Analisis Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Matematika Kelas X
Abstract
This study aims to determine the quality of the Mathematics Student Worksheets (LKPD) of Class X Semester I used at SMA Negeri 19 Bulukumba. The quality of the mathematical LKPD analyzed in terms of didactic requirements, construction requirements, and technical requirements. This research is a descriptive research with a quantitative approach. The data in this study were analyzed descriptively-quantitatively. The results of this study indicate that the quality of the mathematics worksheets for class X Semester I at SMA Negeri 19 Bulukumba is in the good category as teaching materials used in the school. The details of the quality of the mathematics LKPD class X Semester I at SMA Negeri 19 Bulukumba, namely; (1) The quality of the mathematics LKPD class X semester I at SMA Negeri 19 Bulukumba in terms of the didactic requirements obtained an ideal percentage of 74.06% in the good category, (2) The quality LKPD mathematics class X semester I SMA Negeri 19 Bulukumba in terms of construction requirements obtained the ideal percentage is 76.08% with good category. Meanwhile, the quality of the first semester of class X mathematics LKPD at SMA Negeri 19 Bulukumba in terms of technical requirements obtained a percentage of 72.95% with a fairly good category.
Downloads
References
Abdullah, S. S. (2015). Mahasiswa ( Calon ) Guru Matematika yang Profesional. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika UNY, 721–726.
Amin, A. K. (2016). Analisis Bahan Ajar Modul Statistika Pada Program Studi Pendidikan Matematika IKIP PGRI Bojonegoro. Jurnal Edutama, 3(No. 3), 2.
Azmi, N., Prastowo, P., & Maslena. (2021). Analisis Kesesuaian Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Biologi Kelas X yang Digunakan MAN Rantauprapat Kabupaten Labuh Batu. Jurnal Pelita Pendidikan, 6(2).
Chotima, M. C., Hartono, Y., & Kesumawati, N. (2019). Pengaruh Reciprocal Teaching terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau dari Self-Efficacy Siswa. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 14(1), 71–79. https://doi.org/10.21831/pg.v14i1.22375
Eviyanti, C. Y., Surya, E., Syahputra, E., & Simbolon, M. (2017). Improving the Students’ Mathematical Problem Solving Ability by Applying Problem Based Learning Model in VII Grade at SMPN 1 Banda Aceh Indonesia. International Journal of Novel Research in Education and Learning, 4(2), 138–144.
Hardini, I., & Puspitasari, D. (2012). Strategi Pembelajaran Tepadu. Yogyakarta: Familia.
Karyati, T. N. (2016). Analisis Bahan Ajar Matematika Kurikulum 2013 di SMK Negeri 1 Tanah Grogot. Universitas Muhammadiyah Malang.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2016). Pendidikan. KBBI Daring.
Mukroni, S. (2017). Pengaruh Kualitas Pembelajaran Guru Ekonomi terhadap Kepuasan Siswa di SMA Negeri 2 Sentajo Raya. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Bisnis, 9(2), 140–150.
Nurmalia, A., & Herlina, S. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Matematika Siswa Kelas XI MIPA 1 SMA Negeri 1 Sentajo Raya Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal Aksiomatik, 7(1).
Salim, A. (2011). Manajemen Pendidikan Karakter di Madrasah (Sebuah Konsep dan Penerapannya). Jurnal Tarbawi, 1(02), 1–16.
Susanah, Kusrini, Manoy, J. T., & Wijayanti, P. (2014). Strategi Pembelajaran Matematika. Universitas Terbuka.
Tarsila, H. N. (2019). Analisis Kelayakan Kualitas Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Mata Pelajaran Sejarah Kelas X Semester 1 di SMA Negeri Kabupaten Sidoarjo. AVATARA, e-Journal Pendidikan Sejarah, 8(1).
Universitas Negeri Yogyakarta. (2010). Jurnal Perencanaan Pembelajaran. 951–952., 14–65.
Widodo, S. (2017). Pengembangan Lembar Kegiatan Peserta Didik (LKPD) Berbasis Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Keterampilan Penyelesaian Masalah Lingkungan Sekitar Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 26(2).
Yatimah, D. (2017). Landasan Pendidikan (Karnadi (ed.)). CV. Alumgadan Mandiri.