Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project dengan Metode Two Stay Two Stray terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Peserta Didik

  • Ahmad Sazky Naharullah Prodi Pendidikan Matematika, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Muhammad Rusydi Rasyid Prodi Pendidikan Agama Islam, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Baharuddin Prodi Pendidikan Matematika, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • Suharti Prodi Pendidikan Matematika, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)
  • A. Sriyanti Prodi Pendidikan Matematika, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)

Abstract

This research aims to determine the effectiveness of using the Missouri Mathematics Project learning model with the Two Stay Two Stray method on students' mathematical problem-solving abilities. This research is a quasi-experiment with a research design, namely Quasi Experiment Design. The research population involved all class VII students at MTs Madani Alauddin. The research sample was class VII A as the experimental class and VII B as the control class, selected using a simple random sampling technique. The instrument used is a test instrument in the form of a description test. Descriptive and inferential statistical analysis are the methods used for data analysis. This research showed that using the Missouri Mathematics Project learning model with the Two Stay Two Stray method effectively improved the mathematical problem-solving abilities of class VII students at MTs Madani Alauddin Pao-Pao.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraini, R. S., & Fauzan, A. (2020). The Effect of realistic mathematics education approach on mathematical problem solving ability. Edumatica: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(2), 94-102. https://doi.org/10.32939/ejrp,.v3i2.59

Camelia, M. P., Kamsiyati, S., & Surya, A. (2021). Penerapan model pembelajaran Missouri Mathmematics Project (MMP) untuk meningkatkan keterampilan pemecahan maasalah pada peserta didik kelas IV Sekolah Dasar. Didaktika Dwija Indria, 9(2). https://doi.org/10.20961/ddi.v9i2.49650

Hanifah, H., & Al Izzaiyyah, K. (2021). Pengaruh model pembelajaran missouri mathematics project dan kecerdasan matematis logis terhadap hasil belajar matematika. Jurnal Elementaria Edukasia, 4(2), 330-338. http://dx.doi.org/10.31949/jee.v4i2.3347

Huda, M. (2014). Model-model pengajaran dan pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Kamarullah. (2017). Pendidikan matematika di sekolah kita. Al Khawarizmi :Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 1(1), 21-32. http://dx.doi.org/10.22373/jppm.v1i1.1729

Kamid, Huda, N., Syafmen, W., Sufri, & Sofnidar. (2021). The relationship between students mathematical disposition and their learning outcomes. Journal of Education and Learning (EduLearn), 15(3), 376-382. https://doi.org/10.11591/edulearn.v15i3.17604

Muhaimin, A., & Amir MZ, Z. (2020). Pengaruh model pembelajaran missouri mathematics project terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis ditinjau dari kemampuan verbal. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(4), 1148-1158. https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i4.3185

Pramana, C., Chamidah, D., Suyatno, Renadi, F., & Syaharuddin. (2021). Strategies to improved education quality in indonesia: a review. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 12(3), 1977-1994.

Pratiwi, A. M. (2018). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat mengikuti pendidikan profesi guru bagi mahasiswa fakultas ekonomi universitas negeri yogyakarta. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 8(3), 251-259.

Purwanti, S. P. S. (2015). Meningkatkan kemampuan komunikasi dan berpikir kritis matematis siswa sekolah dasar dengan model Missouri Mathematics Project (MMP). Jurnal Terampil, 4(2), 15-25.

Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sutarman, Mardiyana, & Triyanto. (2014). Eksperimentasi pembelajaran matematika dengan model Think Talk Write (TTW) dan Missouri Mathematics Project (MPP) ditinjau dari Gaya Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri di Kabupaten Pacitan Tahun Ajaran 2012/2013. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 2(10), 1019-1030.

Syarifah, N. (2020). Efektivitas model pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP) dengan metode guided inquiry terhadap kemampuan pemahaman konsep dan kemandirian belajar siswa. UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Yadav, S. (2019). Role of mathematics in the development of society. International Journal of Research and Analytical Reviews (IJRAR), 6(4), 295-298.

Published
2023-11-30
How to Cite
Naharullah, A. S., Rasyid, M. R., Baharuddin, Suharti, & A. Sriyanti. (2023). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project dengan Metode Two Stay Two Stray terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Peserta Didik. Al Asma : Journal of Islamic Education, 5(2), 163-173. https://doi.org/10.24252/asma.v5i2.42703
Section
Artikel
Abstract viewed = 86 times