ANALYSIS ABILITIES OF STUDENTS ABOUT ISLAMIC LAW MATERIALS IN THE CONTEXT OF DAILY LIFE

  • Andewi Suhartini UIN Sunan Gunung Djati Bandung
    (ID)
  • Asep Nursobah Undergraduate UIN Sunan Gunung Djati Bandung
    (ID)
  • Hasan Basri Undergraduate UIN Sunan Gunung Djati Bandung
    (ID)
  • Uus Ruswandi Undergraduate UIN Sunan Gunung Djati Bandung
    (ID)
Keywords: Analytical Ability, Moderate Islamic Law, Maqashid al-Syar'i

Abstract

Abstract:

Learning fiqh should be able to strengthen students' beliefs about the moderation of Islamic law. As a scientific discipline, fiqh discusses syara law based on how it is formulated and implemented in everyday life. This study aims to reveal the ability of Senior High School (SMA) students in analyzing the moderation of Islamic law that they learn in accordance with the 2013 curriculum in the subject of Islamic Religious Education and Character, which includes the law of janazah review, and the law of khutbah, tablig and da'wah by linking it to the context of everyday life. This study used a survey method, with tests as a data collection tool conducted at SMANs in Semarang, Bogor and Makassar in the even semester of the 2019/2020 school year. The results showed that by thinking at a high level at the level of analysis, students could find the moderate values ​​of Islamic law in the context of everyday life.

Abstrak:

Pembelajaran fiqih semestinya dapat memperkuat keyakinan peserta didik tentang kemoderatan hukum Islam. Sebagai disiplin ilmu, fiqih membahas hukum syara berdasarkan cara perumusan dan implementasinya dalam kehidupan sehari-hari. Penelitian ini bertujuan mengungkap kemampuan peserta didik Sekolah Menengah Atas (SMA) dalam menganalisis kemoderatan hukum Islam yang dipelajarinya sesuai dengan kurikulum 2013 pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti, yang meliputi hukum pemulasaraan Janazah, hukum khutbah, tablig dan dakwah dengan mengaitkannya kepada konteks kehidupan sehari-hari. Penelitian ini menggunakan metode survei, dengan tes sebagai alat pengumpul data yang dilakukan di SMAN di Semarang, Bogor, dan Makassar pada semester genap tahun ajaran 2019/2020. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dengan berpikir tingkat tinggi pada tingkat analisis, peserta didik dapat menemukan nilai-nilai kemoderatan hukum Islam dalam konteks kehidupan sehari-hari.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Absori, A., Azhari, A. F., Basr, M. M., & Muin, F. (2016). Transformation of Maqashid Al-Syari’ah (An Overview of the Development of Islamic Law in Indonesia). Al-Ihkam: Jurnal Hukum & Pranata Sosial, 1(1), 1–18. https://doi.org/10.19105/al-lhkam.v11i1.854.

Al-Ghazali, A. H. M. (1994). Majmu’at Rasa’il li al-Imam al-Ghazali. Beirut: Dar Al-Kotob Al-Ilmiyah.

Al-Qardhawi, Y. (2011). Kalimat Fi Al-Wasatiyyah Al-Islamiyyah wa Maalimiha. Qahira: Misr, Dar al-Shuruq.

Al-Raisuny, A. (1995). Nazhoriyah al-Maqashid inda al-Imam al-Syathiby. al-Ma’had al’Alamy li al-Fikri al-Islami.

Al-Sijistany, A. D. S. bin al-’Asy’as. (1996). Sunan Abi Daud (Vol. Juz 2). Beirut: Dar al-kutub al-Ilmiyyah.

Al-Syathiby, A.-L. A. I. I. bin M. bin M. (2007). الموافقات ت مشهور (Jilid 1). Dar Ibn Affan.

Alam, L. (2016). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Perguruan Tinggi Umum melalui Lembaga Dakwah Kampus. Istawa: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 101–119. https://doi.org/10.24269/ijpi.v1i2.171.

Ali Assubky, T. A. W. (2003). جمع الجوامع في أصول الفقه. Beirut: Dar Al-Kotob Al-Ilmiyah.

Alimin, A. (2019). Strategi Dakwah Pada Masyarakat Plural di Desa Wonorejo Kecamatan Banyuputih Kabupaten Situbondo. Indonesian Journal of Islamic Communication, 2(1), 90–108. https://doi.org/10.35719/ijic.v2i1.438.

An-Naisaburi, A.-I. A. H. M. bin al-H. al-Q. (1990). Shahih Muslim (Juz 1). Beirut: Dar Ihya al-Kutub al’Arabiyah.

Bakar, A. (2016). Konsep Toleransi dan Kebebasan Beragama. Toleransi: Media Ilmiah Komunikasi Umat Beragama, 7(2), 123–131. https://doi.org/10.24014/trs.v7i2.1426.

Basit, A. (2013). Dakwah Cerdas di Era Modern. Jurnal Komunikasi Islam (Journal of Islamic Comunication), 3(1), 76–94. https://doi.org/10.15642/jki.2013.3.1.76-94.

Chanifah, N., Hanafi, Y., Mahfud, C., & Samsudin, A. (2021). Designing a spirituality-based Islamic education framework for young Muslim generations: a case study from two Indonesian universities. Higher Education Pedagogies, 6(1), 195–211. https://doi.org/10.1080/23752696.2021.1960879.

Faizzati, S. D. (2017). Hukum Islam Antara Individu Dan Masyarakat. Al-Rasῑkh: Jurnal Hukum Islam, 6(02), 13–35. https://doi.org/10.38073/rasikh.v6i02.55.

Fathony, A. (2018). Maqashid Al-Syariah Sebagai Konsep Dasar dalam Teori Pembentukan Hukum Islam di Indonesia. Jurnal Islam Nusantara, 2(2), 269–281. https://doi.org/10.33852/jurnalin.v2i2.103.

Febriadi, S. R. (2017). Aplikasi Maqashid Syariah dalam Bidang Perbankan Syariah. Amwaluna: Jurnal Ekonomi Dan Keuangan Syariah, 1(2), 231–245. https://doi.org/10.29313/amwaluna.v1i2.2585.

Fernanda, A., Haryani, S., Prasetya, A. T., & Hilmi, M. (2019). No TitleAnalisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas XI pada Materi Larutan Penyangga dengan Model Pembelajaran. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 13(1), 2326–2336. https://doi.org/10.15294/jipk.v13i1.16183.

Harda, A. (2013). Etika Al-Qur’an Terhadap Non-Muslim. TSAQAFAH, 9(2), 289–306. https://doi.org/10.21111/tsaqafah.v9i2.54.

Ibnu Najim, Z. (1997). البحر الرائق شرح كنز الدقائق (Vol 2). دار الكتاب الإسلامي.

Khatib, S. (2018). Konsep Maqashid Al-Syari`Ah: Perbandingan Antara Pemikiran Al-Ghazali dan Al-Syathibi. Jurnal Ilmiah Mizani: Wacana Hukum, Ekonomi, Dan Keagamaan, 5(1), 47–62. https://doi.org/10.29300/mzn.v5i1.1436.

Lubis, R. R., Mahrani, N., Darwis Margolang, & Assingkily, M. S. (2020). Pembelajaran Al-Qur’an Era Covid-19: Tinjauan Metode dan Tujuannya pada Masyarakat di Kutacane Aceh Tenggara. Kuttab: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 4(2). https://doi.org/10.30736/ktb.v4i2.275.

Mahfud, C. (2019). Developing Islamic Material Based on Spirit of National Tolerance. Jurnal Pendidikan Glasser, 3(1), 70–77. https://doi.org/10.32529/glasser.v3i1.198.

Muzlifah, E. (2013). Maqashid Syariah Sebagai Paradigma Dasar Ekonomi Islam. Economic: Jurnal Ekonomi Dan Hukum Islam, 3(2), 73–94.

Rifai, A. (2019). Kebaikan dalam Perspektif Islam dan Filsafat. Jurnal RASI, 1(2), 20–33. https://doi.org/10.52496/rasi.v1i2.59.

Siswanto, S. (2020). The Islamic Moderation Values on the Islamic Education Curriculum in Indonesia: A Content Analysis. Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 121–152. https://doi.org/10.14421/jpi.2019.81.121-152.

Sudrajat, A., & Sodiq, A. (2016). Analisis Penilaian Kinerja Bank Syariah Berdasarkan Indeks Maqasid Shari’ah (Studi Kasus pada 9 Bank Umum Syariah di Indonesia Tahun 2015). Bisnis: Jurnal Bisnis Dan Manajemen Islam, 4(1), 178–200. https://doi.org/10.21043/bisnis.v4i1.1688.

Yati, A. M. (2018). Islam dan Kedamaian Dunia. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 6(2), 11–23. https://doi.org/10.22373/jiif.v6i2.3042.

Zulkifli, R. (2018). Moderasi Pemahaman Hadis dalam Hukum Islam Menurut Al-Qaradhawi. El-Buhuth: Borneo Journal of Islamic Studies, 1(1), 41–55. https://doi.org/10.21093/el-buhuth.v1i1.1318.

Published
2023-11-02
How to Cite
Suhartini, A., Nursobah, A., Basri, H., & Ruswandi, U. (2023). ANALYSIS ABILITIES OF STUDENTS ABOUT ISLAMIC LAW MATERIALS IN THE CONTEXT OF DAILY LIFE. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 26(2), 230-241. https://doi.org/10.24252/lp.2023v26n2i1
Section
Article
Abstract viewed = 297 times