Pengaruh Sertifikasi Guru terhadap Kinerja Guru di MTs Negeri Model Makassar

  • Muhammad Rizal Hamzah Prodi Manajemen Pendidikan Islam, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Muzakkir Prodi Pendidikan Agama Islam, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Mardhiah Prodi Manajemen Pendidikan Islam, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Lisnasari Andi Mattoliang Prodi Pendidikan Matematika, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Ahmad Farham Majid Prodi Pendidikan Matematika, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
Keywords: teacher performance; teacher certification

Abstract

This study aimed to determine teacher certification's effect on teacher performance at MTs Negeri Model Makassar. This research is a type of quantitative research with an ex-post facto approach. The study population consisted of all 70 certified teachers at MTs Negeri Model Makassar, with a total sample of 25 teachers. The instruments used by researchers in this study were documentation and scales as primary instruments and interview guidelines as secondary instruments. The data analysis technique used is descriptive statistical analysis and inferential statistical analysis. Based on the results of the study, it shows that the relationship between teacher certification and teacher performance is in the moderate category. Thus, it was concluded that there was an influence between teacher certification on performance at MTs Negeri Model Makassar.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lisnasari Andi Mattoliang, Prodi Pendidikan Matematika, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar

Google Scholar: https://scholar.google.co.id/citations?user=uql1Gb0AAAAJ&hl=en

SINTA: https://sinta.ristekbrin.go.id/authors/detail?id=6746014&view=overview

DESCRIPTION
  • Lecturer at Department of Mathematics Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.
EDUCATIONAL BACKGROUND
  • Sarjana Pendidikan Matematika, Universitas Negeri Makassar
  • Magister Pendidikan Matematika, PPs Universitas Negeri Makassar

References

Anggraini, Y. (2021). Analisis persiapan guru dalam pembelajaran matematika di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2415–2422. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1241

Ardana, I. P., Yudana, I. M., & Divayana, D. G. H. (2020). Kontribusi sertifikasi guru, motivasi kerja dan supervisi akademik kepala sekolah terhadap kinerja guru. Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia, 11(1), 42–53. https://doi.org/10.23887/japi.v11i1.3330

Bariyyah, K., & Latifah, L. (2019). Kecerdasan emosi siswa ditinjau dari jenis kelamin dan jenjang kelas. Jurnal Penelitian Guru Indonesia, 4(2), 68–75. https://doi.org/10.29210/02379jpgi0005

Barsah, A., Sudarso, A. P., & Sunarsi, D. (2020). Analisis pengaruh pengajaran dan sertifikasi guru terhadap kompetensi guru pada sekolah menengah kejuruan di wilayah parung panjang kabupaten Bogor. JEHSS: Journal of Education, Humaniora and Social Sciences, 3(2), 650–657. https://doi.org/ 10.34007/jehss.v3i2.388

Djuanda, I. (2019). Meningkatkan kompetensi guru sebagai pendidik profesional dalam mengembangkan pembelajaran. Alim: Journal of Islamic Education, I(2), 353–372.

Indrayanti, F., GS, A. D., & Dewi, R. (2022). Pengaruh sertifikasi guru terhadap kinerja guru pada SD Negeri Dukuh Menanggal I Surabaya. JUMMA45: Jurnal Mahasiswa Manajemen dan Akuntansi, 1(1), 50–57. https://doi.org/10.30640/jumma45.v1i1.185

Masdul, M. R. (2018). Komunikasi pembelajaran. Iqra: Jurnal Ilmu Kependidikan dan Keislaman, 13(2), 1–9. https://doi.org/10.56338/iqra.v13i2.259

Mulyasa. (2005). Menjadi guru profesional: menciptakan pembelajaran kreatif dan menyenangkan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Muslich, M. (2007). Sertifikasi guru menuju profesionalisme pendidik. Jakarta: Bumi Aksara.

Mutia, D. (2018). Pengaruh sertifikasi guru terhadap kinerja guru di SMK Negeri 1 Tondano. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 3(2), 1–9.

Nur, R. F., & Riandhana, T. E. (2021). Implementasi kebijakan sertifikasi guru dalam meningkatkan mutu pembelajaran di SMA Negeri 1 Dolo kabupaten Sigi. Moderasi: Jurnal Studi Ilmu Pengetahuan Sosial, 2(2), 16–28. https://doi.org/10.24239/moderasi.Vol2.Iss2.45

Riva’i, F. A. (2019). Pengaruh program sertifikasi guru terhadap motivasi dan kinerja guru. Almubin: Islamic Scientific Journal, 2(2), 78–84. https://doi.org/10.51192/almubin.v2i2.61

Suheri, Suja’I, A. Y. I., & Sunaryo, H. (2021). Pengaruh sertifikasi guru dan implementasi program MGMP pada motivasi dan kinerja guru. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 9(2), 189–202. https://doi.org/10.21831/jamp.v9i2.41751

Usman, S. (2011). Menuju guru profesional suatu tantangan. Alauddin University Press.

Wijaya, C., Nasution, T., Qadri, M. Al, Anwar, K., & Fuadi, A. (2022). Persepsi guru RA tentang kebijakan sertifikasi guru dalam peningkatan mutu pendidikan. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 738–751. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.1551

Published
2023-05-31
How to Cite
Hamzah, M. R., Muzakkir, Mardhiah, Andi Mattoliang, L., & Majid, A. F. (2023). Pengaruh Sertifikasi Guru terhadap Kinerja Guru di MTs Negeri Model Makassar. Al Asma : Journal of Islamic Education, 5(1), 29-36. https://doi.org/10.24252/asma.v5i1.28833
Section
Vol. 5 No. 1
Abstract viewed = 120 times