Keterampilan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Siswa dalam Model Pembelajaran Generatif Disertai Media Alat Percobaan Sederhana
Abstract
The purpose of this study was to examine the effect of the generative learning model with simple experimental media on critical thinking and student learning outcomes. This research uses true experimental research with post test only control design. Determination of the research sample is done by cluster random sampling. The data collection instrument used was a multiple choice test and a description. Based on the results of critical thinking data analysis using the Independent T-test, Sig. (2-tailed) worth 0.001 where 0.001 is less than 0.05, indicating that the difference in the average critical thinking value of the experimental class students is greater than the control class. Meanwhile, for learning outcomes using the Mann-Whitney test, a value of 0.006 was obtained, where the value was less than 0.05, meaning that the difference in the average value of student learning outcomes in the experimental class was greater than the control class. Significantly the difference between the two shows that the generative learning model with simple experimental media has an effect on critical thinking and student learning outcomes of physics.
Key Words : Generative learning model; Simple experimental tool; Critical thinking; Learning outcomes
Downloads
References
Alba, F. M., Chotim, M., dan Junaedi, I. 2013. Keefektifan Model Pembelajaran Generatif dan MMP Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 4(2), 131–137.
Arsyad, A. 2011. Media Pembelajaran. Cetakan ke-15. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Arsyad, A. 2014. Media pembelajaran. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Cut, L. H., Tarmizi, dan A. Hamid. 2016. "Penerapan Model Pembelajaran Generatif Berbantu Simulasi Physics Education Technology (PhET) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa." Jurnal Ilmiah Mahasiswa (JIM). 2(1) : 1-10.
Depdiknas. 2003. Undang-Undang No. 20 Tahun 2003, tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.
Effendi, E. 2015. Hubungan persepsi siswa terhadap penerapan model pembelajaran kooperatif tipe tutor sebaya dengan prestasi belajar fisika. Jurnal Pendidikan Fisika, 3(2).
Effendi. dan D. Pantriani. 2020. “Penerapan Model Pembelajaran Generatif Pada Materi Usaha Dan Pesawat Sederhana Kelas VIII MTs Nurussalam Sidogede OKU Timur.” Physics Education Research Journal 2(1): 59.
Fauziah, R., A. G. Abdullah, dan D. L. Hakim. 2013. Pembelajaran Saintifik Elektronika Dasar Berorientasi Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Invotec, 9(2): 28-35.
Giancoli, D. C. 2001. Fisika Jilid I .Jakarta : Penerbit Erlangga.
Mahananingtyas, E. 2017. “Hasil Belajar Kognitif, Afektif Dan Psikomotor Melalui Penggunaan Jurnal Belajar Bagi Mahasiswa PGSD.” Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA 2(1): 192–200.
Maharani, M., M. Wati, dan S. Hartini. 2017. “Pengembangan Alat Peraga Pada Materi Usaha Dan Energi Untuk Melatihkan Keterampilan Proses Sains Melalui Model Iquiry Discovery Learning (IDL Terbimbing).” Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika 5(3): 351.
Mundilarto. 2010. Penilaian Hasil Belajar Fisika. Yogyakarta:P2IS FMIPA UNY.
Mursyid, S. 2020. “Pengembangan Alat Peraga Sebagai Media Pembelajaran Materi Energi Listrik Di Smpn 1 Jongkong.” (20): 175–83.
Salamah, U. dan Mursal. 2017. Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Peserta Didik Menggunakan Metode Eksperimen Berbasis Inkuiri Pada Materi Kalor. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia. 3(1): 5-8.
Sears dan Zemansky. 1993. Fisika universitas jilid 1. Jakarta: Erlangga.
Shoiman, A. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Sudjana, N. 2001. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung : Remaja Rosda Karya.
Sudjana, N. 2011. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar.Bandung : PT. Remaja Rosda Karya.
Sugiantari, N. P. E., K. N. Wiyasa. dan I. G. A. A. S. Asri. 2014. "Pengaruh Model Pembelajaran Generatif Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD Gugus V Mengwi." Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha. 2(1) : 1-10.
Sugiyono. 2009. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. 2014. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta, CV.
Supardi, U.S., L. Leonard, H. Suhendri. dan R. Rismurdiyati. 2015. “Pengaruh Media Pembelajaran Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Fisika.” Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA 2(1): 71–81.
Wena, M. 2010. Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer. Jakarta: Bumi Aksara.
Wena, M. 2011. Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer, Ed. 1. Jakarta: Bumi Aksara.
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.