PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN PAI BERBASIS AUGMENTED REALITY
Abstract
Abstrak:
Pembelajaran dapat berjalan efektif jika seluruh komponen yang berpengaruh saling mendukung untuk mencapai tujuan pembelajaran. Untuk memperlancar kegiatan belajar mengajar, terutama dalam Pembelajaran Agama Islam (PAI) guru hendaknya mempersiapkan bahan ajar untuk membantu memudahkan peserta didik memahami materi pembelajaran. Oleh sebab itu, diperlukan suatu media pembelajaran yang tepat, salah satunya adalah media berbasis Augmented Reality (3D). Augmented Reality (3D) merupakan aplikasi penggabungan dunia nyata dengan dunia maya dalam bentuk dua dimensi maupun tiga dimensi yang diproyeksikan dalam sebuah lingkungan nyata dalam waktu yang bersamaan. Tujuan penggunaan teknologi Augmented Reality dalam model pembelajaran PAI diharapkan dapat membantu guru dalam proses pembelajaran dan juga mampu meningkatkan minat peserta didik dalam mengikuti proses pembelajaran. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian dan pengembangan (Research and Development) yang dirancang oleh Walter Dick dan Lou Carey yang mana akan menghasilkan produk tertentu. Hasil dari penelitian adalah sebuah aplikasi Augmented Reality yang dapat berjalan di dalam smartphone android.
Abstract:
Learning can work effectively if all the influential components support each other to achieve the learning objectives. To facilitate teaching and learning activities, especially in learning Islamic Religious Learning (PAI) teachers should prepare teaching materials to facilitate students understand learning materials. Therefore, it is necessary to develop an appropriate learning media. One of them is Augmented Reality (3D) based media. Augmented Reality (3D) is a real-world application of integration with the virtual world in the form of two-dimensional and three-dimensional projected in a real environment at the same time. The purpose of using Augmented Reality technology in PAI learning model is expected to assist the teacher in the learning process and also increase the students' interest in joining the learning process. The method used in this study is the research and development method designed by Walter Dick and Lou Carey to produce a particular product. The result of the research is an Augmented Reality application that can run inside android smartphone.
Downloads
References
Aditya. (2009). Trik Dahsyat Menjadi Animator 3D Handal. Yogyakarta: Andi.
Ardhianto, E. (2012). Augmented Reality Objek 3 Dimensi dengan Perangkat Artoolkit dan Blender. Dinamik-Jurnal Teknologi, 17(2), 107–117.
Arsyad, A. (2009). Media Pembelajaran. Jakarta: Radja Grafindo Persada.
Asyhar, R. (2012). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Referensi Jakarta.
Baharun, H. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran PAI Berbasis Lingkungan Melalui Model Assure.
Dengeng, I. N. S. (2001). Media Pembelajaran menuju Pribadi Unggul. Malang: LP3 Universitas Negeri Malang.
Dick, W. & C. J. O. (2015). The Systematic Design of Instruction. New York: Pearsons.
Djamarah. (2006). Strategi Belajar Mengajar. Banjarmasin: Rineka Cipta.
Jogiyanto. (1990). Analisis dan Desain Sistem Informasi. Yogyakarta: Andi Ofset.
Legya, E. (2015). Pengembangan dan Analisis Media pembelajaran Perakitan Komputer Berbasis Augmented Reality untuk Platform Android di SMK YPKK 1 Sleman.
Mudjiono, D. (2013). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Muhaimin. (2004). Paradigma Pendidikan Islam, Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mustaqim, I., & Kurniawan, N. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality. Edukasi, 1.
Riyana., R. S. & C. (2009). Media Pembelajaraan, Hakikat, Pengembangan, Pemanfaatan, dan Penilaian. Bandung: Wahana Pri.
Ronald, T. A. (1997). A Survey ofAugmented Reality. Teleoperatorsand Virtual Environments.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kualitatif Kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suparman, A. (2012). Desain Instruksional Modern. Jakarta: Erlangga.
Copyright (c) 2018 lukman hakim
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3)Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).