KEDUDUKAN GURU SEBAGAI PENDIDIK
Abstract
Abstract: Teacher become a factor that determines the quality of education because they directly face to face with the students in the classroom teaching and learning process. Teacher has complicated duties and responsibilities in carrying out his/her professional duties. The teacher, therefore, should have good competence as well as know his/her own right and responsibility so that he/she becomes the real professional teacher. Teacher is obliged to help the child's development toward good maturity in accordance with Islamic teaching. As a professional position, the teacher is required to have special skills. Therefore, he/she should be given certain right so that he/she can fulfill his/her own duty and responsibility. Professional teacher is required to have specific competency, which include paedagogic, personality, social, and professional competencies.
Abstrak: Guru menjadi faktor yang menentukan mutu pendidikan karena guru berhadapan langsung dengan para peserta didik dalam proses pembelajaran di kelas. Guru dalam menjalankan tugas profesionalnya mempunyai tugas dan tanggung jawab yang tidak ringan. Untuk itu, guru harus memiliki dan menguasai kompetensinya dan sekaligus mengetahui hak dan kewajibannya sehingga ia menjadi sosok guru yang betul-betul profesional. Guru berkewajiban membantu perkembangan anak menuju kedewasaan yang sesuai dengan ajaran Islam. Guru sebagai jabatan profesional yang dituntut memiliki keahlian khusus, untuk itu, guru harus diberikan hak-hak tertentu sehingga mereka dapat memenuhi tugas dan tanggung jawabnya. Guru profesional dituntut memiliki kompetensi-kompetensi khusus yang meliputi; paedagogik, kepribadian, sosial, dan profesional.
Downloads
References
Abidin, Zainal, Kepribadian Muslim. Semarang: Aneka Ilmu, 1989.
Al-Abrasyi, Muhammad Athiyah, Al-Tarbiyyah al-Islāmiyyah, ter. Bustami A. Gani dan Djohar Bahry, Dasar-dasar Pokok Pendidikan Islam, cet. IV; Jakarta: Bulan Bintang, 1979.
Al-Bukhārī, Abū ‘Abdillāh Muhammad ibn Ismā’ī ibn Ibrāhīm ibn al-Mugīrah ibn Bardarbah, Shahīh al-Bukhārī, CD Mausū’ah al-Hadīs al-Syarīf, Kitāb Ahādīs al-Anbiyā’.
Barnadib, Sutari Imam, Pengantar Ilmu Pendidikan Sistematis, Yogyakarta: Andi Ofset, 1993.
Departemen Agama RI., Al-Qur ‘an dan Terjemahnya, Semarang: Toha Putra, t.th.
E. Mulyasa, Menjadi Guru Profesional, Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan, cet. VII; Bandung: Remaja Rosda Karya, 2008.
Hamalik, Oemar, Pendidikan Guru Berdasarkan Pendekatan Kompetensi, cet. V; Jakarta: Bumi Aksara, 2008.
Hamka, Tafsir Al-Azhar, Juz IV, Jakarta: Pustaka Panjimas, 1983.
Ibnu Rusn, Abidin, Pemikiran Al-Ghazali tentang Pendidikan, cet. II; Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2009.
Idris, Muhamad, Kiat Menjadi Guru Profesional, cet. I; Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2008.
M. Ja’far, Beberapa Aspek Pendidikan Islam, Surabaya: Al-Ikhlas, 1992.
Muchith, Saekhan, Pembelajaran Kontekstual, cet. I; Semarang: Rasail Media Group, 2008.
Muhaimin dkk., Strategi Belajar Mengajar, (Penerapan dalam Pendidikan Agama) Surabaya: Citra Media, 1996.
Mujib, Abdul dan Jusuf Mudzakkir, Ilmu Pendidikan Islam, cet. I; Jakarta: Kencana, 2006.
Nata, Abuddin, Filsafat Pendidikin Islam, Jilid I., cet. I; Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 1997.
Nizar, Samsul, Filsafat Pendidikan Islam, Pendekatan Teoritis dan Praktis, Jakarta: Ciputat Pers, 1993.
Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Edisi Ketiga, cet. III; Jakarta: Balai Pustaka, 2005.
Quthub Sayyid, Fī Dzilāl al-Qur’ān, Juz I, CD al-Maktabah al-Syāmilah Redaksi Sinar Grafika, Undang-undang Guru dan Dosen (UU RI No. 14 Th. 2005,) cet. II; Jakarta: Sinar Grafika, 2009.
Shalih, Muhibb al-Dīn Ahmad Abī, et al., Mudzakkirah Mu’jizah fī al-Tarbiyyah al-Islāmiyyah wa Thuruq Tadrīs al- ‘Ulūm al-Dīniyyah wa al-Arabiyyah, Al-Madīnah al-Munawwarah: Mathābi’ al-Jāmi’ah al-Islāmiyyah, 1410 H.
Tafsir, Ahmad, Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam, Bandung: Remaja Rosdakarya, 1994.
Uhbayati, Nur, Ilmu Pendidikan Islam, Bandung: Pustaka Setia, 1997.
Uno, Hamzah B., Profesi Kependidikan, Problema, Solusi, dan Reformasi Pendidikan di Indonesia, cet. IV; Jakarta: Bumi Aksara, 2009.
Zuhairini dkk, Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara, 1995.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3)Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).