analysis (Vol. 3, Issue 2).

Hartanti, S., & Ramlah, R. (2021). Etnomatematika: Melestarikan Kesenian dengan Pembelajaran Matematika. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 7(2), 33–42.

Iskandar, D. (2021). Etnomatika Pada Permainan Setatak Sebagai Bahan Pembelajaran Bangun Datar. 4(2).

Janan, T., Dwi Warih Sitaresmi, P., Damayanti, R., & Nurhidayati. (2023). Eksplorasi Etnomatematika Pada Masjid Al-Akbar Surabaya. AL JABAR: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika.

Kuswidi, I., Fajar Lestari, D., Arfinanti, N., Azka Pendidikan Matematika, R., Sunan Kalijaga Yogyakarta, U., & Marsda Adisucipto, J. (2021). Eksplorasi Etnomatematika Pada Permainan Tradisional Layangan (Pemahaman Materi Bangun Datar Layang-Layang Dan Pengembangan Karakter). Jurnal Pengembangan Pembelajaran Matematika (JPPM), 3(2). http://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/jppm/index.

Loviana, S., Merliza, P., Damayanti, A., Mahfud, M. K., & Islamuddin, A. M. (2020). Etnomatematika pada kain tapis dan rumah adat Lampung. Tapis: Jurnal Penelitian Ilmiah, 4(1), 94–110.

Muslimin, T. P., & Rahim, A. (2021). Etnomatematika Permainan Tradisional Anak Makassar Sebagai Media Pembelajaran Geometri Pada Siswa Sd.

Panjaitan, K. (2023). Etnomatematika pada Gotong dan Bulang Pakaian Adat Simalungun.

Putri, J. K., Fitri, A., Rusliah, N., Yulia, P., Islam, I. A., & Kerinci, N. (2023). Eksplorasi Etnomatematika pada Motif Batik Incung Kerinci. In Academic Journal of Math (Vol. 05, Issue 02). http://journal.iaincurup.ac.id/index.php/arithmetic/index.

Samad, I., Ahmad, H., & Febryanti, F. (2020). Peningkatan Kemampuan Representasi Matematis melalui Media Lipa’Sa’be Mandar. Sainsmat: Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan Alam, 9(1), 57–70.

Septiana, W., Hikmah, N., Wulandari, N. P., & Prayitno, S. (2023). Eksplorasi Etnomatematika pada Motif Kain Tenun Desa Sukarara dan Implikasi dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(3), 1725–1736. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i3.1569.

Setyawati, A., Sunni, J. F., & Soebagyo, J. (2023). Eksplorasi Etnomatematika dalam Permainan Tradisional Galasin di Jakarta pada Konsep Matematika. Union: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 11(1), 58–65. https://doi.org/10.30738/union.v11i1.12661.

Triani Purba, J., Fitriandika Sari, N., Sany Siagian, D., Maria Manalu, B., & Febriyanti Pasaribu, C. (2022). Inspeksi Etnomatematika Kain Ulos Sadum untuk Mengungkap Nilai Filosofi Konsep Matematika Geometri Bangun Datar.

Ulum, B., Teguh Budiarto, M., & Ekawati, R. (2018). Etnomatematika Pasuruan: Eksplorasi Geometri Untuk Sekolah Dasar Pada Motif Batik Pasedahan Suropati. Jurnal Review Pendidikan Dasar, 4(2). http://journal.unesa.ac.id/index.php/PD.

Wahyuni, E., & Suherman. (2023). Eksplorasi Nilai Budaya Mayarakat Suku Mandar Untuk Materi Matematika Sekolah Dasar. http://journal.unismuh.ac.id/index.php/jrpd.

Published
2024-05-31
How to Cite
Kiky Nakesya A.S, Rusnah, Adi Sulaiman M.Siddiq, Andi Dian Angriani, and Alimuddin Tampa. 2024. “Exploration of Ethnomathematics in Mandar Lipa’ Sa’be Patterns As a Learning Resource ”. Alauddin Journal of Mathematics Education 6 (1), 76-87. https://doi.org/10.24252/ajme.v6i1.47034.
Section
Artikel
Abstract viewed = 100 times