Pengembangan Modul IPA Berorientasi Profil Pelajar Pancasila Materi Ekologi dan Keanekaragaman Hayati Indonesia untuk Siswa SMP/MTs

  • Ni Putu Diah Loriana Dewi Universitas Pendidikan Ganesha
    (ID)
  • Putu Prima Juniartina Universitas Pendidikan Ganesha
    (ID)
  • Luh Mitha Priyanka Universitas Pendidikan Ganesha
    (ID)
Keywords: Pancasila Student Profile, Science Learning Module, 4D Development Model

Abstract

The teaching materials in the form of modules used by students in learning are not yet fully linked to the Pancasila Student Profile as required by the Merdeka curriculum. The research aimed to develop a science module oriented to the Pancasila Student Profile for junior high schools that is valid, practical, and readable, focusing on ecology and Indonesian biodiversity. The development of the research model chosen, namely 4D (Define, Design, Develop, and Disseminate), because of time constraints, is limited to the development stage. Content, media, language, observations, and validity test subjects were each carried out by 2 expert validators from the Ganesha University of Education, and the practicality and readability test subjects involved 3 science teachers and 15 class VII students at SMPN 1 Sukasada. The research instruments are interview sheets, observations, and questionnaires. Characteristics of the science module, namely (1) The form of the science module is as a textbook in PDF and printed format. (2) Module activities use the Discovery Learning model. (3) The syntax of the Discovery Learning model in the module contains the Pancasila Student Profile dimensions. The results showed a validity test with calculations using the Gregory formula with a score of 1.00 in the very high validity category. Practicality and readability were assessed at 94% and 93%, respectively, demonstrating a high level of both attributes. Based on these results, it can be concluded that the Pancasila Student Profile-oriented science module that was developed meets the criteria of being very valid, very practical, and very readable, so it is worth continuing to the effectiveness testing stage.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ni Putu Diah Loriana Dewi, Universitas Pendidikan Ganesha

Ni Putu Diah Loriana Dewi lahir di Gianyar pada tanggal 2 November 2001. Pada tahun 2020, penulis lulus dari SMA Negeri 8 Denpasar dan melanjutkan pendidikan di Universitas Pendidikan Ganesha dengan mengambil Program Studi S1 Pendidikan IPA. Selanjutnya, mulai tahun 2020 sampai dengan penulisan skripsi ini penulis masih terdaftar aktif sebagai mahasiswa Program Studi S1 Pendidikan IPA di Universitas Pendidikan Ganesha. Pada bulan April tahun 2024, penulis menyelesaikan Tugas Akhir yang berjudul “Pengembangan Modul IPA Berorientasi Profil Pelajar Pancasila Materi Ekologi dan Keanekaragaman Hayati Indonesia untuk Siswa SMP/MTs Kelas VII”

References

Amir, M. F., & Kusuma W, M. D. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Masalah Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Metakognisi Siswa Sekolah Dasar. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 2(1), 117. https://doi.org/10.31331/medives.v2i1.538

Anderson, L. W. , dan K. D. R. (2015). Kerangka Landasan Untuk Pembelajaran, Pengajaran, dan Asesmen Revisi Taksonomi Bloom. Pustaka Belajar.

Annisa, A. R., Putra, A. P., & Dharmono, D. (2020). Kepraktisan Media Pembelajaran Daya Antibakteri Ekstrak Buah Sawo Berbasis Macromedia Flash. Quantum: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 11(1), 72. https://doi.org/10.20527/quantum.v11i1.8204

Depdiknas. (2008). Pedoman Penulisan Modul. Direktorat Tenaga Kependidikan dan Dirjen PMPTK Depdiknas. .

Dewi, I. S., Sunarno, W., & Dwiastuti, S. (2019). Pengembangan Modul IPA Berbasis Saintifik Pada Materi Interaksi Makhluk Hidup dengan Lingkungan Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Siswa Kelas VII Smp. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 8(2), 186. https://doi.org/10.20961/inkuiri.v8i2.37757

Hamansah, & Hading. (2016). Pengaruh Penerapan Modul Stiles Biologi Sel Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Mahasiswa Pada Angkatan 2015 Jurusan Pendidikan Biologi Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Uin Aluddin Makassar. Jurnal Biotek, 4(1), 150–167.

Handiyati, T., & Qomariyah, S. (2023). Peran Pembelajaran Berbasis Lingkungan dalam Meningkatkan Pemahaman Peserta Didik di MI Cimahi Peuntas Kabupaten Sukabumi. Jurnal Pendidikan Berkarakter, 4 (1), 86–105. https://doi.org/https://doi.org/10.51903/pendekar.v1i4.297

Hardanie, B. D., Nabuy, V., Maryana, O. F., Sutia, C., & Lestari, S. H. (2021). Buku Panduan Guru Ilmu Pengetahuan Alam untuk SMP Kelas VII. Pusat Kurikulum dan Perbukuan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Hidayah, Y., Suyitno, S., & Ali, Y. F. (2021). A Study on Interactive–Based Learning Media to Strengthen the Profile of Pancasila Student in Elementary School. JED (Jurnal Etika Demokrasi), 6(2), 283–291. https://doi.org/10.26618/jed.v6i2.5591

Kemendikbudristek. (2022). Pedoman Penerapan Kurikulum Dalam Rangka Pemulihan Pembelajaran Keputusan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 56/M/2022. Sekretariat Negara.

Khoirurrijal, Fadriati, Sofia, Makrufi, A. D., Gandi, S., Muin, A., & Tajeri. (2022). Pengembangan Kurikulum Merdeka. CV. Literasi Nusantara Abadi.

Kosasih, D. E. (2021). Pengembangan Bahan Ajar. PT. Bumi Aksara.

Lansan, D. I., Kresnadi, H., & Pranata, R. (2024). Deskripsi Strategi Guru Menanamkan Profil Pelajar Pancasila SDN 17 Pontianak Kota. ISLAMIKA, 6(4), 1900–1918. https://doi.org/10.36088/islamika.v6i4.5394

Maghribi, A. N., & Sidik, A. (2023). Analisis Profil Pelajar Pancasila dalam Bahan Ajar IPA Materi Pencemaran Lingkungan Guna Mendukung Education for Sustainable Development. Jurnal Tadris IPA Indonesia, 3(1), 55–68. https://doi.org/10.21154/jtii.v3i1.1526

Musdolifah, A., Maulida, N., & Yankiapoli, Y. N. (2023). Implementasi Profil Pelajar Pancasila dalam Pembelajaran Teks Anekdot di Kelas X DKV SMK Negeri 3 Balikpapan. Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 16(1), 195. https://doi.org/10.30651/st.v16i1.15700

Pujiningtyas, M. R., Minarti, I. B., & Sa’diyah, S. (2023). Implementasi Discovery Learning pada Materi Ekosistem dalam Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Lentera Pendidikan Pusat Penelitian Lppm Um Metro, 8(1), 21. https://doi.org/10.24127/jlpp.v8i1.2636

Retnawati, H. (2016). Analisis kuantitatif instrumen penelitian. Parama Publishing.

Retnowati, E., & Nugraheni, N. (2024). Analisis Gaya Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran di Kelas. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 5(1), 1. https://doi.org/10.30595/jrpd.v5i1.16151

Riswakhyuningsih, T. (2022). Pengembangan Alur Tujuan Pembelajaran (ATP) Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) Kelas VII SMP. RISTEK : Jurnal Riset, Inovasi Dan Teknologi Kabupaten Batang, 7(1), 20–30. https://doi.org/10.55686/ristek.v7i1.123

Saputro, Eveline, E., & Nurul Apsari. (2023). Modul IPA Berbasis Etnosains pada Kurikulum Merdeka untuk Penguatan Profil Pelajar Pancasila. JURNAL PENDIDIKAN MIPA, 13(3), 797–804. https://doi.org/10.37630/jpm.v13i3.1177

Suliyanah, S., Khasanah, U., Alifia, D., Agustinaningrum, N. A., Sabrina, N. M. N., & Deta, U. A. (2023). The Teacher’s Role as an Applicator of “Profil Pelajar Pancasila” in “Merdeka Belajar” Curriculum. International Journal of Research and Community Empowerment, 1(1), 29–32. https://doi.org/10.58706/ijorce.v1n1.p29-32

Thiagarajan, D. S. (1974). For Training Teacher of Exceptional Children Instructional Development. Indiana University.

Wulandari, E. (2023). Analisis Kebutuhan Pengembangan Bahan Pembelajaran Biologi Sel STKIP YPM Bangko. Jurnal Biotek, 11(1), 60–72.

Yunarti, N. (2021). Analisa Kesulitan Dalam Pembelajaran IPA Pada Siswa SMP Negeri 1 Rambang. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(4), 1745–1749. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i4.1570

Published
2024-12-27
How to Cite
Dewi, N. P. D. L., Juniartina, P. P., & Priyanka, L. M. (2024). Pengembangan Modul IPA Berorientasi Profil Pelajar Pancasila Materi Ekologi dan Keanekaragaman Hayati Indonesia untuk Siswa SMP/MTs. Jurnal Biotek, 12(2), 67-81. https://doi.org/10.24252/jb.v12i2.51588
Section
Articles
Abstract viewed = 26 times