MULTICULTURAL EDUCATION-BASED SOCIAL SCIENCE INSTRUCTIONAL MODEL IN ISLAMIC SCHOOL

Abstract

Abstract:

The Islamic schools in Surabaya participated in teaching on the social-science instructional model based multicultural education. The research aimed to study about how to design the instructional model performed by the teachers then practiced together in the teaching and learning process at the Islamic Schools in Surabaya, and to find out how the teachers’ creativity in managing the class and educating the students to become the generations who has multicultural competencies for the nation progress in maintaining harmony in the religious community. This research used descriptive qualitative method. The research findings showed that the social-science instructional model based multicultural education was implemented to the students in the Islamic schools, especially in understanding the multicultural in the social life.

Abstrak:

Sekolah Islam di Surabaya berpartisipasi dalam pengajaran model pembelajaran Ilmu Sosial berbasis pendidikan multikultural. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mempelajari bagaimana merancang model pembelajaran yang dilakukan oleh guru kemudian berlatih bersama dalam pengajaran dan pembelajaran di Sekolah Islam di Surabaya dan untuk menemukan bagaimana kreativitas guru dalam mengelola kelas dan mendidik anak-anak untuk menjadi generasi yang kompetensi multikultural untuk kemajuan bangsa dalam menjaga keharmonisan dalam komunitas agama. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Temuan penelitian adalah bahwa model pembelajaran sains sosial berbasis pendidikan multikultural di Sekolah Islam diterapkan kepada siswa, terutama dalam memahami multikultural dalam kehidupan sosial.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Choirul Mahfud, Institut Teknologi Sepuluh Nopember
Islamic Studies

References

Arief, A. (2002). Pengantar Ilmu dan Metodologi Pendidikan Islam. Jakarta: PT. Intermasa.

Arikunto, S. (1998). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Banks, J. (1993). Multicultural Education: Historical Development Dimension, and Practice. Review of Research in Education.

Hamalik, O. (1995). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bina Aksara.

Ibrahim, R. (2001). Perencanaan Pengajaran. Jakarta: PT. Renike Cipta.

Mahfud, C. (2016). Politik Pendidikan Islam di Indonesia. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Moleong, L. J. (2002). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Muhaimin, A. G., & Rahman, N. A. (1996). Strategi Belajar Mengajar. Surabaya: CV. Citra Medika.

Mulyasa, E. (2004). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Nata, A. (2003). Manajemen, Mengatasi Kelemahan Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: Prenada Media.

Nurkolis. (2005). Manajemen Berbasis Sekolah: Teori, Model, dan Aplikasi. Jakarta: Grasindo.

Syafaruddin. (2005). Menajemen Lembaga Pendidikan Islam. Jakarta: Ciputat Press.

Tilaar, H. A. . (2004). Multikulturalisme: Tantangan-tantangan Global Masa Depan dalam Transformasi Pendidikan Nasional. Jakarta: Grasindo.

Zubaidi. (2005). Pendidikan Berbasis Masyarakat. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Published
2019-06-23
How to Cite
Mahfud, C. (2019). MULTICULTURAL EDUCATION-BASED SOCIAL SCIENCE INSTRUCTIONAL MODEL IN ISLAMIC SCHOOL. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 22(1), 14-20. https://doi.org/10.24252/lp.2019v22n1i2
Section
Vol. 22 No 1
Abstract viewed = 390 times