IMPLEMENTATION OF SIKOLA AMMA BAPA TO IMPROVE POSITIVE PARENTING COMPETENCE FOR ISLAMIC ACTIVISTS

Keywords: Sikola Amma Bapa, Positive Parenting, Islamic Activists

Abstract

Violence against children continues to increase and needs the appropriate prevention for families who are vulnerable to get violence. This service research applied the treatment of the educational model in the form of Sikola Amma Bapa to the parents or caregivers to get positive parenting competencies. This research was conducted in Gowa Regency for six months, from March to August 2020, where 15 samples were selected with purposive sampling techniques. The data collection instrument used was a parenting competency scale, adapted from the Mindfulness in Parenting Questionnaire (MIPQ) by McCaffrey and was added by some specific parenting competency items based on the Sikola Amma Bapa module. Pre- and post-test data were evaluated using inferential analysis of paired sample t-tests. The results showed that the application of Sikola Amma Bapa became effective. The model can increase the competence of care for Islamic activists in assisting vulnerable families who get violent in the Gowa regency as proven by p = 0.000 (p 0.001). The data showed a very significant difference between the pre-test and the post-test; the average after-treatment (post-test value) is 143.6667, which is higher than the treatment (pre-test value) of 107.0067.

Abstrak:

Kekerasan pada anak terus mengalami peningkatan sehingga diperlukan pencegahan secara tepat yang menyasar keluarga yang rentan kekerasan. Penelitian ini bertujuan untuk menerapkan perlakuan model pendidikan dalam bentuk Sikola Amma Bapa bagi orangtua/pengasuh agar membentuk kompetensi pengasuhan positif. Penelitian dilaksanakan di Kabupaten Gowa selama enam bulan dengan melibatkan sampel sebanyak 15 orang yang dipilih dengan teknik purposive sampling. Instrumen pengumpulan data yang digunakan berupa skala kompetensi pengasuhan yang diadaptasi dari Mindfulness in Parenting Questionnaire (MIPQ) dari McCaffrey dengan menambahkan item kompetensi pengasuhan secara spesifik yang sesuai dengan modul Sikola Amma Bapa. Data dianalisis menggunakan analisis inferensial paired sample t-test dengan bantuan komputerisasi. Hasil dalam penelitian menunjukkan bahwa penerapan Sikola Amma Bapa dapat meningkatkan kompetensi pengasuhan pada aktivis Islam dalam mendampingi keluarga yang rentan kekerasan di Kabupaten Gowa. Hal itu dibuktikan dari nilai p = 0.000 (p < 0.001) menunjukkan ada perbedaan sangat signifikan nilai sebelum dan setelah perlakuan dimana rata-rata nilai setelah perlakuan sebesar 143,6667 lebih tinggi dibanding nilai sebelum perlakuan sebesar 107,0067.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adhim, M. F. (2015). Positive Parenting. Yogyakarta: Pro-U Media.

Alfiatin, T. (2018). Psikologi Perkawinan dan Keluarga: Penguatan Keluarga di Era Digital Berbasis Kearifan Lokal. Yogyakarta: Yogyakarta: Penerbit PT Kanisius.

Anshori, F. Y. (2018). Positive Parenting Program (Triple-P) untuk Menurunkan Stres Pengasuhan pada Ibu dengan Anak Usia Kanak-Kanak Awal. Universitas Muhammadiah Malang.

Ashori, M., Norouzi, G., & Jalil-Abkenar, S. S. (2019). The Effect of Positive Parenting Program on Mental Health in Mothers of Children with Intellectual Disability. Journal of Intellectual Disabilities, 23(3), 385–396. https://doi.org/10.1177/1744629518824899.

Cullum, K. A., Goodman, S. H., Garber, J., Korelitz, K., Sutherland, S., & Stewart, J. (2022). A Positive Parenting Program to Enhance Positive Affect in Children of Previously Depressed Mothers. Journal of Family Psychology. https://doi.org/10.1037/fam0000972.

DetikNews. (2019). LPSK: Kasus Kekerasan Seksual pada Anak Meningkat Tiap Tahun, diakses detikNews.

Djaja, M., Nirawaty, N., Darnis, S., Zakaria, M. R., Hayati, L., & Yuniarti, S. L. (2016). Seri Pendidikan Orang Tua: Pengasuhan Positif. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Efnita. (2014). Program Pengasuhan Positif untuk Meningkatkan Kualitas Pengasuhan Ibu. Universitas Gadja Mada.

Efobi, A., & Nwokolo, C. (2014). Relationship between Parenting Styles and Tendency to Bullying Behaviour among Adolescents. Journal of Education & Human Development, 3(1), 507–521. http://jehdnet.com/journals/jehd/Vol_3_No_1_March_2014/27.pdf.

Fatimaningrum, A. S. (2021). Analisis Tematik Permasalahan dalam Praktik Pengasuhan Anak yang Dilakukan oleh Guru Pendidikan Anak Usia Dini. Diklus: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 5(2), 128–144. https://doi.org/10.21831/diklus.v5i2.43030.

Hastuti, D. (2015). Pengasuhan: Teori dan Prinsip serta Aplikasinya di Indonesia. Bogor: IPB Press.

Hutauruk, F., Ahmad, R., & Bentri, A. (2020). Children Resilience In Dealing With Parental Divorce Based On the Ability to Regulate Emotions And Optimism. International Journal of Research in Counseling and Education, 4(1), 9–14. https://doi.org/10.24036/00124za0002.

Jonyniene, J., & Kern, R. M. (2012). Individual Psychology Lifestyles and Parenting Style in Lithuanian Parents of 6- to 12-Year-Olds. International Journal of Psychology: A Biopsychosocial Approach / Tarptautinis Psichilogijos Zurnalas: Biopsichosocialinis Poziūris, 11(11), 89–117. https://doi.org/10.7220/1941-7233.11.5.

Kadir. (2016). Statistik Terapan. Jakarta: Rajawali Pers.

Kurniawan, H., & Hermawan, R. (2016). Program Parenting untuk Membentuk Karakter Anak Usia Dini di Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini. As-Sibyan : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 29–39. https://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/assibyan/article/view/190.

Lestari, S. (2012). Psikologi Keluarga. Jakarta: Kencana.

McCaffrey, S. (2017). Mindfulness In Parenting Questionnaire (MIPQ): Development and Validation of a Measure of Mindful Parenting. College of Psychology Theses and Dissertations, 8(232–246). https://doi.org/10.1007/s12671-016-0596-7.

Mubarok, P. P. (2016). Program Pengasuhan Positif untuk Meningkatkan Keterampilan Mindful Parenting Orangtua Remaja. Psympathic : Jurnal Ilmiah Psikologi, 3(1), 35–50. https://doi.org/10.15575/psy.v3i1.1095.

Nafisa, F. A. (2018). Positive Parenting Program (Triple-P) untuk Menurunkan Pengasuhan Disfungsional Pada Ibu dengan Anak Berperilaku Disruptif. Universitas Muhammadiyah Malang.

Nooraeni, R. (2017). Implementasi Program Parenting dalam Menumbuhkan Perilaku Pengasuhan Positif Orang Tua Di PAUD Tulip Tarogong Kaler Garut. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 13(2), 24–34. https://ejournal.upi.edu/index.php/pls/article/view/8750.

Omoruyi, I. V. (2014). Influence of Broken Home on Academic Performance and Personality Development of the Adolescents in Lagos State Metropolis. European Journal of Educational and Development Psychology, 2(2), 10–23. https://www.eajournals.org/journals/european-journal-of-educational-and-development-psychology-ejedp/vol-2issue1march-2014/influence-broken-homes-academic-performance-personality-development-adolescents-lagos-state-metropolis/.

Othman, N., & Khairollah, S. (2013). Exploring the Relationship between Islamic Personality and Parenting Style. International Journal of Islamic Thought (IJIT), 4, 48–57. http://journalarticle.ukm.my/6784/.

Pribadi, B. A. (2014). Desain dan Pengembangan Program Pelatihan Berbasis Kompetensi; Implementasi Model ADDIE. Jakarta: Kencana.

Putrihapsari, R., & Fauziah, P. Y. (2020). Manajemen Pengasuhan Anak Usia Dini pada Ibu yang Bekerja: Studi Literatur. Jurnal Ilmiah Pendidik Dan Tenaga Kependidikan Pendidikan Non Formal, 15(2). https://doi.org/10.21009/JIV.1502.4.

Rasyid, M., Suhesty, A., Nugroho, H., & Aulia, M. R. (2019). Peningkatan Keterampilan Pengasuhan Positif Orangtua Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) Melalui Pelatihan Helping Parents with Challenging Children. PLAKAT (Pelayanan Kepada Masyarakat), 1(2), 128–138. https://doi.org/10.30872/plakat.v1i2.2969.

Roshonah, A. F. (2019). Urgensi Program Pelatihan Parenting dalam Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Orangtua dengan Anak. Al-Murabbi: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 5(2), 121–145. https://doi.org/10.53627/jam.v5i2.3503.

Suryono, Y., & Fauziah, P. Y. (2015). Model Pendidikan Karakter bagi Anak melalui “Sekolah Ibu” Non Formal di Pedesaan. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 19(2), 230–242. https://doi.org/10.21831/pep.v19i2.5582.

Utami, A. Y., Wahyuni, D., Yuliasri, D., Hidajat, D., Rinda, R. H., Sudrajat, T., Kartika, T., Kusmawardhani, Y., & Zulkifli, Z. (2018). Modul Pengasuhan Anak. Jakarta: Yayasan Sayangi Tunas Cilik Partner of Save The Children.

Utami, T., & Mulyani. (2019). Keefektifan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair and Share (Tps) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Peserta Didik Kelas VII Pada Materi Segitiga di MTs Negeri Salatiga Tahun Ajaran 2018/2019. Jurnal Hipotenusa, 1(1), 33–39. https://doi.org/10.18326/hipotenusa.v1i1.33-39.

Wijaya, Y. D. (2015). Positive Parenting Progam (TRIPLE P) sebagai Usaha untuk Menurunkan Pengasuhan Disfungsional pada Orag Tua yang Mempunyai Anak Berkebutuhan Khusus (dengan Diagnosa Autis dan ADHD). Jurnal Psikologi, 13(1), 20–24. https://ejurnal.esaunggul.ac.id/index.php/psiko/article/view/1379.

Published
2022-12-03
How to Cite
Damayanti, E., & Rusydi Rasyid, M. (2022). IMPLEMENTATION OF SIKOLA AMMA BAPA TO IMPROVE POSITIVE PARENTING COMPETENCE FOR ISLAMIC ACTIVISTS. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 25(2), 285-295. https://doi.org/10.24252/10.24252/lp.2022v25n2i8
Abstract viewed = 177 times