Peran Media Youtube dalam Pembelajaran Daring pada Materi Keterampilan Berbicara Bahasa Arab

  • Nita Prasista Prodi Pendidikan Bahasa Arab, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Sabaruddin Garancang Prodi Pendidikan Bahasa Arab, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Ahmad Munawwir Prodi Pendidikan Bahasa Arab, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Rani Lukita Prodi Pendidikan Bahasa Arab, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)

Abstract

This research is entitled The Role of Youtube Media in the Online Period in Arabic Speaking Learning for Class VII.1 Students of MTsN 2 Bulukumba which aims to determine the role of YouTube media in helping Arabic learning activities online and find out the obstacles and solutions faced by teachers and students in class VII. 1 MTsN Bulukumba. This research includes qualitative research with qualitative descriptive methods. This research approach is a scientific study approach used in discussing research objects according to academic relevance and the author's department/study program which is correlated with the use of technological media as a learning support. The data in this study were obtained through observation techniques, interview techniques, and documentation. Based on the results of the research, YouTube is the right solution for learning Arabic during distance learning during a pandemic in class VII.1 MTsN 2 Bulukumba because it explains that learning via YouTube can be accessed anytime and anywhere, learning materials are assisted with media that displays pictures/ animation and sound so as not to bore students. The implications of this research in terms of scientific utilization are expected to be able to contribute to the development of science, especially in learning Arabic language education and getting to know technology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggito, Albi, & Setiawan, J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. edited by E. D. Lestari. Sukabumi: CV. Jejak.

Ariani, D. S. H. L. (2019). Storytelling dengan media buku kosakata bergambar sebagai metode dalam mengembangkan kemampuan berbahasa pada anak usia prasekolah. Prosiding Temilnas XI IPPI Malang (20-21 September 2019) (September):154–161.

Aslamiyah, S. S. (2018). Strategi guru dalam penyelesaian problematika pembelajaran. Seminar Nasional Unisla, 1(1), 176–181.

Astuti, W. (2019). Eksperimentasi penggunaan youtube dalam meningkatkan motivasi belajar bahasa arab siswa kelas VIII di MTsN Sleman Tahun Pelajaran 2018/2019. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.

Fitria, A. (2014). Penggunaan media audio visual dalam pembelajaran anak usia dini. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 57–62. https://doi.org/10.17509/cd.v5i2.10498

Haryadi, M. (2019). Pemanfaatan youtube sebagai media ajar dalam meningkatkan minat dan motivasi belajar. Jurnal Komunikasi Hasil Pemikiran dan Penelitian, 5(1), 135–159.

Hidayat, N. S. (2012). Problematika Pembelajaran bahasa arab. An-Nida’: Jurnal Pemikiran Islam, 37(1), 82–88. http://dx.doi.org/10.24014/an-nida.v37i1.315.

Hopkins, Jim. 2006. Surprise! There’s a Third YouTube Co-Founder.

Nasution, W. H., Sihombing, N. A., Rambe, A. A., Siregar, N. Y., Harahap, H., Nasution, M., Rangkuti, M., Annisa, N., Rahmadani, W., Harahap, N. J. A., Hasibuan, W. A., Ritonga, R. A., Tanjung, M. K., Nasution, A. T., Pasaribu, A. M., & Gorat, S. J. (2020). Fenomena masyarakat di era pandemi covid 19. edited by N. Azizan and M. A. Lubis. Indramayu: CV. Adanu Abimata.

Purnasari, P. D, & Sadewo, Y. D. (2020). Pemanfaatan teknologi dalam pembelajaran sebagai upaya peningkatan kompetesnsi pedagogik. Publikasi Pendidikan: Jurnal Pemikiran, Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Bidang Pendidikan, 10(3), 189-196, doi: 10.26858/publikan.v10i3.15275.

Rukajat, A. (2018). Pendekatan penelitian kualitatif: qualitative approach. Yogyakarta: CV. Budi Utama.

Sa’ud, U. S. (2008). Inovasi pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Smaldino, S. E., Deborah L. L., James D. Russell. (2012). Teknologi pembelajaran dan media untuk belajar. Ed. 9. Cet.2. edited by Triwibowo B.S. Jakarta: Kencana.

Sudibyo, L. (2011). Peranan dan dampak teknologi informasi dalam dunia pendidikan di Indonesia. Widyatama, 20(2), 175–185.

Sunardi. (2021). Strategi mengelola dampak covid 19 di berbagai sektor. Malang: Madza Media.

Published
2023-08-27
How to Cite
Prasista, N., Garancang, S., Munawwir, A., & Lukita, R. (2023). Peran Media Youtube dalam Pembelajaran Daring pada Materi Keterampilan Berbicara Bahasa Arab. Al Asma : Journal of Islamic Education, 5(2), 67-79. https://doi.org/10.24252/asma.v5i2.40715
Section
Artikel
Abstract viewed = 206 times