THE PERSPECTIVE OF ISLAMIC EDUCATION TO EDUCATIONAL METHODS
Abstract
Abstract:
Islamic education is a system consisting of several important components that are interconnected. Among the existing components is the method of education. This study aimed to determine the learning methods used in Islamic education. This research used library research with a qualitative approach. Data sources were derived from various works of literature, including books, articles, newspapers, and documents. The data analysis techniques used were content and descriptive analyses. The finding indicated that several teaching methods used in Islamic education, including; 1) Lecture method, 2) Discussion method, 3) Demonstration method, 4) Insertion method, 5) Wrapping method, and 6) Inquiry method. Therefore, teachers are required to choose and determine the right method so that the achievement of educational goals can be carried out effectively and efficiently.
Abstrak:
Pendidikan Islam merupakan suatu sistem yang terdiri dari beberapa komponen penting yang saling berhubungan. Diantara komponen yang ada adalah metode pendidikan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui metode pembelajaran yang digunakan dalam pendidikan Islam. Penelitian ini menggunakan penelitian kepustakaan dengan pendekatan kualitatif. Sumber data berasal dari berbagai karya kepustakaan, antara lain buku, artikel, surat kabar, dan dokumen. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis isi dan deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa beberapa metode pengajaran yang digunakan dalam pendidikan Islam antara lain: 1) Metode Ceramah, 2) Metode Diskusi, 3) Metode Demonstrasi, 4) Metode Sisipan, 5) Metode Bungkus, dan 6) Metode Inquiry. Oleh karena itu, guru dituntut untuk memilih dan menentukan metode yang tepat agar pencapaian tujuan pendidikan dapat terlaksana secara efektif dan efisien.Downloads
References
Abdullah, A. S. (2005). Educational Theory a Quranic Outlook, diterjemahkan Oleh M. Arifin dan Zainuddi, Teori-Teori Pendidikan Berdasarkan Al-Qur’an. Rineka Cipta.
Afzalurrahman. (1980). Islam, Ideologi and the Way of Life. Singapore: Pustaka Nasional.
Ahmad, K. (1958). Prinsip-Prinsip Pendidikan Islam (M. Hashem (ed.); II). Bandung: Kota Kembang.
Al-Abrasyi, A. (1992). Attarbiyatul Islamiyah (I). Beirut: Dar Al-Syamiyah.
Al-Syaibani, U. M. al-T. (1979). Falsafah Pendidikan Islam (H. Langgulung (ed.)). Jakarta: Bulan Bintang.
Amir, A. R. (2002). Materi Mata Kuliah Pendekatan dalam Pengkajian Islam 2, PPS UIN Alauddin. Ujung Pandang: IAIN Alauddin.
Arifin, M. (1994). Ilmu Pendidikan Islam: Suatu Tinjauan Teoritis dan Praktis Berdasarkan Pendekatan Interdisipliner. Jakarta: Radar Jaya Offset.
Daud, M. (2006). Pendidikan Agama Islam (I). Jakarta: Raja Gafindo.
Departemen Agama RI. (1997). Al-Qur’an dan Terjemahnya (XI). Semarang: PT. Toha Putra.
Departemen Pendidikan dan Kebudayaan RI. (1990). Kamus Besar Bahasa Indonesia (III). Jakarta: Balai Pustaka.
Fikri, M. (2011). Konsep Pendidikan Islam: Pendekatan Metode Pengajaran. Journal of Islam Futura, 11(1), 116–128. https://doi.org/10.22373/jiif.v11i1.66.
Hidayat, T., Syahidin, & Rizal, A. S. (2021). Filsafat Metode Mengajar Omar Mohammad Al-Toumy Al Syaibany dan Implikasinya dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(2), 94–115. https://doi.org/10.29407/jpdn.v6i2.14002.
Kurniawan, B. (1997). Kamus Ilmiah Populer. Surabaya: Cipta Pelajar.
Mahmud, & Priatna, T. (2008). Sistem dan Pemikiran Tokoh Pendidikan Islam. Azkia Pustaka Utama.
Muhajir, N. (1998). Metodologi Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Rakesarasin.
Nasution, S. (2001). Asas-Asas Kurikulum (IV). Jakarta: Bumi Aksara.
Rianie, N. (2015). Pendekatan dan Metode Pendidikan Islam: Sebuah Perbandingan dalam Konsep Teori Pendidikan Islam dan Barat. Journal of Management of Education, 1(2), 105–117. https://doi.org/10.18592/moe.v1i2.350.
Salim, A. M. (1999). Metodologi Tafsir Sebuah Rekonstruksi Efistimologis Memanfaatkan Keberadaan Ilmu Tafsir Sebagai Disiplin ilmu, Orasi Pengukuhan Guru Besar. Ujung Pandang: IAIN Alauddin.
Soetoe, S. (1982). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Lembaga Penerbit Fakultas Ekonomi UI.
Uhbiyati, N. (2008). Ilmu Pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Setia.
Usman, B. (2007). Metododologi Pembelajaran Agama Islam (I). Jakarta: Ciputat Pres.
Copyright (c) 2021 Andi Achruh, Muhammad Rusydi Rasyid, Nursalam, M. Shabir U.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3)Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).