THE CONCEPT OF ISLAMIC EDUCATION ACCORDING TO THE EDUCATION OF IBNU MISKAWAIH AND AL-GHAZALI
Abstract
This study aims to determine the concept of Islamic education according to the education of Ibnu Miskawaih and Al-Ghazali with various studies as a stream based on the science of Islamic religious education. This study uses a descriptive qualitative approach. The analytical method used in this study is the data that is analyzed descriptively and qualitatively by using various theoretical foundations related to the object of research and it is used as a basic reference for qualitative analysis. The results of the analysis examine for Ibnu Miskawaih in detail about the concept of Islamic education according to the education of Ibnu Miskawaih and Al-Ghazali with efforts to form a Muslim personality as the ultimate goal of education that requires a continuous process throughout life so that it does not stop at the limit of human adult achievement.
Abstrak:
Kajian ini bertujuan untuk mengetahui konsep pendidikan Islam menurut pendidikan Ibnu Miskawaih dan Al-Ghazali dengan berbagai kajian sebagai aliran yang didasarkan pada ilmu pendidikan agama Islam. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif. Metode analisis yang digunakan dalam penelitian ini adalah data yang dianalisis secara deskriptif kualitatif dengan menggunakan berbagai landasan teori yang berkaitan dengan objek penelitian dan dijadikan sebagai acuan dasar analisis kualitatif. Hasil analisis mengkaji secara rinci tentang konsep pendidikan Islam menurut pendidikan Ibnu Miskawaih dan Al-Ghazali dengan upaya membentuk kepribadian muslim sebagai tujuan akhir pendidikan memerlukan proses yang berkesinambungan sepanjang hayat sehingga tercapai tidak berhenti pada batas pencapaian manusia dewasa.
Downloads
References
Abdullah, F. (2020). Konsepsi Ibnu Miskawaih tentang Moral, Etika, dan Akhlask serta Relevansinya bagi Pendidikan Islam. JRTIE: Journal of Research and Thought of Islamic Education, 3(1), 39–58. https://doi.org/10.24260/jrtie.v3i1.1559.
Agus, H. Z. (2018). Pendidikan Islam dalam Perspektif Al-Ghazali. Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 3(2), 21–38. https://doi.org/10.48094/raudhah.v3i2.28.
Akhmad, M. C. A., Ichsan, Y., Putra, B., Hendrawan, Putri, A. K., & Putri, S. M. (2021). Pendidikan Aqidah Akhlak dalam Perspektif Al-Ghazali. Tarbawi : Jurnal Pendidikan Islam, 18(2), 55–69. https://doi.org/https://ejournal.unisnu.ac.id/JPIT/article/viewFile/2098/pdf.
Alavi, Z. (2003). Pemikiran Pendidikan Islam Pada Abad Klasik dan Pertengahan. Bandung: Angkasa.
Bakri, Sy. (2018). Pemikiran Filsafat Manusia Ibnu Miskawaih: Telaah Kritis atas Kitab Tahdzib Alakhlaq. Al-A’raf, XV(1), 147–166. https://doi.org/10.22515/ajpif.v15i1.1102.
Barni, M., & Mahdany, D. (2017). Al Ghazāli’s Thoughts on Islamic Education Curriculum. Dimanika Ilmu, 17(2), 251–260. https://doi.org/10.21093/di.v17i2.921.
Bunyamin. (2018). Konsep Pendidikan Akhlak Menurut Ibn Miskawaih dan Aristoteles (Studi Komparatif). Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 127–142. https://doi.org/10.22236/jpi.v9i2.2707.
Busroli, A. (2019). Pendidikan akhlak Ibnu Miskawaih dan Imam al-Ghazali dalam pendidikan karakter di Indonesia. ATTHULAB: Islamic Religion Teaching & Learning Journal, 4(2), 236–251. https://doi.org/10.15575/ath.v4i2.5583.
Daudy, A. (1986). Kuliah filsafat Islam. Jakarta: Bulan Bintang.
Elhayat, S. (2019). Filsafat Akhlak Perspektif Ibnu Miskawaih. Jurnal Taushiah FAI UISU, 9(2), 49–58. https://jurnal.uisu.ac.id/index.php/tsh/article/download/2223/1517.
Iqbal, A. M. (2013). Konsep Pemikiran Al-Ghazali tentang Pendidikan. Madiun: Jaya Star Nine.
Mahfudhi, A. (2016). Konsep Pendidikan Menurut Ibnu Miskawih (Transformasi Antara Filsafat dan Agama). Madinah: Jurnal Studi Islam, 3(1), 1–8. https://doi.org/10.58518/madinah.v3i1.170.
Mahmud. (2011). Pemikiran Pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Setia.
Miskawaih, I. (1997). Menuju Kesempurnaan Akhlak: Buku Daras Pertama tentang Filsafat Etika. Bandung: Mizan.
Muflihin, A., & Madrah, M. Y. (2019). Implementation of Al-Ghazali’s Islamic Education Philosophy in the Modern Era. Al-Fikri: Jurnal Studi Dan Penelitian Pendidikan Islam, 2(1), 13–27. https://doi.org/10.30659/jspi.v2i1.4012.
Nata, A. (2005). Filsafat pendidikan Islam. Jakarta: Gaya Media Pratama.
Purba, H. (2009). Pemikiran Pendidikan Islam Ibn Miskawaih. MIQOT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 33(2), 261–273. https://doi.org/10.30821/miqot.v33i2.197.
Putra, A. A. (2016). Konsep Pendidikan Agama Islam Perspektif Imam Al-Ghazali. Jurnal Al-Thariqah, 1(1), 41–54. https://doi.org/10.25299/althariqah.2016.vol1(1).617.
Rahayu, F. (2019). Pendidikan Karakter Analisis Pemikiran Ibnu Miskawaih. Al-Mudarris : Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 2(1), 19–38. https://doi.org/10.23971/mdr.v2i1.1402.
Rohman, M. (2013). Konsep Pendidikan Islam Menurut Ibn Sina dan Relevansinya dengan Pendidikan Modern. Epistemé: Jurnal Pengembangan Ilmu Keislaman, 8(2), 279–300. https://doi.org/10.21274/epis.2013.8.2.279-300.
Shofan, M. (2021). Pemikiran Pendidikan Islam Menurut Al-Ghazali. Jurnal Ilmiah Multi Sience, 3(1), 147–172.
Syah, A. (2008). Term Tarbiyah, Ta’lim dan Ta’dib dalam Pendidikan Islam: Tinjauan dari Aspek Semantik. Al-Fikra: Jurnal Ilmiah Keislaman, 7(1), 138–150. https://doi.org/10.24014/af.v7i1.3786.
Yunus, A., Ma’arif, S., & Amin, H. M. (2022). Filsafat Etika Ibnu Miskawaih. Kordinat, 21(2), 200–210. https://doi.org/10.15408/kordinat.v21i2.28456.
Copyright (c) 2023 Husain Abdullah Alimin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3)Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).