THE PLANT STUDY OF GUNUNG SARI UNM CAMPUS AREA AS A HIGHER PLANT BOTANY LEARNING RESOURCES

  • Syamsiah Syamsiah Universitas Negeri Makassar
    (ID)
  • Mushawwir Taiyeb
    (ID)
  • Hamka Lodang
    (ID)
Keywords: Flora, Learning Resources, UNM Gunung Sari Campus

Abstract

Abstract:

The study aimed to describe the diversity of flora in the UNM Gunung Sari Campus area. This research is qualitative descriptive research, namely research conducted by describing the research data that have been carried out systematically and accurately regarding the characteristics of higher plants with varied habitus, such as herbs, bushes, shrubs, and trees. The observation of plants was carried out by roaming method by exploring all research locations. The data collection techniques were conducted by carrying out direct identification in the field, and further identification for unknown species concerning literature/ books, identification keys, and plantNet applications. In addition, the documentation was carried out by taking pictures of each plant sample found, both habitus pictures and pictures of each organ. The results of the study revealed that the flora of the UNM Gunung Sari Campus area was quite diverse consisting of 121 species belonging to 51 families, representing all of the higher plants, Pinophyta division (open seed plant group/Gymnosperm) and Magnoliophyta division (closed seed plant group/ Angiosperm), included in the class of Magnoliopsida (Dicotyledon), class of Liliopsida (Monocotyledon). All of these species represent all habitus categories, namely herbs, bushes, shrubs, and trees. Thus, the flora in UNM Gunung Sari Campus Area is representative to serve as a source of learning for several Botany hump courses in the Department of Biology.

Abstrak:

Tujuan penelitian adalah untuk mengetahui gambaran keragaman flora di kawasan Kampus UNM Gunung Sari. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif yaitu penelitian yang dilakukan dengan menggambarkan dan mendeskripsikan data hasil penelitian yang telah dilakukan secara sistematis dan akurat mengenai ciri-ciri tumbuhan tingkat tinggi dengan habitus bervariasi, seperti herba, semak, perdu, dan pohon. Pengamatan tumbuhan dilakukan dengan metode jelajah dengan menjelajahi seluruh lokasi penelitian. Teknik pengambilan data dengan melakukan identifikasi langsung di lapangan, dan identifikasi lanjutan untuk spesies yang belum diketahui dengan mengacu pada literatur/ buku, kunci identifikasi, dan aplikasi plantNet. Di samping itu dilakukan dokumentasi dengan pengambilan gambar setiap sampel tumbuhan yang ditemukan, baik gambar habitus maupun gambar setiap organ. Hasil penelitian mengungkapkan bahwa flora Kawasan Kampus UNM Gunung Sari cukup beragam terdiri dari 121 species termasuk ke dalam 51 familia, mewakili tumbuhan tingkat tinggi yaitu divisio Pinophyta (tumbuhan biji terbuka/Gymnospermae) dan divisio Magnoliophyta (tumbuhan biji tertutup/Angiosperm), tercakup dalam classis Magnoliopsida (Dicotyledonae), classis Liliopsida (Monocotyledonae). Semua species tersebut mewakili kategori habitus, yaitu  herba, semak, perdu, dan pohon. Dengan demikian flora pada Kawasan Kampus UNM Gunung Sari representatif untuk dijadikan sebagai sumber belajar beberapa mata kuliah Botani pada Jurusan Biologi.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agmalaro, M. A., Kustiyo, A., & Akbar, A. R. (2013). Identifikasi Tanaman Buah Tropika Berdasarkan Tekstur Permukaan Daun Menggunakan Jaringan Syaraf Tiruan. Jurnal Ilmu Komputer Dan Agri-Informatika, 2(2), 73–82. https://doi.org/10.29244/jika.2.2.73-82.

Dar, M. H. (2019). Floristic Diversity at Hamedia College Campus of Bhopal, Madhya Pradesh. Our Heritage, 67(5), 520–528. https://www.researchgate.net/publication/341203474_Floristic_diversity_at_Hamedia_College_Campus_of_Bhopal_Madhya.

Fitrianti, R. H. D., Sari, M. A., Rahmawati, N. I., & Murtini, I. (2022). Identifikasi Morfologi Tumbuhan Famili Arecaceae di Lingkungan Universitas PGRI Ronggolawe Tuban. Prosiding Seminar Nasional Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 7(1), 551–556.

Gul, B., Ahmad, I., Khan, H., Zeb, U., & Ullah, H. (2018). Floristic Inventory of Wild Plants of Peshawar University Campus. Acta Ecologica Sinica, 38(6), 375–380. https://doi.org/10.1016/j.chnaes.2018.04.005.

Hartono, A., Adlini, M. N., Ritonga, Y. E., Tambunan, M. I. H., Nasution, M. S., & Jumiah. (2020). Identifikasi Tumbuhan Tingkat Tinggi (Phanerogamae) di Kampus II UINSU. Jurnal Biolokus, 3(2), 305–312. https://doi.org/10.30821/biolokus.v3i2.755.

Huda, M. K., Amrul, H. M. Z. N., & Soesilo, F. (2020). Keanekaragaman Tumbuhan Berbunga di Kawasan Malesia. Jurnal Biologi Lingkungan, Industri, Kesehatan, 6(2), 162–170. https://doi.org/10.31289/biolink.v6i2.2762.

Kaplan, D. (2001). The Science of Plant Morphology, Definition, History adn Role in Modern Biology. American Journal of Botany, 88. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21669604/.

Maulidani S, S., Ihsan, N., & Sulistyawati. (2015). Analisis Pola Dan Intensitas Curah Hujan Berdasakan Data Observasi dan Satelit Tropical Rainfall Measuring Missions (Trmm) 3B42 V7 Di Makassar. Jurnal Sains Dan Pendidikan Fisika, 11(1), 99. https://doi.org/10.35580/jspf.v11i1.1472.

Parthipan, B., Rajeeswari, M., & Jeeva, S. (2016). Floristic Diversity of South Travancore Hindu College (S. T. Hindu College) Campus, Kanyakumari District (Tamilnadu) India. Bioscience Discovery, 7(1), 41–56. https://www.researchgate.net/publication/311886732_Floristic_Diversity_of_South_Travancore_Hindu_College_S_T_Hindu_College_Campus_Kanyakumari_District_Tamilnadu_India_Parthipan_B1_M_Rajeeswari_1_and_Solomon_Jeeva2.

Qomah, I., Hariani, S. A., & Murdiyah, S. (2020). Identifikasi Tumbuhan Berbiji (Spermatophyta) di Lingkungan Kampus Universitas Jember. Jurnal Bioedukasi, XIII(2). https://jurnal.unej.ac.id/index.php/BIOED/article/view/4519.

Siregar, E. B. M. (2005). Inventarisasi Jenis Palem (Arecaceae) pada Kawasan Hutan Dataran Rendah di Stasiun Penelitian Sikundur (Kawasan Ekosisitem Leuser) Kab. Langkat. Universitas Sumatera Utara.

Syamsiah, Junda, M., & Ikbal, I. (2022). Identifikasi Spesies Pohon di Wilayah Kampus UNM Parang Tambung. Bionature, 23(1), 43–51. https://doi.org/10.35580/bionature.v23i1.32832.

Tjitrosoepomo, G. (2009). Taksonomi Umum. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Tjitrosomo, S. S. (1983). Botani Umum 3. Bandung: Angkasa.

Tobondo, V. E., Koneri, R., & Pandiangan, D. (2021). Keankeragaman dan Pemanfaatan Tanaman Pekarangan di Desa Taripa, Kecamatan Pamona Timur, Kabupaten Poso, Sulawesi Tengah. Jurnal Bios Logos, 11(1), 54–67. https://doi.org/10.35799/jbl.11.1.2021.32135.

Wahyuni, A. S., Syamsiah, & Wahidah, B. F. (2017). Identifikasi Jenis-Jenis Tumbuhan Semak di Area Kampus 2 UIN Alauddin dan Sekitarnya. Agroprimatech, 1(1), 32–39. http://jurnal.unprimdn.ac.id/index.php/Agroprimatech/article/view/433.

Published
2023-11-10
How to Cite
Syamsiah, S., Mushawwir Taiyeb, & Lodang, H. (2023). THE PLANT STUDY OF GUNUNG SARI UNM CAMPUS AREA AS A HIGHER PLANT BOTANY LEARNING RESOURCES. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 26(2), 242-255. https://doi.org/10.24252/lp.2023v26n2i2
Section
Article
Abstract viewed = 315 times