PENGEMBANGAN MODUL IPA TERINTEGRASI DENGAN AYAT AL QUR’AN DAN HADIS
Abstract
Abstrak:
Penelitian ini bertujuan untuk (1) menghasilkan modul IPA terintegrasi dengan ayat Alquran dan hadis (2) mengetahui kualitas modul IPA terintegrasi dengan ayat Alquran dan hadis yang telah dikembangkan (3) mengetahui respons peserta didik dan keterlaksanaan modul IPA terintegrasi dengan ayat Alquran dan hadis yang dikembangkan. Penelitian ini merupakan penelitian research and development (R&D). Prosedur penelitian pengembangan ini berdasarkan model 4-D. Penelitian ini menghasilkan modul IPA terintegrasi dengan ayat Al Qur’an dan hadis dikembangkan dengan mengacu pada model informatif. Kualitas modul IPA berdasarkan penilaian ahli materi, ahli grafika, ahli integrasi-interkoneksi, dan guru IPA memperoleh klasifikasi Sangat Baik (SB) dengan rerata skor berturut-turut 3,45; 3,35; 3,54; dan 3,40. Respons peserta didik terhadap modul pada uji terbatas dan uji luas memperoleh klasifikasi Setuju (S) dengan rerata skor berturut-turut 0,88 dan 0,87.
Abstract:
This study aims to (1) produce IPA module integrated with Qur'anic verses and hadiths (2) to know the quality of IPA module integrated with Qur'anic verses and hadiths that has been developed (3) to know the response of learners and the implementation of IPA module integrated with the Qur'anic verses and hadith that has been developed. This research is a research and development (R&D) research. The procedure of the research was based on 4-D model. This study developed an IPA module integrated with Qur'anic verses and hadith using the informative model. The quality of IPA module based on the assessment of material experts, graphicians, integration-interconnection experts, and IPA teachers obtained excellent classification with a consecutive mean score of 3.45; 3.35; 3.54; and 3.40. The learner's response to the module on the limited test and the broad test obtained the agreed classification with a mean score of 0.88 and 0.87.Downloads
References
Arlitasari O, Pujayanto, & Budiharti R. (2013). Pengembangan Bahan Ajar IPA Terpadu Berbasis Salingtemas dengan Tema Biomassa Sumber Energi Alternatif Terbarukan. Jurnal Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret dalam Jurnal Pendidikan Fisika.
Borg & Gall. (1983). Educational Research an Introduction Fourth Edition. New York: Longman.
Chandra, F. L., & Yudyanto S. (2013). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Fisika Materi Tekanan Mencakup Ranah Kognitif, Afektif, dan Psikomotor sesuai Kurikulum 2013 untuk Siswa SMP/MTs. Jurnal Program Studi Fisika FMIPA Universitas Negeri Malang.
Daryanto. (2013). Standar Kompetensi dan Penilaian Kinerja Guru Profesional. Yogyakarta: Gava Media.
Depdiknas. (2003). Pedoman Penulisan Modul. Jakarta: Direktorak Pendidikan Menengah Kejuruan, Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah.
Daulay, H. P. (2004). Pendidikan Islam: Dalam Sistem Pendidikan Nasional di Indonesia. Jakarta: Kencana.
Riesmawati. (2014). Manajemen Pengembangan Madrasah (MTs) Negeri di Kotaagung. Skripsi. Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Lampung. Lampung.
Leksana, D. M., Mungin, E. W., & Imam, T. (2013). Pengembangan Modul Bimbingan Karir Berbasis Multimedia Interaktif untuk Meningkatkan Kematangan Karir Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling, (1).
Mulyatiningsih, E. (2013). Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Mu’tashim, R., dkk. (2006). Kerangka Dasar Keilmuan dan Pengembangan Kurikulum. Yogyakarta: Pokja Akademika UIN Sunan Kalijaga.
Prastowo, A. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Tematik. Jakarta: Prenada Media Group.
Rosa, F. O. (2015). Pengembangan Modul Pembelajaran IPA SMP pada Materi Tekanan Berbasis Keterampilan Proses Sains. Jurnal Pendidikan Fisika, 3 (1).
UU RI Nomer 20. (2003). Sistem Pendidikan Nasional. www.hukumonline.com. Diakses tanggal 18 Februari 2017.
Widoyoko, E. P. (2012). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Copyright (c) 2018 Nafi’atus Sholihah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3)Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).