THE EFFECTIVENESS OF USING COMIC MEDIA IN SOCIAL SCIENCE SUBJECT IN MADRASAH TSANAWIYAH OF PAREPARE CITY

  • Ahdar Ahdar Institut Agama Islam Negeri Parepare
    (ID)
  • Musyarif Musyarif Institut Agama Islam Negeri Parepare
    (ID)
  • Nurleli Ramlia Institut Agama Islam Negeri Parepare
    (ID)
  • Nurul Hikma Institut Agama Islam Negeri Parepare
    (ID)
  • Evi Munalestari Institut Agama Islam Negeri Parepare
    (ID)
Keywords: Effectiveness, Comic Media, Social Sciences

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of using comic media in increasing students’ motivation in social science subjects. This study is an experimental study with a draft factorial pre-test post test involving variable use of comic media. This study was conducted at State Madrasah Tsanawiyah (MTsN) of Parepare city which involved two study groups in class VIII with a total of 24 students as respondents. The instrument of comic media use was declared valid and reliable with a Cronbach Alpha value of 0.917 containing 24 statement items. Descriptive analysis of comic media use obtained a mean pre-test value of 46.73 and post-test 82.80 which means that the results showed an increase motivation to learn after being given a learning treatment using comic media. The hypothesis test shows a significance value of 0.0001 which means the use of learning comic media provides better results than the use of learning media in the form of Power points. This happens because comic media is interesting, entertaining, and easy for learners to understand.  

Abstrak:

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas penggunaan media komik pada mata pelajaran IPS. Penelitian ini adalah penelitian eksperimen dengan rancangan faktorial pre test-post test yang melibatkan variabel penggunaan media komik. Penelitian ini dilaksanakan di MTs Negeri Kota Parepare yang melibatkan dua rombongan belajar di kelas VIII dengan total 24 siswa sebagai responden dalam penelitian.  Instrumen efektivitas penggunaan media komik dinyatakan valid dan reliabel dengan nilai Cronbach Alpha 0.917 yang berisi 24 item pernyataan. Hasil analisis Deskriptif penggunaan media komik diperoleh nilai mean Pre Test 46,73 dan Post Test 82,80 artinya hasil menunjukkan adanya peningkatan setelah diberikan treatmen pembelajaran menggunakan media komik. Uji hipotesis menunjukkan nilai signifikan sebesar 0.0001 yang berarti penggunaan media komik pembelajaran memberikan hasil yang lebih baik dibandingka dengan penggunaan media pembelajaran berbentuk Power point. Hal ini terjadi karena media komik menarik, menghibur, dan mudah untuk dipahami oleh peserta didik.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angelina, D. Y., Suhardjo, S., & Hardi, O. S. (2021). Pemanfaatan Bahan Ajar Berupa Komik dalam Pembelajaran IPS. Phinisi Integration Review, 4(1), 14–23. https://doi.org/10.26858/pir.v4i1.15154.

Casumpang, P. F. H., & Enteria, O. C. (2019). The Effectiveness of Developed Comic Strips as Intructional Materials in Teaching Specific Science Concepts. International Journal for Innovation Education and Research, 7(10), 876–882. https://doi.org/10.31686/ijier.Vol7.Iss10.1835.

Christoper, G. (2018). Peranan Psikologi dalam Proses Pembelajaran Siswa di Sekolah. Jurnal Warta Dharmawangsa, 58. https://doi.org/10.46576/wdw.v0i58.391.

Fajriah, Z. L., & Anggereini, E. (2016). Pengembangan Edu Komik sebagai Bahan Ajar Berbasis Pendidikan Karakter pada Materi Interaksi Makhluk Hidup dan Lingkungannya di Sekolah Menengah Pertama. BIODIK: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 2(1), 27–33. https://doi.org/10.22437/bio.v2i1.3368.

Febriyanti, R., & Mustadi, A. (2020). Developing Edutainment-Based Comic Media in Integrative-Thematic Learning in the Elementary School. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 7(2), 179–196. https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v7i2.6676.

Habiddin, H., Ashar, M., Hamdan, A., & Nasir, K. R. (2022). Digital Comic Media for Teaching Secondary School Science. International Journal of Interactive Mobile Technologies (IJIM), 16(03), 159–166. https://doi.org/10.3991/ijim.v16i03.28967.

Irwandani, I., & Juariyah, S. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Komik Fisika Berbantuan Sosial Media Instagram sebagai Alternatif Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 33–42. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v5i1.103.

Ismail, R. A. R., & Ismail, D. (2018). Aplikasi “Konsep 4C” Pembelajaran Abad 21 dalam Kalangan Guru Pelatih Pengajian Agama Institut Pendidikan Guru Kampus Dato’ Razali Ismail. Asian People Journal (APJ), 1(1), 45–65. https://journal.unisza.edu.my/apj/index.php/apj/article/view/8.

Kaiser, H. F., & Rice, J. (1974). Little jiffy, mark IV. Educational and Psychological Measurement, 34(1), 111–117.

Khasanah, I. M., Nurhidayat, M., & Ferawati, F. (2019). Studi Komparasi Penggunaan Media Pembelajaran Komik dengan Media Modul Pembelajaran pada Metode Resitasi Pada Hasil Belajar Fisika SMA. Radiasi : Jurnal Berkala Pendidikan Fisika, 12(2), 61–69. https://doi.org/10.37729/radiasi.v12i2.53.

Kristiyanto, D., & Rahayu, T. S. (2020). Development Of Comic Media On Learning Theme 7 Sub-Theme 4 In Third Grade Elementary Schools. International Journal of Elementary Education, 4(4), 530–536. https://doi.org/10.23887/ijee.v4i4.30206.

Lana, S., Rahman, R. A., Widodo, R. D., & Fatimah, S. (2018). Comic Learning Media Development in Efforts to Grow Literacy Culture and Environmental Care Attitude for Elementary School Student. Social, Humanities, and Education Studies (SHEs): Conference Series, 454–460. https://doi.org/10.20961/shes.v1i2.26810.

Luawo, M. I. R., & Nugroho, I. T. (2018). Media Komik untuk Mengembangkan Pemahaman Kemandirian Emosional Siswa Kelas XI SMA Negeri 111 Jakarta. Insight: Jurnal Bimbingan Konseling, 7(2), 121–132. https://doi.org/10.21009/INSIGHT.072.01.

Mulyana, E. (2014). Model Pembelajaran Generatif sebagai Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep IPS pada Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 23(2), 26–33. https://doi.org/10.17509/jpis.v23i2.1617.

Nunnally, J. C. (1978). Psychometric Theory (2nd ed.). New York: McGraw-Hill.

Nuraini, & Saputro, A. D. (2017). Efektivitas Penggunaan Media Komik dalam Pembelajaran PAI untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa di Ponorogo. Muaddib: Studi Kependidikan Dan Keislaman, 7(2), 175–187. https://doi.org/10.24269/muaddib.v7i2.800.

Nuranis, S., & Lubis, F. (2021). The Development of Digital Comic Media to Increase Student Interest in Learning Indonesian. Proceeding ISLALE 2021: The 3th International Seminar on of Language, Art, and Literature Education, 493–498.

Özdemir, E. (2017). Humor in Elementary Science: Development and Evaluation of Comic Strips about Sound. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(4), 837–850. https://www.iejee.com/index.php/IEJEE/article/view/288.

Pandanwangi, N. A., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2019). Pengembangan Media Komik untuk Meningkatkan Kompetensi Berbahasa pada Siswa Kelas 3 SD. Jurnal Cakrawala Pendas, 5(2). https://doi.org/10.31949/jcp.v5i2.1354.

Putra, A., & Milenia, I. F. (2021). Systematic Literature Review: Media Komik dalam Pembelajaran Matematika. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 30–43. https://doi.org/10.33365/jm.v3i1.951.

Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar “Merdeka Belajar Dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0,” 289–302.

Riwanto, M. A., & Wulandari, M. P. (2018). Efektivitas Penggunaan Media Komik Digital (Cartoon Story Maker) dalam pembelajaran Tema Selalu Berhemat Energi. Jurnal PANCAR (Pendidikan Anak Cerdas Dan Pintar), 2(1), 14–18. https://ejournal.unugha.ac.id/index.php/pancar/article/view/195.

Rohmanurmeta, F. M., & Dewi, C. (2020). Developing Digital Comics as Character Learning Media for Elementary School Students. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP), 26(2), 47–53. https://doi.org/10.17977/um048v26i2p47-53.

Senjaya, R. P., Indriani, I., Mahdarani, N., Muharam, A., & Mustikaati, W. (2022). Pengembangan Media Komik Digital (MEKODIG) dalam Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. JUDIKDAS: Jurnal Ilmu Pendiidkan Dasar Indonesia, 1(2), 99–106. https://doi.org/10.51574/judikdas.v1i2.248.

Subroto, E. N., Qohar, A., & Dwiyana. (2022). Efektivitas Pemanfataan Komik sebagai Media Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan, 3(1), 135–141. https://doi.org/10.17977/jptpp.v5i2.13156.

Syukri, R., Winarni, S., & Hidayat, R. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Matematika Berbasis Problem Based Learning dengan Manga Studio V05 dan Geogebra Development of Mathematics Comics Media Based on Problem Based Learning with Manga Studio V05 and Geogebra. Edumatica, 08(02), 81–91. https://doi.org/10.22437/edumatica.v8i2.5486.

Wahyudin, A. Y., Daud, J., Simamora, M. W., Widya, I., Pratiwi, & Rina, A. (2020). Penggunaan Komik Digital Toondoo dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Tingkat Sekolah Menengah. Journal of Social Sciences and Technology for Community Service (JSSTCS), 1(1), 1–6. https://doi.org/10.33365/jta.v1i1.673.

Wardani, T. K. (2013). Penggunaan Media Komik Dalam Pembelajaran Sosiologi Pada Pokok Bahasan Masyarakat Multikultural. KOMUNITAS: International Journal of Indonesian Society and Culture, 4(2), 230–243. https://doi.org/10.15294/komunitas.v4i2.2418.

Wicaksono, J. W., Japar, M., & Utomo, E. (2021). Development of Digital Based Comic Media for Primary V-Class Student Learning. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 8(4), 532–537. https://doi.org/10.18415/ijmmu.v8i4.2601.

Yulian, V. N. (2018). Developing Teaching Materials Using Comic Media to Enhance Students’ Mathematical Communication. Conference Series: Materials Science and Engineering, 335, 1–5. https://doi.org/10.1088/1757-899X/335/1/012110.

Yuristia, A. (2018). Pendidikan Sebagai Transformasi Kebudayaan. Ijtimaiyah: Jurnal Ilmu Sosial Dan Budaya, 2(1). http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/ijtimaiyah/article/view/5714.

Published
2022-12-28
How to Cite
Ahdar, A., Musyarif, M., Ramlia, N., Hikma, N., & Munalestari, E. (2022). THE EFFECTIVENESS OF USING COMIC MEDIA IN SOCIAL SCIENCE SUBJECT IN MADRASAH TSANAWIYAH OF PAREPARE CITY. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 25(2), 349-357. https://doi.org/10.24252/lp.2022v25n2i14
Abstract viewed = 214 times