E-atlas Fotografi Anatomi Akar, Batang dan Daun Tumbuhan Familia Arecaceae Sebagai Sumber Belajar

  • Syifa Fauzia Universitas Negeri Makassar
    (ID)
  • Syamsiah Syamsiah Universitas Negeri Makassar
    (ID)
  • Hilda Karim Universitas Negeri Makassar
    (ID)

Abstrak

E-Atlas of Plant Anatomy Photography Family Arcaceae is a learning resource that helps students in their learning process. The purpose of this study is to make e-Atlas an effective learning resource on Class XI Plant Tissue material in Senior High School / MA. Product development begins with the preparation of preserved specimens and fresh specimens on the underside of leaves by paraffin sectioning method. I then developed the E-Atlas design using the Canva application and further developed it into electronics using Anyflip. Research and Development (R&D) was chosen as the research design. R & D is a 40D development model that has four stages, namely, define, design, develop, and disseminate. The results showed that the e-Atlas of plant anatomy photography of the family Arecaceae as a learning resource was declared valid by expert validators with a validity level of 4.1. It can be concluded that the e-Atlas of anatomical photography of plants of the family Arecaceae is valid.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Referensi

Devi, E., Wisanti., & Faizah, U. (2015). Pengembangan LKS Materi Alga dengan Memanfaatkan Media Preparat Whole Mount Mikroalga. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi, 4(3), 949-956. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/bioedu/article/view/13421/12320

Febriyani, P. A. W., Daningsih, E., & Mardiyyaningsih, A. N. (2023). Media Atlas Anatomi Daun Tanaman Hias Monokotil yang Dipengaruhi Transpirasi. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK). 12(7), 1850-1861. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/67549/75676598173

Harsiwi, U. B., & Arini, L. D. D. (2020). Pengaruh Pembelajaran Menggunakan Media Pembelajaran Interaktif terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1104–1113. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/505

Hasanah, U. (2021). Anatomi Dan Fisiologi Tumbuhan. Bandung : Media Sains Indonesia.

Hidayat, E. B. (1995). Anatomi Tumbuhan Berbiji. Bandung: Penerbit ITB.

Hobri. (2010), Metodologi Penelitian Pengembangan (Developmental Research) Aplikasi Pada Penelitian Pendidikan Matematika, Jember : Pena Salsabila.

Kusuma, A. M., & Fitrihidajati, H. (2024). Pengembangan Flipbook Ekosistem Berbasis Problem Based Learning untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas X SMA. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 13(1), 155-163. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/bioedu/article/view/56074/45499

Kusuma, D. R., Rohman, F., & Syamsuri, L. (2018). Pengembangan Atlas Keanekaragaman Hayati Berbasis Potensi Lokal Untuk Smk Jurusan Pertanian. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan. 3(3). 296–301. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/10633

Lestari, H. (2023). Efektifitas Bahan Ajar Flipbook IPA Berbantuan Articulate Storyline 3 Pada Siswa Kelas VI Di Kecamatan Pecangaan. Collase (Creative Of Learning Students Elementary Education), 6(2), 308-318. https://www.journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/collase/article/view/12752

Magdalena, I., Shodikoh, A. F., Pebrianti, A. R., Jannah, A. W., & Susilawati, I. (2021). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SDN Meruya Selatan 06 Pagi. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 3(2), 312–325. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi/article/view/1373/958

Masyitha, S., Arifin, K., & Ede, S. G. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Atlas Jamur Pada Materi Fungi/Jamur Untuk Kelas X Sma. Gema Pendidikan, 28(2). http://ojs.uho.ac.id/index.php/GP/article/view/20053

Muslich, M. (2010). Text book writing: Dasar-dasar pemahaman, penulisan, dan pemakaian buku teks. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media, 52, 47-52.

Purnama, R. B., Sesunan, F., & Ertikanto, C. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Mobile Learning Berbasis Android Sebagai Suplemen Pembelajaran Fisika Sma Pada Materi Usaha Dan Energi. Jurnal Pembelajaran Fisika. 5(4). https://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/jpf/article/view/13650

Rahayu, R., Mustaji, & Bachri, B. S. (2022). Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android dalam Meningkatkan Keaksaraan. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3399–3409. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2409

Rahman, G.F., Daningsih, E., & Mardiyyahningsih, A. N. (2023). Anatomi Daun Tanaman HIas Dikotil Yang Dipengaruhi Transpirasi dalam Media Atlas. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 12(7), 2715-2723. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/67755

Riduwan. (2010). Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sari, D. A., Sulistiono, & Santoso, A. M. (2021). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Atlas Elektronik Pada Materi Keanekaragaman Hayati Tumbuhan. Seinskesjar, 1(1), 857–865. https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/seinskesjar/article/view/1236

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Pt Alfabet.

Tabroni, I., Akhmadi, A. N. & Nurmala, R. S. (2017). Studi Keanekaragaman Tumbuhan Di Taman Wisata Botani Sebagai Langkah Konservasi Melalui Pendidikan. Prosiding Seminar Nasional Biologi, Ipa, Dan Pembelajarannya. Jember: Universitas Muhammadiyah Jember. http://jurnal.unmuhjember.ac.id/index.php/PB2017/article/view/946

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 05(02), 3928–3936. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/1074

Wulandari, A. S. (2022). Literature Review : Pendekatan Berdiferensiasi Solusi Pembelajaran dalam Keberagaman. Jurnal Pendidikan MIPA, 12(3), 682–689. https://ejournal.tsb.ac.id/index.php/jpm/article/view/620

Yulianto, Eko. (2010). Pengembangan Majalah Kimia Sebagai Alternatif Sumber Belajar Mandiri Pada Mata Pelajaran Kimia Untuk Peserta Didik Sma/Ma Kelas X. Skripsi : Universitas Negeri Yogyakarta. https://eprints.uny.ac.id/15186/

Diterbitkan
2024-06-30
Bagian
Artikel
Abstrak viewed = 847 times