Efektivitas Pembelajaran Tambahan Pagi untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Bagi Santri Pondok Pesantren Al-Karamah Bima

  • Hamidatul Latifah Prodi Pendidikan Bahasa Arab, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Mappasiara Prodi Pendidikan Bahasa Arab, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
Keywords: speaking skills; additional morning learning; students

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of additional morning lessons in improving Arabic speaking skills for students at the Al-Karamah Bima Islamic boarding school. This type of research is descriptive qualitative research. This research was conducted at the Al-Karamah Bima Islamic Boarding School. The subjects of this study were educators in the additional morning lessons and 19 (nineteen) students in grade 3 science. There are three data analysis techniques, namely data reduction, data presentation, and drawing conclusions. Based on the results of observations and interviews, it can be concluded that 1) the implementation of additional morning learning is carried out after the morning prayer, by giving several mufradats of approximately three or five mufradat and additional morning learning is carried out every day so that students master Arabic. 2) the results of additional morning learning are an increase both in terms of grades and in terms of student understanding. 3) the effectiveness of additional morning learning in improving Arabic speaking skills for students is very effective and appropriate in achieving the goals to be achieved by Islamic boarding schools, it is proven that most of the students have experienced an increase from the results of observations, interviews, and the scores obtained.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amri, C. K., Anwar, M., & Latuconsina, S. N. (2021). Keterampilan berbicara bahasa arab siswa sekolah menengah pertama Islam terpadu di kabupaten Gowa. Pinisi Journal of Education, 1(1), 20–25.

Ansor, A. M. (2009). Pengajaran bahasa arab media dan metode-metodenya. Yogyakarta: Teras.

Aziza, L. F., & Muliansyah, A. (2020). Keterampilan berbahasa arab dengan pendekatan komprehensif. EL-Tsaqafah, 19(1), 56–71.

Enramika, T. (2022). Bentuk tes kemahiran berbicara bahasa arab (tingkat dasar, menengah, lanjutan). Islamic Education, 2(1), 14–24.

Hanun, A., & Herizal. (2020). Meningkatkan keterampilan berbicara bahasa arab melalui permainan bahasa Isyruna Sualan. Lahjah Arabiyah, 1(1), 26–32.

Hendri, M. (2017). Pembelajaran keterampilan berbicara bahasa arab melalui pendekatan komunikatif. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 3(2), 196–210.

Karima, K. I. (2020). Penerapan metode edutaintment melalui permainan simak-ulang-ucap untuk meningkatkan keterampilan berbicara bahasa arab. AL-SUNIYAT: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, dan Budaya Arab, 2(1), 58–68. https://doi.org/10.17509/alsuniyat.v2i1.24072

Khasanah, N. (2016). Pembelajaran bahasa arab sebagai bahasa kedua (urgensi bahasa arab dan pembelajarannya di Indonesia). An-Nidzam, 3(2), 39–54.

Nalole, D. (2018). Meningkatkan keterampilan berbicara (Maharah al-kalam) melalui metode Muhadtsah dalam pembelajaran bahasa Arab. Al-Minhaj: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 129–145.

Rizqi, M. R. (2021). Upaya meningkatkan kemampuan berbicara bahasa arab dengan menggunakan media flip chart bagi siswa kelas VIII Madrasah Tsanawiyah “Fadllillah” desa Tambak Sumur kecamatan Waru kabupaten Sidoarjo. Al-Fakkaar: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Arab, 2(1), 1–21.

Rosyidi, A. W., & Ni’mah, M. (2011). Memahami konsep dasar pembelajaran bahasa arab. Malang: Maliki Press.

Samal, S. (2020). Keterampilan berbicara (maharah al-kalam) bahasa arab mahasiswa jurusan pendidikan agama Islam (PAI) semester I dan III TA. 2016/2017 Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan IAIN Ambon. Kuttab: Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(1), 57–66.

Suharmon. (2009). Upaya peningkatan keterampilan berbicara siswa pada mata pelajaran bahasa arab melalui latihan komunikatif di MTsN Paninjauan kabupaten Tanah Datar. Ta’dib, 12(1), 57–71.

Zulkifli, & Jumadi. (2022). Strategi pembelajaran untuk meningkatkan keterampilan berbicara bahasa arab mahasiswa Ma’had Bilal bin Rabah Sorong. Jurnal PAIDA, 1(2), 77–92.

Published
2023-05-31
How to Cite
Latifah, H., & Mappasiara. (2023). Efektivitas Pembelajaran Tambahan Pagi untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Bagi Santri Pondok Pesantren Al-Karamah Bima. Al Asma : Journal of Islamic Education, 5(1), 37-43. https://doi.org/10.24252/asma.v5i1.37945
Section
Vol. 5 No. 1
Abstract viewed = 230 times