Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik dengan Model Pembelajaran Kooperatif Berbantuan Flashcard Materi Klasifikasi Makhluk Hidup

  • Salbiah Salbiah Universitas Tanjungpura
    (ID)
  • Titin Titin Universitas Tanjungpura
    (ID)
  • Eko Sri Wahyuni Universitas Tanjungpura
    (ID)
  • Kurnia Ningsih Universitas Tanjungpura
    (ID)
  • Anisyah Yuniarti Universitas Tanjungpura
    (ID)
Keywords: cooperative model, flashcards, learning outcomes

Abstract

This study aimed to improve the learning outcomes of seventh-grade students in class VII A at SMPN 22 Pontianak on living organisms' classification through a cooperative learning model assisted by flashcards. The Classroom Action Research (CAR) model has two cycles, each including four stages: planning, implementation, observation, and reflection. Data collection methods involved the learning outcome tests, observation sheets, and documentation. This research focused on analyzing changes in students' understanding of active and interactive learning strategies using flashcards. The results showed a significant improvement in student learning outcomes; the mastery level was 81.25% in the first cycle, which increased to 87.50% in the second cycle. This increase indicates that the cooperative learning model assisted by flashcards not only enhances student engagement in the teaching-learning process but also effectively strengthens their understanding of the material on the classification of living organisms. The findings suggest that integrating cooperative methods with visual aids, like flashcards, can be an effective pedagogical strategy to enhance the quality of education in schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvita, & Septian, A.G. (2021). Pengembangan Flashcard untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Permulaan Pada Siswa Kelas I Mata Pelajaran Bahasa Inggris di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5, 57125721. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1686
Arikunto, S., Suhardjono. & Supardi. (2020). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta:Bumi Aksara
Azizah, A. (2021). Pentingnya Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru Dalam Pembelajaran. Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 15-22, DOI: 10.36835/au.v3i1.475.
Damayanti, E. (2016). Pengembangan Media Visual Flash Card pada Materi Interaksi Makhluk Hidup dengan Lingkungannya. Jurnal Sainsmat, 5(2), 175–182.
Febriyanto, B., & Yanto, A. (2019). Penggunaan media flash card untuk meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 3(2), 108-116. https://journal.univetbantara.ac.id/index.php/komdik/article/view/302
Kaban, R. H., Anzelina, D., Sinaga, R., & Silaban, P. J. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran PAKEM terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 102–109. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.574.
Maryanto, R.I.P.(2019). Penggunaan Media Flascard untuk Meningkatkan Pengenalan Bentuk Huruf Siswa Kelas I pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah ABC Manado. Jurnal Ilmu Pendidikan.
Ningsih, K, D., Taman,S.B.S., & Flash, K. (2021). Pengembangan Media Flash Card untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa SDN Donggo Kata kunci. In JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan (Vol. 4). http://Jiip.stkipyapisdompu.ac.id.
Novita, L., Sukmanasa, E., & Pratama, M. Y. (2019). Penggunaan Media Pembelajaran Video terhadap Hasil Belajar Siswa SD. Indonesian Journal of Primary Education, 3(2), 64–72. https://doi.org/10.17509/ijpe.v3i2.22103.
Pantas, H., & Surbakti, K. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Talking Stick. Curere, 4(1), 33-42, DOI: 10.36764/jc.v4i1.333.
Rafianti, I., Setiani, Y., & Novaliyosi (2018). Profil Kemampuan Literasi Kuantitatif Calon Guru Matematika. JPPM: Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika, 11(1), 63-74, DOI: 10.30870/jppm.v11i1.2985.
Umainingsih, M.B. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Memori Untuk Meningkatkan Daya Ingat Dan Prestasi Belajar Matematika (Studi Pada Siswa Kelas III SD Gugus II Kecamatan Ipuh). Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 7(2). 87-97. file:///C:/Users/ADVAN/Downloads/3687-Article%20Text-4386-6592-10-20180106.pdf
Umroh, I. L. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Flash Card Terhadap Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Arab (Study Eksperimen Terhadap Siswa Kelas 1 SD Negeri Tlogorejo Sukodadi Lamongan). Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan Dan Humaniora, 6(1), 39-58. DOI: https://doi.org/10.52166/dar%20el-ilmi.v6i1.1467
Wahyuni, S. (2020). Penerapan Media Flash Card untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema “Kegiatanku”. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(1), 9-16. DOI: https://doi.org/10.23887/jisd.v4i1.23734
Published
2024-12-27
How to Cite
Salbiah, S., Titin, T., Wahyuni, E. S., Ningsih, K., & Yuniarti, A. (2024). Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik dengan Model Pembelajaran Kooperatif Berbantuan Flashcard Materi Klasifikasi Makhluk Hidup. Jurnal Biotek, 12(2), 82-95. https://doi.org/10.24252/jb.v12i2.48340
Section
Articles
Abstract viewed = 9 times

Most read articles by the same author(s)