HUBUNGAN ANTARA MOTIVASI BELAJAR DAN HASIL BELAJAR BAHASA ARAB MAHASISWA FAKULTAS TARBIYAH DAN KEGURUAN UIN ALAUDDIN MAKASSAR
Abstract
Abstract: This research discussed about the relationship between learning motivation and Arabic learning outcomes of the students at the Arabic Education Department, faculty of education and teaching science of UIN Alauddin Makassar. This research aimed at obtaining a description of the level of learning motivation and Arabic learning outcomes as well as the relationship between learning motivation and Arabic learning outcomes of students at the Arabic education. The research location was at the faculty of education and teaching science of UIN Alauddin Makassar. The research type was correlational with quantitative approach. The population was all students of the first semester of arabic education department in academic year 2014 that consists of 110 students, and only 45 students was taken as the sample. The research instruments were a questionnaires and a test. The data analysis technique used was descriptive and infrensial statistics. The results of the research sH0wed that (1) The students’ learning outcomes in Arabic in general were in the moderate category, (2) The students’ learning motivation in general were in the high category, (3) there was a significant relationship between learning motivation and students’ learning outcomes in Arabic because the score of rcount (0,78 was higher than the rtabel (0.294).
Abstrak: Penelitian ini membahas tentang hubungan antara motivasi belajar dan hasil belajar bahasa Arab mahasiswa jurusan Pendidikan Bahasa Arab pada Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar. Penelitian ini bertujuan untuk memperoleh gambaran tentang tingkat motivasi belajar bahasa Arab dan hasil belajar bahasa Arab serta hubungan antara motivasi belajar dan hasil belajar bahasa Arab mahasiswa jurusan Pendidikan Bahasa Arab pada Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar. Lokasi penelitian Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar. Jenis penelitian ini termasuk penelitian korelasional, pendekatannya kuantitaif. Populasinya adalah seluruh mahasiswa semester V jurusan Pendidikan Bahasa Arab tahun 2014 yang berjumlah 110 orang, sampel 45 orang. Instrumennya adalah angket dan butir soal. Teknik analisis data yang digunakan adalah statistik deskriptif dan infrensial. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) hasil belajar bahasa Arab mahasiswa jurusan Pendidikan Bahasa Arab pada Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar secara umum kategori sedang, (2) motivasi belajar mahasiswa kategori tinggi, dan (3)terdapat hubungan yang signifikan antara motivasi belajar dan hasil belajar bahasa Arab dimana rhitung (0,78) lebih besar dari rtabel (0,294).
Downloads
References
Abdullah, Amin. Filsafat Etika Islam: Antara Al-Gazali dan Kant. Cet. II; Bandung: Mizan, 2002.
Abdurrahman, Molyono. Pendidikan Bagi Anak yang Berkesulitan Belajar. Cet.III; Jakarta: Renika Cipta, 2003.
A.M., Sardiman. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2007.
------------. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta : Rineka Cipta, 1996.
Arikunto, Suharsimi. Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta, 2000.
Depdiknas. Bunga Rampai Keberhasilan Guru dalam Pembelajaran (SMA, SMK, dan SLB). Jakarta: Depdiknas, 2006.
Dimyati & Mudjiono. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Proyek Pembinaan dan Peningkatan Mutu Kependidikan, Dirjen Dikti Depdikbud, 1994.
------------. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta, 2009.
Djalal, M.F. Penilaian Dalam Pengajaran Bahasa Asing. Malang: P3T IKIP, 1996.
Malang, Fuad. Dasar-Dasar Pendidikan. Jakarta: Rineka cipta, 2005.
Djamarah, Syaiful Bahri. Prestasi Belajar dan Kompetensi Guru. Surabaya: Usaha Nasional, 1994.
-------------. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta, 2002.
Guilford. Pshycological Testing, Allyn Bacon. Inc, 1973.
Hamalik, Oemar. Kurikulum dan Pembelajaran Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2008.
Husein, Umar. Metode Penelitian untuk Skripsi dan Tesis Bisnis. Cetakan ke-6. Jakarta: PT RajaGrafindo PersadaIhsan, 2004.
Maslow, Abraham H. Motivasi dan Kepribadian. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 1993.
Nasution. Didaktik Asas-Asas Mengajar. Jakarta: PT Bumiaksara, 1995.
Prayitno. Layanan Bimbingan Kelompok dan Konseling Kelompok. Padang: Universitas Negeri Padang, 2004.
Salvin, Robert E. Psikologi Pendidikan (teori dan praktik), Jakarta: PT Indeks Permata Puri Media, 2009.
Samosir, Marianto. Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Indeks, 2011.
Sardiman, A.M. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2007.
Slameto. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta, 1995.
------------. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta, 2003.
Sudjana, Nana. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Cet. XV; Bandung: PT. Ramaja Rosdakarya, 2010.
Sugihartono, dkk. Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press, 2007.
Sumidjo. Kolaborasi dan Pengembangan jejaring Kerja. Jakarta: Lembaga Administrasi RI, 1999.
Surya, Muhammad. 2003. Psikologi Konseling, Bandung: CV Pustaka Bani Quraisy.
Uno, Hamzah B., dkk. Pengantar Teori Belajar dan Pembelajaran. Cet. II. Gorontalo: Nurul Jannah, 2008.
Usman, Moh Uzer dan Lilis Setiawati. Upaya Optimalisasi Kegiatan Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2001.
UU No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Wahidmurni, Alifin Mustikawan, dan Ali Ridho. Evaluasi Pembelajaran: Kompetensi dan Praktik. Yogyakarta: Nuha Letera, 2010.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3)Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).