MORALITAS ANAK DAN KAITANNYA DENGAN URGENSI PENDIDIKAN ISLAM

  • Syarifuddin Ondeng Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)

Abstract

The morality issues always colored human life from the changing of time. The basic principle of morality is identically with character or ethics. These terms have similar meaning, those are; habit, character, and disposition. The morality always refers to good and bad aspect of someone, whether he is an adult or a child. In Islam, child’s morality does not only inform good aspect, but also bad aspect in his behavior. Thus, the important thing is how to show Islamic education toward the child. Therefore, he/she can apply goodness in his life, so that he gets benefit for himself. In spite of the consequence of child’s morality and the urgent of Islamic education is very interesting to be studied accurately and deeply.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amin, Ahmad, Etika: Ilmu Akhlak, cet. VII, Jakarta: Bulan Bintang, 1993. Arifin, M., Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara, 1991.

Al-Ashfahani, al-Raghib, Mufradat Alfadz al-Qur’an, cet. I, Beirut: Dar al-Syamiyah, 1992. Barakatuh, Abdul Rahman, “Internalisasi Nilai Agama; Suatu Proses pembentukan Manusia dalam Rangka Pembangunan Bangsa”, dalam Warta Alauddin No. 76,

Ujung Pandang: IAIN Alauddin, 1996.

Daradjat, Zakiah, Ilmu Pendidikan Islam, cet. II, Jakarta: Bumi Aksara, 1992.

Daud, Wan Moh. Nor Wan, The Educational Philosophi and Practice of Syed Muhammad Naquib al-Attās, diterjemahkan oleh Hamid Fahmi, dkk. dengan judul Filsafat dan Praktik Pendidikan Islam Syed M. Naquib al-Attas, cet. I, Bandung: 1998.

Departemen Agama RI, Al-Qur’an dan Terjemahnya, Jakarta: Proyek Pengadaan Kitab Suci al-Qur’an, 1992.

Hadhiri, Choirduddin, Klasifikasi Kandungan Al-Qur’an, cet. I, Jakarta: Gema Insani Press, 1993.

Mappanganro, Implementasi Pendidikan Islam di Sekolah, cet. I, Ujung Pandang: Yayasan Ahkam, 1996.

Marimba, Ahmad D., Pengantar Filsafat Pendidikan Islam, cet. VIII, Bandung: PT. Al- Ma’arif, 1989.

Al-Sijistani, Abu Dawud Sulaiman bin al-Asy’asy, Sunan Abu Dawud, juz II, Suriah: Dar al-Hadits, t.th.

Syahruddin, “Perilaku Anak pada Usia Puberitas terhadap Nilai-nilai Agama”, dalam Warta Alauddin No. 65, Ujung Pandang: IAIN Alauddin, 1993.

Al-Syaibani, Umar Muhammad al-Taumiy, Falsafah al-Tarbiyah al-Islamiyyah diterjemah- kan oleh Hasan Langgulung dengan judul: Falsafah Pendidikan Islam, cet. I, Jakarta: Bulan Bintang, 1979.

Tim Penyusun Kamus Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa Depdikbud, Kamus Besar Bahasa Indonesia, cet. X, Jakarta: Balai Pustaka, 1999.

Published
2007-06-26
How to Cite
Ondeng, S. (2007). MORALITAS ANAK DAN KAITANNYA DENGAN URGENSI PENDIDIKAN ISLAM. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 10(1), 107-115. Retrieved from https://journal3.uin-alauddin.ac.id/index.php/lentera_pendidikan/article/view/3728
Section
Vol.10 No.1
Abstract viewed = 477 times