Penerapan Metode Demonstrasi pada Pembelajaran Akidah Akhlak dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa
Abstract
Students' weak ability to understand learning is a common obstacle in school learning activities, so more effective learning methods are needed. This article aims to understand how to apply the demonstration method in teaching Aqidah Akhlak to improve the understanding of class XI students at MAN 1 Sinjai. The research method applied is classroom action research (PTK), which has four stages: planning, action, observation and reflection. The subjects in this research were 26 students of class XI Biology at MAN 1 Sinjai. The results of this research show that using the demonstration method can improve or develop students' understanding of class XI Biology MAN 1 Sinjai on the subject of moral beliefs. Based on the evaluation results of each cycle, the scores obtained by students through observations of teacher activities can be revealed. If learning in cycle I got an average score of 74.5, then in cycle II, the average score was 88.5. Students who met the criteria Minimum Completeness with 90.33% completeness with an average score of 80.88 in the range of 81-100 is considered very high. This research implies that applying the demonstration method can increase students' understanding of learning moral beliefs and can help students understand the material better than just reading text or listening to verbal explanations.
Downloads
References
Arka, I. W. (2020). Kompetensi pendidik perspektif membangun profesionalisme guru. Widyacarya, 4(1), 55–62. https://doi.org/10.55115/widyacarya.v4i1.552.
Asma. (2021). Penerapan metode demonstrasi untuk meningkatkan hasil belajar pendidikan agama islam pada siswa kelas X Di SMK Negeri 2 Paguyaman. AKSARA: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(3), 1135–1142. http://dx.doi.org/10.37905/aksara.7.3.1135-1142.2021.
Asrori. (2020). Psikologi pendidikan pendekatan multidisipliner. Purwokerto: CV. Pena Persada.
Bando, U. D. M. A., & Elihami. (2021). Pengaruh metode demonstrasi terhadap pembelajaran fiqh di pesantren melalui konsep pendidikan nonformal. Jurnal Edukasi Nonformal, 2(1), 81–90.
Budiana, I., Haryanto, T., Khakim, A., Nurhidayati, T., Intan, T., Marpaung, Sinaga, A. R., Nashir, M., Laili, R. N., Yektiningtyastuti, Sulaiman, Suprapno, Rahayu, T., Kristianto, P. E., & Della, R. H. (2022). Strategi pembelajaran (Moh. Badrih, Ed.; 1st ed.). CV Literasi Nusantara Abadi.
Damayanti, E., Akin, M. A., Nurqadriani, N., Suriyati, S., & Hadisaputra, H. (2021). Meneropong pendidikan islam di muhammadiyah. Al Asma: Journal of Islamic Education, 3(2), 250–262. https://doi.org/10.24252/asma.v3i2.23826.
Elviana, F., Fakar, A., & Bulan, A. (2020). Pendidikan karakter dan pengajaran dengan metode demonstrasi untuk kemajuan belajar generasi millenial. Prosiding Seminar Nasional IPPeMas, 1(1), 702–706.
Endayani, T. B., Rina, C., & Agustina, M. (2020). Metode demonstrasi untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Al-Azkiya: Jurnal Ilmiah Pendidikan MI/SD, 5(2), 150–158. https://doi.org/10.32505/al-azkiya.v5i2.2155.
Febnasari, S.D., Arifin, Z., & Setianingsih, E. S. (2019). Efektifitas penggunaan metode pembelajaran diskusi kelas. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(3), 310-318. https://doi.org/10.23887/jisd.v3i3.19456.
Herdi, & Nurachadijat, K. (2023). Metode demonstrasi dalam meningkatkan keterampilan siswa pada mata pelajaran PAI Di SMP Islam Masagi Kabupaten Sukabumi. Jurnal Inspirasi Pendidikan (ALFIHRIS), 1(3), 180–199.
Judrah, M. (2019). Konsep pembelajaran tuntas. Jurnal Pendidikan Dasar dan Keguruan, 4(1), 33–38. https://doi.org/10.47435/jpdk.v4i1.92.
Mayasari, D. (2019). Internalisasi nilai-nilai karakter peserta didik dalam pembelajaran tahsin dan tahfidz al-qur’an di Ma Tahfizhil Qur’an Yayasan Islamic Centre Sumatera Utara. ANSIRU PAI : Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 3(2), 40. https://doi.org/10.30821/ansiru.v3i2.5848.
Moto, M. M. (2019). Pengaruh penggunaan media pembelajaran dalam dunia pendidikan. Indonesian Journal of Primary Education, 3(1).
Mulloh, T., & Muslim, A. Q. (2022). Analisis peran supervisi pendidikan dalam meningkatkan profesionalitas guru. Journal Publicuho, 5(3), 763–775. https://doi.org/10.35817/publicuho.v5i3.29.
Muttaqin, A. I., & Trianingsih, R. (2021). Analisis implementasi metode demonstrasi dalam pembelajaran pendidikan agama islam kelas X Di SMA Negeri Darussholah Singojuruh. Fikroh : Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 14(1), 65–78.
Nurjanah, S., Yahdiyani, N. R., & Wahyuni, S. (2020). Analisis metode pembelajaran akidah akhlak dalam meningkatkan pemahaman dan karakter peserta didik. Journal Of Education, Psychology and Counseling, 2(1), 366–377.
Parnawi, A., Mujrimin, B., Sari, Y. F. W., & Ramadhan, B. W. (2023). Penerapan metode demonstrasi dalam meningkatkan kemampuan praktek salat siswa kelas IV di SD Al-Azhar 1 Kota Batam. Journal on Education, 5(2), 4603–4611. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1187.
Rahmadona, N. S., & Nana. (2021). Analisis model pembelajaran demonstrasi untuk meningkatkan kualitas pembelajaran di kelas.
Rondonuwu, S. N. N. D., Sumayku, J., & Takaredase, A. (2022). Penerapan metode pembelajaran demonstrasi untuk meningkatkan hasil belajar animasi 2D pada siswa SMK. Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi, 2(2), 205-211. https://doi.org/10.53682/edutik.v2i2.4553.
Siniakon, R., Mintjelungan, M. M., & Mewengkang, A. (2021). Penerapan metode demonstrasi untuk meningkatkan hasil belajar jaringan WAN siswa Kelas Smk. Edutik : Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi, 1(4), 342–349. https://doi.org/10.53682/edutik.v1i4.2177.
Sukerti, N. N. (2021). Penerapan metode demonstrasi berbantuan media sederhana untuk meningkatkan hasil belajar tematik (muatan matematika). Journal of Education Action Research, 5(2), 232–238. https://doi.org/10.23887/jear.v5i2.33311.
Suriyati. (2022). Peningkatan perilaku akhlak mulia siswa pada pembelajaran ski tingkat madrasah tsanawiyah. ULIL ALBAB : Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(9), 3270–3280.
Suriyati, Jamaluddin, & Nurfadillah. (2023). Metode komunikasi guru kelas XI dalam mengoptimalkan minat belajar siswa SMA Negeri 12 Sinjai. AL-QALAM : Jurnal Kajian Islam & Pendidikan, 15(2), 1–12. https://doi.org/10.47435/al-qalam.v15i2.2222.
Suriyati, Syukri, M., & Dinar. (2023). Penerapan pendidikan islam dalam lingkungan keluarga pedagang di Lingkungan Bongkong, Kelurahan Samaenre, Kecamatan Sinjai Tengah, Kabupaten Sinjai. AL-MUADDIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 5(2), 246–252.
Syafri. (2020). Supervisi kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru pendidikan agama islam pada sekolah dasar islam terpadu di Kecamatan Siak Hulu Kabupaten Kampar. Indonesian Journal of Islamic Educational Management, 3(2), 65–81. http://dx.doi.org/10.24014/ijiem.v3i2.8140.
Ubabuddin. (2019). Hakikat belajar dan pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal Edukatif, 5(1), 18–27.
Wahyuni, S. (2022). Metode demonstrasi dalam meningkatkan prestasi belajar siswa pada mata pelajaran aqidah akhlak. Muntazam: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 105–122.
Wijayanto, S., Asrul, A., & Tiro, A. R. (2021). Pengaruh metode demonstrasi terhadap hasil belajar IPA Kelas V MI-AL Ma’arif Kota Sorong. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(1), 62-68. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v3i1.778.
Zuliatin, L. (2021). Penerapan metode demonstrasi untuk meningkatkan hasil belajar mapel matematika pada siswa kelas 2 SDN Alang-Alang Caruban. Educational Technology Journal, 1(1), 31–40. https://doi.org/10.26740/etj.v1n1.p31-40.
Copyright (c) 2024 Suriyati, Agustina
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).