TRANSFORMATIONAL LEADERSHIP OF DAYAH: EMPOWERMENT OF DAYAH COMMUNITY IN DEVELOPING TOTAL QUALITY MANAGEMENT
Abstract
Abstract:
This study aims to explain the transformational leadership of Dayah in empowering the Dayah community, which is focused on empowering the quality of teungku, santri, and administrative personnel for the development of Total Quality Management (QTM). The research method used was library research with a transformational leadership approach to educational institutions. Data sources consisted of books, journals, and other literacy sources related to Dayah educational institutions and transformational leadership. Data analysis used was content analysis by determining, describing, and interpreting the data. The result indicated that to empower teungku quality, Dayah leaders carry out the management, guidance and development of all teungku in the intellectual, spiritual, emotional and social dimensions. To empower the quality of students, Dayah leaders organize all activities related to the students, from input to output, with a series of cognitive, affective, and psychomotor activities. Empowerment of administrative personnel, Dayah leaders take steps to develop self-potential, fostering and increasing performance productivity, including scientific, loyal, skilled, and evaluating their performance to be measured.
Abstrak:
Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan kepemimpinan transformasional Dayah dalam pemberdayaan masyarakat Dayah yang difokuskan pada pemberdayaan mutu teungku, santri, dan tenaga administrasi untuk pengembangan Total Quality Management (QTM). Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian kepustakaan dengan pendekatan kepemimpinan transformasional pada lembaga pendidikan. Sumber data terdiri dari buku, jurnal, dan sumber literasi lainnya yang terkait dengan lembaga pendidikan Dayah dan kepemimpinan transformasional. Analisis data yang digunakan adalah content analysis dengan menentukan, mendeskripsikan, dan menginterpretasikan data. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa dalam memberdayakan mutu teungku, pimpinan Dayah melakukan pengelolaan, pembinaan, dan pengembangan terhadap seluruh teungku dalam dimensi intelektual, spiritual, emosional, dan social. Untuk memberdayakan mutu santri, pimpinan Dayah melakukan penataan segala aktivitas yang berkaitan dengan santri mulai dari input sampai dengan out put dengan serangkaian aktivitas cognitif, afektif, dan psikomotorik. Untuk memberdayakan tenaga administrasi, pimpinan Dayah melakukan langkah-langkah dengan usaha pengembangan potensi diri, pembinaan dan peningkatkan produktivitas kinerja yang meliputi keilmuan, loyal, terampil, dan mengevaluasi kinerjanya agar dapat terukur.Downloads
References
Aedi, N. (2014). Pengawasan Pendidikan: Tinjauan Teori dan Praktik. Jakarta: Rajagrafindo Persada.
Al-Balihisyi, M. S. (1412 H). Al-Idârah Al-Madrasiah baina An-Nadzairiah wa At-Tathbiq. Jeddah: Dâr Al-Bilâd.
Amiruddin, H. (2007). Ulama Dayah: Pengawal Agama Masyarakat Aceh. Lhokseumawe: Nadiya.
As-Samâlûthi, N. (2017). Dirâsah fî Ijtimaiyyat At-Tarbiyah Al-Islâmiyah (Cet. II). Jeddah: Dâr Asy-Syurûq.
Assingkily, M. S., & Mesiono. (2019). Karakteristik Kepemimpinan Transformasional di Madrasah Ibtidaiyah (MI) Serta Relevansinya dengan Visi Pendidikan Abad 21. Manageria: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 147–168. https://doi.org/10.14421/manageria.2019.41-09.
Danim, S. (2010). Administrasi Sekolah & Manajemen Kelas (Cet. I). Bandung: Pustaka Setia.
Danim, S., & Suparno. (2009). Manajemen dan Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.
Daryanto. (2001). Administrasi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Haberer, J. B., & Webb, M. W. (2010). Total Quality Manajemen: 50 Cara Agar Efektif Bagi Anda. Jakarta: PT. Indeks.
Hidayat, A., & Machali, I. (2010). Pengelolaan Pendidikan Konsep, Prinsip dan Aplikasi dalam Mengelola Sekolah dan Madrasah. Bandung: Pustaka EDUCA.
Hidayat, R., & Wijaya, C. (2017). Ayat-Ayat Alquran Tentang Manajemen Pendidikan Islam. Medan: LPPPI.
Hikmat. (2009). Manajemen Pendidikan. Bandung: Pustaka Setia.
Komariah, A., & Triatna, C. (2010). Visionary Leadership Menuju Sekolah Efektif. Jakarta: Bumi Aksara.
Kristiawan, M., Safitri, D., & Lestari, R. (2017). Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Deepublish.
Mar’at. (1984). Pemimpin dan Kepemimpinan. Jakarta: Balai Pustaka.
Maris, I. S., Komariah, A., & Abubakar. (2016). Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah, Kinerja Guru dan Mutu Sekola. Jurnal Administrasi Pendidikan, 23(2), 173–188. https://doi.org/10.17509/jap.v23i2.5645.
Mashuri. (2013). Dinamika Sistem Pendidikan Islam Di Dayah. Jurnal Ilmiah Didaktika, 13(2), 259–270. https://doi.org/10.22373/jid.v13i2.477.
Muflihah, A., & Haqiqi, A. K. (2019). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal QUALITY, 7(2), 48–63. https://doi.org/10.21043/quality.v7i2.6039.
Mulyasa, E. (2007). Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mulyasa, E. (2012). Manajemen & Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.
Rahim, M. Y. (2015). Kapabilitas Kepemimpinan Pada Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Jurnal Lentera Pendidikan, 18(2), 183–193. https://doi.org/10.24252/lp.2015v18n2a4.
Rahmawati, I. (2018). Mengembangkan Kualitas Siswa Sebagai Salah Satu Faktor Peningkatan Kualitas Pembelajaran Sekolah Dasar. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 16–18. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/KID.
Rohmat. (2010). Kepemimpinan Pendidikan Konsep dan Aplikasi. Purwokerto: STAIN Press.
Sallis, E. (2006). Total Quality Management In Education. Yogyakarta: IRCiSoD.
Setiawan, B. A., & Setiawan, A. M. (2013). Transformational Leadership: Ilustrasi Di Bidang Organisasi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.
Sharples, & Mathews. (1989). Learning How To Learn:Investigating Effective Learning Strategies. Victoria: Office Of Schools Administration Ministry Of Education.
Siegel, J. (1969). The Rope Of God. Los Angeles: University Of California Press.
Silahuddin. (2016). Budaya Akademik Dalam Sistem Pendidikan Dayah Salafiyah Di Aceh. Jurnal MIQOT, 40(2), 249–269. https://doi.org/10.30821/miqot.v40i2.296.
Slamet, M. (1994). Manajemen Mutu Terpadu dan Perguruan Tinggi Bermutu. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Sumarto. (2016). Kepemimpinan Transformasional Kepala Madrasah Di Provinsi Jambi:Studi Multi Kasus Pada MAN Olak Kemang Kota Jambi, Manpulau Temiang Kabupaten Tebo dan Man 2 Kabupaten Tanjung Jabung Timur. Jurnal Lentera Pendidikan, 19(2), 245–259. https://doi.org/10.24252/lp.2016v19n2a10.
Ugboro, I. O., & Kofi, O. (2000). Top Management Leadership, Employee Empowerment, Job Satisfaction, And Customer Satisfaction In TQM Organizations: An Empirical Study. Journal of Quality Management, 5(2). https://doi.org/10.1016/S1084-8568(01)00023-2.
Vincent, G. (2001). Total Quality Management. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Wahjosumidjo. (2008). Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Zahroh, A. (2013). Total Quality Management: Teori Dan Praktik Manajemen Untuk Mendongkrak Mutu Pendiidkan. Jakarta: Ar-Ruzz Media.
Zamroni. (2007). Meningkatkan Mutu Sekolah. Jakarta: PSAP Muhammadiyah.
Copyright (c) 2021 Almuhajir Almuhajir, Jumat Barus
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3)Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).