Peran Perpustakaan dalam Menunjang Proses Belajar Mengajar Siswa dan Tenaga Pendidik di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 Madiun
Abstract
This research aims to determine the efforts made by the State Madrasah Ibtidaiyah 2 Madiun Library as well as the obstacles faced in supporting the teaching and learning process of students and educators at the school. This study employs a descriptive method with a qualitative approach. Data collection techniques include observation, interviews, and documentation. The research findings indicate that the efforts made by the State Madrasah Ibtidaiyah 2 Madiun Library, which plays a supporting role in the teaching and learning process of students and educators, include library promotion activities, implementing a book rolling program, mandatory library visits, providing teaching aids as learning support, offering e-book services, and providing special collections for teachers. The obstacles faced by the library in supporting the learning process of students and educators include limited break time and the tendency of students to prefer using gadgets over reading physical books. Despite these challenges, it is hoped that the State Madrasah Ibtidaiyah 2 Madiun Library will innovate by implementing more engaging activities, such as educational games, to attract students and encourage them to utilize the facilities available at the library.
Downloads
References
Alamsyah, N., Ahmad, I. I., Susilawati, A., & Aeni, A. N. (2022). Pemanfaatan E-Book Interaktif" Kepemimpinan Khulafaur Rasyidin" Untuk Meningkatkan Pengetahuan Anak SD Kelas 6. ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(5), 1249-1272. https://journal-nusantara.com/index.php/JIM/article/view/260
Aprianti, R., & Madeten, S. S. (2019). Peranan Perpustakaan Sekolah di SMA Muhammadiyah 1 Pontianak dalam Menunjang Proses Pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 8(9). http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v8i9.36106
Asari, Andi et. all. (2022). Manajemen Perpustakaan. Get Press.
Aswari, R., Iswanto, R., & Rizkyantha, O. (2023). Peran Perpustakaan Sekolah Dalam Penyediaan Sumber Belajar Peserta Didik Di Man Rejang Lebong (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Negeri Curup). http://e-theses.iaincurup.ac.id/id/eprint/4238
Daliani, M., Ompusunggu, V. D. K., & Tarigan, S. C. L. B. (2022). Analisis Peran Antara Perpustakaan Sekolah dengan Literasi Digital dalam Menunjang Proses Belajar Mengajar di Lingkungan Sekolah. Jurnal Curere, 6(2), 32-40. http://dx.doi.org/10.36764/jc.v6i2.833
Eskha, A. (2018). Peran Perpustakaan Sebagai Sumber Belajar. Jurnal Imam Bonjol: kajian Ilmu Informasi dan Perpustakaan, 2(1), 12-18. https://journal.pustakauinib.ac.id/index.php/jib/article/view/25
Fatmawati, Endang. (2021). Layanan Perpustakaan Sekolah: Panduan Bagi Pemula. Deepublish Publisher.
Harahap, W. R. (2021). Penerapan strategi promosi perpustakaan. JIPI (Jurnal Ilmu Perpustakaan dan Informasi), 6(1), 103-116. http://dx.doi.org/10.30829/jipi.v6i1.9314
Khasiati, N. (2021). Peran Perpustakaan Sekolah dalam Mendukung Proses Pembelajaran di SMPIT Alfarisi Sleman DIY. Khazanah Intelektual, 5(1), 987-1007. https://doi.org/10.37250/newkiki.v5i1.91
Mamonto, W., Londa, N. S., & Pasoreh, Y. (2018). Peranan Perpustakaan Sebagai Penunjang Kegiatan Belajar Siswa di SMKN 6 Manado. Acta Diurna Komunikasi, 7(4). https://doi.org/10.37250/newkiki.v5i1https://ejournal.unsrat.ac.id/v3/index.php/actadiurnakomunikasi/article/view/20988.91
Mulyadi. (2021). Pengelolaan Otomasi Perpustakaan Berbasis Senayan Library Management System (SLIMS). PT Raja Grafindo Persada.
Nasrullah, N. (2020). Penerapan Gerakan Literasi Sekolah Dalam Meningkatkan Budaya Literasi Siswa SMP dan SMA di Bosowa School Makassar. Jurnal Nalar Pendidikan, 8(1), 73-80. https://doi.org/10.26858/jnp.v8i1.13970
Ninsik Fitri, W., Gunawan, G., & Marleni, M. (2023). Peranan Perpustakaan Sekolah Dalam Menunjang Mutu Pendidikan di SD Negeri Pulau Kidak (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Negeri Curup). http://e-theses.iaincurup.ac.id/id/eprint/3948
Rahmah, Elva. (2018). Akses dan Layanan Perpustakaan: Teori dan Aplikasi. Kencana.
Sara, Yunda et. all. (2021). Kreativitas, Inovasi, dan Keunikan sebagai Daya Tarik Perpustakaan. Penerbit Pustaka Rumah C1nta.
Syahdan, S., Ridwan, M. M., Ismaya, I., Aminullah, A. M., & Elihami, E. (2021). Peranan Perpustakaan dalam Mendukung Proses Pembelajaran Siswa Madrasah Aliyah Ma’had.
Syam, R. Z. A., Indah, R. N., & Fadhli, R. (2021). Perpustakaan sekolah sebagai sumber informasi guru dalam meningkatkan proses pembelajaran di Madrasah Aliyah. Pustabiblia: Journal of Library and Information Science, 5(1), 151-169. https://doi.org/10.18326/pustabiblia.v5i1.151-169
Supriyanto, H. (2019). Strategi Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Sarana Promosi Perpustakaan: Studi Analisis Persepsi Pemustaka tentang Efektifitas Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Sarana Promosi Layanan Perpustakaan UIN Sunan Ampel. Indonesia Journal of Academic Librarianship, 3(3), 33-45. http://journals.apptisjatim.org/index.php/ijal/article/view/66/34
Walyyunita, R., Indriati, D. K., Mustanfidah, A., & Fitriana, A. (2021). Dampak Gedget Terhadap Minat Baca Peserta Didik SD/MI: Pengaruh Gadget. In Semai: Seminar Nasional Pgmi (Vol. 1, No. 1, pp. 555-568).
Yenianti, I. (2019). Promosi Perpustakaan Melalui Media Sosial di Perpustakaan IAIN Salatiga. Pustabiblia: Journal of Library and Information Science, 3(2), 223-237. https://doi.org/10.18326/pustabiblia.v3i2.223-237
Copyright (c) 2025 Widya Putri, Nasrullah Nasrullah, Majidah, Nanang Hermawan, Fauzan Hidayatullah, Tawakkal, Azaz Akbar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
By submitting your manuscript to our journal, you are following Copyright and License