THE EFFECT OF OUTDOOR LEARNING ON STUDENTS’ STORYTELLING ABILITY

  • R.Andi Ahmad Gunadi FIP Muhammadiyah University Jakarta
    (ID)
  • Maesaroh Lubis FKIP Muhammadiyah University Tasikmalaya
    (ID)

Abstract

Abstract:

Learning outside the classroom is carried out by teachers to improve students’ competences in a particular subject. In this study, learning outside the classroom is conducted to complete the assignment of Indonesian subjects with the topic "Students' Storytelling Ability". This study aims to determine whether learning outside the classroom is effective in improving students' storytelling ability. The method used in this research is expost-facto by using an instrument for assessing students' storytelling ability. The study was conducted in Elementary School Cluster 2 Iwal in the 5th grade of 24 students. The results showed an increase in the average score of students in terms of storytelling ability after the learning outside the classroom compared to the existing learning (classroom learning) before outside learning activities were carried out.

Abstrak:

Pembelajaran luar kelas dilakukan guru kelas untuk meningkatkan kompetensi siswa pada suatu mata pelajaran tertentu. Pembelajaran luar kelas pada penelitian ini untuk melengkapi tugas mata pelajaran Bahasa Indonesia dengan materi “Kemampuan Bercerita Siswa”. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah pembelajaran di luar kelas efektif dalam meningkatkan kemampuan bercerita siswa. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah expost-facto dengan menggunakan instrumen penilaian kemampuan bercerita siswa. Penelitian ini dilakukan di SD 2 Iwul kelas 5 yang terdiri dari 24 siswa. Hasil penelitian menunjukkan terjadi kenaikan nilai rata-rata siswa dalam hal kemampuan bercerita pada pembelajaran luar kelas dibandingkan pada pembelajaran konvensional (pembelajaran dalam kelas) sebelum kegiatan  pembelajaran luar kelas dilakukan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amelia, S., & Syamsi, K. (2014). Peningkatan kemampuan bercerita melalui media kartu senario di SDN 08 VI Suku, Solok. Jurnal Prima Edukasia, 2(2), 235–249. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.21831/jpe.v2i2.2722.

Andriani, A., Suharno, Yulianti, & Rukayah. (2016). Peningkatan keterampilan bercerita melalui penggunaan metode pembelajaran paired storytelling. Jurnal Mahasiswa PGSD, 4(10), 1–5. Retrieved from https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdsolo/article/view/8875/6686.

Cahyono, I., & Mutohhar. (2017). Outdoor learning activity: is it effective to rouse students’ speaking? JELE: The Journal of English Literacy Education, 4(1), 31–37. https://doi.org/https://doi.org/10.36706/jele.v4i1.5618.

Cintami, & Mukminan. (2018). Efektivitas outdoor study untuk meningkatkan hasil belajar geografi berdasarkan locus of control di sekolah menengah atas kota Palembang. SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 15(2), 164–174. Retrieved from https://journal.uny.ac.id/index.php/sosia/article/download/22675/pdf.

Hamalik, O. (2013). Proses belajar mengajar (Cet. XV). Jakarta: Bumi Aksara.

Haryati, D. (2016). Efektivitas pemanfaatan lingkungan sekolah sebagai sumber belajar terhadap hasil belajar peserta didik kelas IV SD Inpres BTN IKIP I Makassar. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 3(2), 80–96. Retrieved from http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/auladuna/article/download/5104/pdf.

Hutagalung, R., & Halimatussakdiah. (2013). Meningkatkan kemampuan bercerita melalui media gambar dalam pembelajaran bahasa indonesia siswa kelas III SD. Elementary School Journal, 1(1), 20–26. Retrieved from http://digilib.unimed.ac.id/30809/1/FULLTEXT.pdf.

Jusnidar, Naro, W., & Tekeng, S. N. Y. (2021). Using outdoor learning technique in increasing students’ english expression skill. ELSTIC: International Journal English Language, Linguistics and Culture, 1(1), 25–32. https://doi.org/https://doi.org/10.24252/elstic-ij.v1i1.22044.

Meirizka, S. M. (2017). Non-linguistic problems faced by the third semester students of english departement university of Mataram in speaking class (Mataram University). Retrieved from http://eprints.unram.ac.id/11805/1/Jurnal fix %283%29.pdf.

Mirnawati. (2017). The Effectiveness of using outdoor learning method toward the students’ vocabulary mastery at the second gradeof junior high school in Pondok Pesantren Pembangunan Manaiilil Ulum Guppi Tk. 1 Samata Kabupaten Gowa (UIN Alauddin Makassar). Retrieved from http://repositori.uin-alauddin.ac.id/7026/.

Nikmatinafiah, R., Maizora, S., & Yensy, N. A. (2019). Perbandingan hasil belajar antara model pembelajaran make a match dan scramble. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 3(3), 275–284. Retrieved from https://ejournal.unib.ac.id/index.php/JPPMS/article/download/5390/pdf.

Rohim, A., & Asmana, A. T. (2018). Efektivitas pembelajaran di luar kelas (outdoor learning) dengan pendekatan PMRI pada Materi SPLDV. Jurnal Pembelajaran Matematika, 5(3), 217–229. Retrieved from https://jurnal.uns.ac.id/jpm/article/view/26062.

Suherdiyanto, Mawardi, P., & Anggela, R. (2016). Pembelajaran luar kelas (outdoor study) dalam peningkatan hasil belajar siswa di SMA Negeri 1 Sungai Kakap. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 3(1), 139–148. Retrieved from https://journal.ikippgriptk.ac.id/index.php/sosial/article/download/273/270.

Vera, A. (2012). Metode mengajar anak di luar kelas (Outdoor Study). Yogyakarta: Diva Press.

Published
2021-12-26
How to Cite
Gunadi, R. A., & Lubis, M. (2021). THE EFFECT OF OUTDOOR LEARNING ON STUDENTS’ STORYTELLING ABILITY. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 24(2), 345-351. https://doi.org/10.24252/lp.2021v24n2i15
Section
Vol. 24 No. 2
Abstract viewed = 466 times