KNOWLEDGE ISLAMIZATION MODEL OF ISMA'IL RAJI AL FARUQI'S PERSPECTIVES FACING THE EDUCATION CHALLENGES IN THE 21st CENTURY
Abstract
This study aims to compile the work steps of the Islamization of science based on the Islamization model formulated by Isma'il Raji Al Faruqi. This qualitative approach research uses literature study method. This study identifies unhealthy symptoms in the aspects of scientific jurisprudence among Muslims who have not shown symptoms of recovery even in the 21st century. The results of the analysis then prompted the prioritization of the work plan for the Islamization of science in accordance with the ideas of Isma'il Raji Al Faruqi. The work plan begins with strengthening the five principle of unity and focuses on Islamization with a scientific integration model in the five fields of science, namely religious studies, educational management, research methodology, politics, and economics.
Abstrak:
Penelitian ini bertujuan menyusun langkah-langkah kerja Islamisasi ilmu pengetahuan berdasarkan model Islamisasi yang dirumuskan oleh Isma’il Raji Al Faruqi. Penelitian dengan pendekatan kualitatif ini menggunakan metode studi literatur. Penelitian ini mengidentifikasi gejala tidak sehat dalam aspek fikrah keilmuan di kalangan umat Islam yang belum menunjukkan gejala kepulihan bahkan hingga abad 21 ini. Hasil analisis tersebut kemudian mendorong penetapan prioritas rencana kerja Islamisasi ilmu pengetahuan sesuai dengan gagasan Isma’il Raji Al Faruqi. Rencana kerja tersebut dimulai dengan penguatan prinsip panca kesatuan dan fokus melakukan Islamisasi dengan model integrasi keilmuan pada lima bidang ilmu pengetahuan yakni studi agama, manajemen pendidikan, metodologi penelitian, politik, dan ekonomi.
Downloads
References
Al Attas, S. (2001). Islam dan Sekularisme. Bandung: Penerbit Pustaka.
Al Faruqi, I. R. (1404). Islamisasi Pengetahuan. Jakarta: Penerbit Pustaka.
Al Faruqi, I. R. (1411). Trialogue of the Abrahamic Faiths (4th ed.). Virginia: IIIT.
Al Faruqi, I. R., & Ibsen, L. (2000). Atlas Dunia Islam. Jakarta: Penerbit Mizan.
Arifuddin, A. (2015). Konsep Integrasi Ilmu dalam Pandangan Ismail Raji Al-Faruqi. Jurnal Syamil: Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education), Volume 3(No. 1), 41–70. https://doi.org/10.21093/sy.v3i1.239.
Bachtiar, T. A. (2017). Pertarungan Pemikiran Islam di Indonesia. Jakarta: Pustaka Al Kautsar.
Fadli, S. (2017). Kritik Seyyed Hossein Nasr terhadap Klaim Kebenaran Modernisme. Jurnal Nalar, Volume 1(No. 1). https://doi.org/10.23971/njppi.v1i1.903.
Hadi, F. S. (2019). Tawhid sebagai Prinsip Primordial Peradaban Islam: Studi Pemikiran Isma’il Raji al-Faruqi. Tsaqafah, Volume 15(No. 2), 265–290. https://doi.org/10.21111/tsaqafah.v15i2.3289.
Haji Yahya Zikri, B. S. (2017). A Comparative Analysis of The Conceptions of Muhammad Naquib Al-Attas and Ismail Raji Al-Faruqi in Islamization of Knowledge. Jurnal Dirosat : Journal of Islamic Studies, Volume 2(No. 1), 17–36. https://doi.org/10.28944/dirosat.v2i1.41.
Hambali, M., & Mua’alimin. (2020). Manajemen Pendidikan Islam Kontemporer. Yogyakarta: IRCiSoD.
Hasanah, M. (2017). Pemikiran Pendidikan Islam Modern Al Faruqi dan Al Attas. Jurnal Tarbiyah (Jurnal Ilmu Kependidikan), Volume 6(No 1), 85–100. https://doi.org10.18592/tarbiyah.v6i1.1302.
Hermawati, N. W. (2015). Konsep Ilmu Berlandasakan Tauhid Isma’il Raji Al-Faruqi Serta Implikasinya di Dunia Pendidikan. Jurnal At-Ta’dib, Volume 10(No. 2), 383–403. https://doi.org/10.21111/at-tadib.v10i2.464.
Husaini, A. (2019). Perguruan Tinggi Ideal di Era Disrupsi. Depok: Yayasan Pendidikan Islam At Taqwa.
Inayah, F. (2018). Tauhid Sebagai Prinsip Ilmu Pengetahuan (Studi Analisis Ismail Raji al Faruqi). Jurnal Tasfiyah, Volume 2(No. 1), 97–121. https://doi.org/10.21111/tasfiyah.v2i1.2484.
INSISTS. (2017). Ulama dan Politik. Jakarta: Islamia.
Irianto, A. (2017). Pendidikan sebagai Investasi dalam Pembangunan Suatu Bangsa. Jakarta: Penerbit Kencana.
Undang-Undang Dasar Negara Republik Indonesia Tahun 1945 dan Ketetapan MPR RI, (2017).
Muhaimin. (2003). Arah Baru Pengembangan Pendidikan Islam : Pemberdayaan, Pengembangan hingga Redefinisi Islamisasi Pengetahuan. Bandung: Penerbit Nuansa.
Muna, N. (2019). Jilbab Menurut Penafsiran Quraish Shihab dan Mustafa Al Maraghi. IAIN Purwokerto.
Mustofa, A. (2018). Pemikiran Harun Yahya Dalam Nilai Nilai Moral Al-Qur’an. Jurnal Annaba : Jurnal Pendidikan Islam, Volume 4(No. 1). https://doi.org/10.37286/ojs.v4i1.29.
Muzayyin. (2014). Menguji Otentisitas Wahyu Tuhan dengan Pembacaan Kontemporer : Telaah Atas Polemical Studies Kajian Orientalis dan Liberal. Jurnal ESENSIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin, Volume 15(No. 2). https://doi.org/10.14421/esensia.v15i2.775.
Nata, A. (2018). Islam dan Ilmu Pengetahuan. Jakarta: Prenada Media.
Quran, T. S. (2013). Syaamil Quran Tafsir Per Kata Tajwid dan Transliterasi. Syaamil Quran.
Rachman, P. (2020). Implikasi Konsep Islamisasi Ilmu Pengetahuan Isma’il Raji Al-Faruqi. Jurnal Humanistika: Jurnal Keislaman, Volume 3(No. 1), 154–170. https://doi.org/10.36835/humanistika.v6i2.369.
Saefudin, A. (2017). Problem Dikotomi Keilmuan dan Reorientasi Kurikulum Lembaga Pendidikan Islam. Proceedings of Annual Conference for Muslim Scholars, 1st Annual(Seri 2), 708–714. https://doi.org/10.36835/ancoms.v0iSeri%202.71.
Siregar, I. S. (2018). Studi Komparatif Pemikiran Isma’il Raji Al-Faruqi dan Syed Muhammad Naquib Al-Attas. Jurnal Al Hikmah, Volume 15(Nomor 1). https://doi.org/10.25299/jaip.2018.vol15(1).1588.
Siswati, V. (2019). Studi Pemikiran Al Faruqi tentang Tauhid dan Politik. Tarbiyah Islamia:Jurnal Pendidikan Dan Keislaman, 8(2), 149–164. http://ejurnal.unim.ac.id/index.php/tarbiya/article/view/471.
Suhaimi. (2015). Islamisasi Ilmu Pengetahuan (Telaah Kritis Pemikiran Ismail Raji al-Faruqi). Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Islam, Volume 2(No. 1), 131–140. http://ejournal.kopertais4.or.id/madura/index.php/alulum/article/view/1775.
Zuhdiyah. (2016). Islamisasi Ilmu Isma’il Raji Al-Faruqi. Jurnal Tadrib, Volume II(Nomor 2), 1–21. https://media.neliti.com/media/publications/256999-islamisasi-ilmu-ismail-raji-al-faruqi-314bdfd6.pdf.
Copyright (c) 2022 Edison, Abu Anwar, Elbina Mamla Saidah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3)Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).