BEBERAPA PANDANGAN TENTANG GURU SEBAGAI PENDIDIK

  • Bahaking Rama Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)

Abstract

The Education very determines of development step of a nation. The Nation prioritizing of education sector development will become the nation progress and has high civilization. In the educa- tional process consists of some factors determining. One of the factors is teacher. The teacher has right and obligation in order to run his duty as a teacher or educator. Relating with his obligation is as a teacher. The teacher is demanded to take responsibility for developing potential, grind down intelligence, and transfer knowledge and technology to the learners in order to sharpen the life of nation. While relating with his duty is as educator, the teacher is demanded to take responsibility for, besides to sharpen the learners mind, he also takes responsibility for pounding the learners’ personality and morality or character.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al-Abrasyi, Muhammad Athiyah, Ruh Al-Islam, Mathba’ah Lajnah Al-Bayan Al- ‘Arabi, 1964. Terjemahan oleh Syamsuddin Asyrofi, Achmad Warid Khan, dan Nizar Ali, Beberapa Pemikiran Pendidikan Islam, Yogyakarta: Titian Ilahi Press, 1996.

Daradjat, Zakiah, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara, 1996.

Departemen Agama RI, Alquran dan Terjemahnya, Saudi Arabia: Majma’ Al-Malik Fahd, 1422 H.

Departemen Pendidikan Nasional, Undang-undang RI Nomor: 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional beserta Penjelasannya, Bandung: Fokusmedia, 2003. Djamarah, Syaiful Bahri, Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif, Jakarta:

Rineka Cipta, 200.

Mulyasa, E., Menjadi Guru Profesional, Bandung: Remaja Rosda Karya, 2005. Nata, Abuddin, Tafsir Ayat-ayat Pendidikan, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2002.

Poerwadarminta, W.J.S., Kamus Umum Bahasa Indonesia, cet. VIII, Jakarta: Balai Pustaka, 1985.

Prijono, Onny S. dan Pranarka, Situasi Pendidikan di Indonesia Selama Sepuluh Tahun Terakhir, Jakarta: Yayasan Proklamasi, 1979.

Rama, Bahaking, Jejak Pembaharuan Pendidikan Pesantren, Jakarta: Paradotama Wiragemilang, 2003.

Sanjaya, Wina, Strategi Pembelajaran, Jakarta: Kencana, 2007.

Sidi, Indra Djati, Menuju Masyarakat Belajar, Jakarta: Paramadina dan Logos, 2001. Soedijarto, Pendidikan sebagai Sarana Reformasi Mental dalam Upaya Pembangunan

Bangsa, Jakarta: Balai Pustaka, 1998.

Surya, Muhamad, Percikan Perjuangan Guru, Semarang: Aneka Ilmu, 2003.

Suryadi, Ace dan Dasim Budimansyah, Pendidikan Nasional Menuju Masyarakat Indonesia Baru, PT. Genesindo, Bandung, 2004.

Suryadi, Ace, Pendidikan Investasi Sumber daya Manusia dan Pembangunan, Jakarta: Balai Pustaka, 1999.

Tarsa, H., Basic Kompetensi Guru, Jakarta: Depag RI, 2003.

Tim Pustaka Merah Putih, Undang-undang Sistem Pendidikan Nasional, Guru dan Dosen, Yogyakarta: Pustaka Merah Putih, 2007.

Tim Redaksi KBBI, Kamus Besar Bahasa Indonesia, edisi ketiga, cet. I, Jakarta: Balai Pustaka, 2001.

Trianto dan Titik Triwulan Tutik, Sertifikasi Guru dan Upaya Peningkatan Kualifikasi, Kompetensi, dan Kesejahteraan, Jakarta: Prestasi Pustaka, 2007.

Yamin, Martinis, Profesionalisme Guru dan Implementasi KTSP, Jakarta: Gaung Persada Press, 2007.

Published
2007-06-23
How to Cite
Rama, B. (2007). BEBERAPA PANDANGAN TENTANG GURU SEBAGAI PENDIDIK. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 10(1), 15-33. https://doi.org/10.24252/lp.2007v10n1a2
Section
Vol.10 No.1
Abstract viewed = 1042 times