DEVELOPING DEVICES FOR CURRICULUM DEVELOPMENT AND LEARNING BIOLOGY COURSE BASED ON LENTERA OF MOODLE LEARNING MANAGEMENT SYSTEM AT UIN ALAUDDIN MAKASSAR

  • Muhammad Rapi Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Ummul Hasanah Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Nurul Sakinah Hijriah Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)

Abstract

Abstract:

This study aims to develop valid, practical, and effective lecture devices based on Lentera application of Moodle Learning Media System (LMS) for Curriculum Development and Learning course. The research type used was development research with the Plomp development model, consisting of phases 1) preliminary investigation, 2) design, 3) realization/construction, and 4) test, evaluation & revision. The research subjects were 29 students of the fourth semester of Biology Education Study Program (2019/2020). The instruments used in data collection are validation sheets, practicality questionnaires, and learning outcomes tests. The test results indicated valid, practical, and effective products. Therefore, the development product in this research can be used to accommodate students' learning in Curriculum Development and Learning Biology course.

Abstrak:

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan perangkat perkuliahan berbasis aplikasi LMS Moodle Lentera pada matakuliah Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran yang valid, praktis, dan efektif. Jenis penelitian menggunakan model pengembangan Plomp, yang terdiri atas fase 1) preliminary investigation, 2) design, 3)realization/construction, dan 4) test, evaluation & revision. Subjek penelitiannya adalah 29 orang mahasiswa Prodi Pendidikan Biologi semester 4 (2019/2020). Instrumen yang digunakan dalam pengumpulan data yaitu lembar validasi, angket kepraktisan, dan tes hasil belajar. Hasil uji menghasilkan produk yang valid, praktis, dan efektif. Dengan demikian, produk pengembangan pada penelitian ini dapat digunakan dalam mengakomodasi pembelajaran mahasiswa pada matakuliah Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Biologi.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmadi, C., Sirojuddin, A., & Affandi, A. (2010). Aplikasi Mobile Learning Berbasis Moodle dan MLE Pada Pembelajaran Kedokteran. Seminar Nasional Aplikasi Teknologi Informasi (SNATI). https://journal.uii.ac.id/Snati/article/view/1858/0.

Arsyad, N. (2007). Model Pembelajaran Matematika yang Menumbuhkan Kemampuan Metakognitif untuk Menguasai Bahan Ajar. Disertasi Tidak Diterbitkan. Surabaya: PPs Universitas Negeri Surabaya.

Bariyah, S. H., & Imania, K. A. N. (2018). Implementasi blended learning berbasis moodle pada jurusan pendidikan teknologi informasi. Jurnal Petik, 4(2), 106–113. https://doi.org/10.31980/jpetik.v4i2.10.

Chatib, M. (2014). Gurunya manusia: Menjadikan semua anak spesial dan semua anak juara. Mizan-Kaifa.

Fahmi, M. H., & Cipta, B. S. I. (2018). Pengembangan Blended Learning Berbasis Moodle (Studi Kasus Di Universitas Islam Raden Rahmat Malang). Jurnal Teknologi Terapan: G-Tech, 2(1), 106–113. https://doi.org/10.33379/gtech.v2i1.328.

Handayanto, A., Rasiman, R., Supandi, S., & Ariyanto, L. (2015). Pembelajaran E-Learning menggunakan Moodle pada matakuliah Metode Numerik. Jurnal Informatika UPGRIS, 1(1 Juni). https://doi.org/10.26877/jiu.v1i1%20Juni.808.

Hartawan, I. K. A., Tastra, I. D. K., & Pudjawan, K. (2014). Pengembangan portal e-learning berbasis moodle pada mata pelajaran fisika kelas x di sma dwijendra denpasar. Jurnal Edutech Undiksha, 2(1). http://dx.doi.org/10.23887/jeu.v2i1.3588.

Herayanti, L., Fuaddunnazmi, M., & Habibi, H. (2017). Pengembangan perangkat pembelajaran fisika berbasis moodle. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 3(2), 197–206. http://dx.doi.org/10.29303/jpft.v3i2.412.

Ismawati, Rizki Lia; Slamet, Adeng; Ismet, I. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Moodle pada Mata Pelajaran Biologi di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Inovasi Pendidikan, 8(2), 44–55. http://sij-inovpend.ejournal.unsri.ac.id/index.php/sij-inovpend/article/view/20.

Kurniati, D., Harimukti, R., & Jamil, N. A. (2016). Kemampuan berpikir tingkat tinggi siswa SMP di Kabupaten Jember dalam menyelesaikan soal berstandar PISA. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 20(2), 142–155. http:// dx. doi.org/10.21831/pep.v20i2.8058.

Miarso, Y. (2007). Menyemai Benih Teknologi Pendidikan, cet III. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Nieveen, N. (1999). Prototyping to reach product quality. In Design approaches and tools in education and training (pp. 125–135). Springer. https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/978-94-011-4255-7_10.pdf.

Nuriyanti, Desinta Dwi; Utami, Nur Rahayu; Supriyanto, S. (2013). Pengembangan E-Learning Berbasis Moodle Sebagai Media Pembelajaran Sistem Gerak di SMA. Journal of Biology Education, 2(3). https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ujbe/article/view/3096.

Plomp, T. (2013). Educational design research: An introduction. Educational Design Research, 11–50. https://research.utwente.nl/files/14472302/Introduction_20to_20education_20design_20research.pdf.

Riyadi, R. A., Nur, M., & Ismayati, E. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis E-Learning Moodle Dengan Model Pengajaran Langsung Di Smkn 2 Tarakan. PENDIDIKAN VOKASI: TEORI DAN PRAKTIK, 3(01). https://www.neliti.com/id/publications/247052/pengembangan-perangkat-pembelajaran-berbasis-e-learning-moodle-dengan-model-peng.

Suartama, I. K., & Tastra, I. D. K. (2014). E-learning berbasis MOODLE. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Surjono, H. D. (2010). Membangun course e-learning berbasis moodle. Universitas Negeri Yogyakarta.

Suwignjo, P. (2018). Bukan Sekadar Mengonlinekan Paparan Perkuliahan. Ristekdikti, 12–13. https://www.brin.go.id/wp-content/uploads/2018/05/Layout-Majalah-Ristekdikti-I-2018-Update-Page-20180426.pdf.

Trianto, M. P. (2008). Mendesains Pembelajaran Kontekstual di Kelas. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

UIN Alauddin Makassar. (2016). Pedoman Edukasi Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. UIN Alauddin.

Van den Akker, J. (1999). Principles and methods of development research. In Design approaches and tools in education and training (pp. 1–14). Springer. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-94-011-4255-7_1.

Published
2021-12-26
How to Cite
Rapi, M., Hasanah, U., & Hijriah, N. S. (2021). DEVELOPING DEVICES FOR CURRICULUM DEVELOPMENT AND LEARNING BIOLOGY COURSE BASED ON LENTERA OF MOODLE LEARNING MANAGEMENT SYSTEM AT UIN ALAUDDIN MAKASSAR. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 24(2), 303-315. https://doi.org/10.24252/lp.2021v24n2i12.
Section
Vol. 24 No. 2
Abstract viewed = 429 times