KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DAN PENGEMBANGAN BUDAYA DI SEKOLAH
Abstract
Abstrak
Keberhasilan mencapai tujuan pendidikan di sekolah sangat tergantung pada kepemimpinan kepala sekolah dalam melaksanakan tugas dan fungsinya. Mengacu pada Pasal 15 Permendikbud Nomor 6 Tahun 2018 Tentang Tugas Pokok dan Fungsi Kepala Sekolah ialah untuk melaksanakan tugas pokok manajerial, pengembangan kewirausahaan, dan supervisi kepada Guru dan tenaga kependidikan, mengembangkan sekolah dan meningkatkan mutu sekolah berdasarkan 8 (delapan) standar nasional pendidikan, melaksanakan tugas pembelajaran maupun pembimbingan agar proses pembelajaran maupun pembimbingan tetap berlangsung dalam satuan pendidikan, melaksanakan tugas pembelajaran atau pembimbingan di luar tugas pokoknya dan melaksanakan promosi kebudayaan Indonesia. Sekolah merupakan wadah pengembangan budaya bangsa. Pengembangan budaya di sekolah merupakan bagian terpenting yang tak luput dari perhatian kepala sekolah.
Abstract
The success of achieving educational goals in schools is highly dependent on the leadership of the principal in carrying out his duties and functions. Referring to Article 15 of the Ministry of Education and Culture Regulation No. 6 of 2018 concerning Principal Duties and Functions of School Principals is to carry out the principal managerial tasks, entrepreneurship development, and supervision of teachers and education staff, develop schools and improve school quality based on 8 (eight) national education standards, implement learning and coaching tasks so that the learning and coaching processes continue in the education unit, carry out learning or coaching tasks outside of their main tasks and carry out the promotion of Indonesian culture. A school is a place for developing national culture. Cultural development in schools is the most important part that does not escape the attention of the principal.
Downloads
References
Ansar, & Masaong. (2011). Manajemen Berbasis Sekolah. Sentra Media.
Arbani, Dakir, & Umiarso. (2016). Manajemen Mutu Pendidikan. Kencana.
Arifin, M. (2003). Kapita Selekta Pendidikan Islam. Bumi Aksara.
Daryanto, H. (2013). Administrasi dan Manajemen Sekolah. PT Rineka Cipta.
Depdiknas. (2003). Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Sekolah. Direktorat PLP.
Engkoswara, & Komariah, A. (2012). Administrasi Pendidikan. Alfabeta.
Gunawan, A. H. (2002). Administrasi Sekolah. Rineka Cipta.
Hasbullah. (2006). Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan. PT Raja Gafindo Persada.
Hendarman. (2018). Kepala Sekolah Sebagai Manajer: Teori dan Praktik. PT Remaja Rosdakarya.
Heryanto, A. (2014). Pengaruh Kepemimpinan Visioner Kepala Sekolah dan Budaya Sekolah terhadap Mutu Pendidikan. Jurnal Administrasi Pendidikan UPI, 21(2), 88–95.
Indrafachrudi, S., & Tahalele, J. . (1996). Mengatur Bagaimana Memimpin Sekolah Yang Baik. Ghalia Indonesia.
Komariah, A., & Triatna, C. (2008). Visionary Leadership menuju Sekolah Efektif. PT. Bumi Aksara.
Kompri. (2017). Standar Kompetensi Kepala Sekolah Pendekatan Teori untuk Praktis Profesional. Kencana.
Marini, A. (2016). Manajemen Pendidikan Teori dan Aplikasi. Penerbit mbak.
Mulyasa, E. (2003). Manajemen Berbasis Sekolah, Konsep Strategi dan Implementasi. Remaja Rosdakarya.
Musfah, J. (2015). Manajemen Pedidikan Teori, Kebijakan, dan Praktik. Prenadamedia Group.
Priansa, D. J., & Somad, R. (2015). Manajemen Supervisi dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. Alfabeta.
Purwanto, N. (2001). Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Remaja Rosdakarya.
Rini. (2018). Pengaruh Kepemimpinan Kepada Sekolah, Budaya Sekolah, dan Iklim Sekolah terhadap Kompetensi Kepribadian Guru SMPN di Baradatu Way Kanan. Universitas Lampung.
Saroni, M. (2006). Manajemen Sekolah. Ar-Ruzz.
Suharsaputra, U. (2013). Administrasi Pendidikan. Refika Aditama.
Sulhan, M. (2000). Buku Ajar Administrasi Pendidikan. STAIN.
Wahjosumidjo. (2003). Kepemimpinan Kepala Sekolah. Raja Grafindo Persada.
Wukir. (2013). Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Organisasi Sekolah. Multi Presindo.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).