PERCEPTION AND MOTIVATION OF CHRISTIAN STUDENTS TO CHOOSE MUHAMMADIYAH UNIVERSITY: PLURALISTIC EDUCATIONAL PERSPECTIVE OF MUHAMMADIYAH

  • Imam Pribadi Universitas Muhammadiyah Palopo
    (ID)
  • Asriany Asriany Universitas Muhammadiyah Palopo
    (ID)

Abstract

Abstract:

Religious plurality must be interpreted as plurality and multireligiousism in the nation's life and state. This research aimed to investigate Christian students' perception and motivation to study at Muhammadiyah University in Palopo. It was qualitative research with a phenomenological approach, which was conducted at Muhammadiyah University of Palopo. Five non-Muslim students were selected based on the purposive sampling technique, and the researchers became the main instruments. Other supporting instruments were interview guidelines, observation sheets, and tape recorders. The data collection techniques used are observation, in-depth interview, and documentation. The researchers made data reduction, data display, and drawing conclusions or verification in analyzing the data. The findings obtained revealed that Christian students' perception and motivation in enrolling Muhammadiyah University of Palopo was majorly affected by the support of parents, families, self-motivation, and their major at Muhammadiyah University of Palopo.

Abstrak:

Pluralitas agama merupakan suatu hal yang harus dimaknai sebagai kemajemukan dan multireligius dalam kehidupan berbangsa dan bernegara. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi dan motivasi mahasiswa Kristen dalam memilih Universitas Muhammadiyahdi Palopo. Pendekatan metode yang digunakan adalah kualitatif yang bercorak fenomenologi. Penelitian ini dilakukan di Universitas Muhammadiyah Palopo. Jumlah sampel yang digunakan yaitu 5 mahasiswa non muslim, dengan teknik pemilihan purposive sampling. Instrumen dalam penelitian ini yaitu peneliti itu sendiri sebagai instrumen utama, adapun instrument pendukung yaitu pedoman wawancara, lembar observasi, dan tape recorder. Teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu observasi, wawancara mendalam (indepth interview), dan dokumentasi. Adapun analisis data yang digunakan yaitu reduksi data, displaydata dan pengambilan kesimpulan atau verifikasi. Hasil penelitian yang diperoleh bahwa Persepsi dan motivasi mahasiswa Kristen dalam memilih Universitas Muhammadiyah Palopo sebagian besar dipengaruhi oleh dukungan orang tua, keluarga, motivasi dalam diri, dan jurusan yang diinginkan ada di Universitas Muhammadiyah Palopo.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amirsyah. (2012). Meluruskan salah paham terhadap deradikalisasi pemikiran, konsep dan strategi pelaksanaan. Jakarta: Grafindo Khazanah Ilmu.

Anwar, S. (2018). Manhaj Tarjih Muhammadiyah. Tajdida: Jurnal Pemikiran Dan Gerakan Muhammadiyah, 16(1), 1–23. http://journals.ums.ac.id/index.php/tajdida/article/view/7606.

Asroni, A. (2007). Membendung Radikalisme Islam: Upaya Merajut Kerukunan Antar Umat Beragama, dalam Erlangga Husada, dkk. Kajian Islam Kontemporer. Jakarta: Lembaga Penelitian UIN Syarif Hidayatullah.

Biyanto, B. (2014). Pengalaman Muhammadiyah Membumikan Nilai-nilai Pluralisme. ISLAMICA: Jurnal Studi Keislaman, 7(2), 318–339. https://doi.org/https://doi.org/10.15642/islamica.2013.7.2.318-339.

Briones, E. R., & Bueno, D. C. (2019). Factors affecting the decision of first year students in choosing their degree program and school. Institutional Multidisciplinary Research and Development Journal, 2, 130–135. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.25060.01921.

Dowd, R. A. (2015). Religious Diversity and Religious Tolerance: Lessons from Nigeria. Journal of Conflict Resolution. https://doi.org/https://doi.org/10.1177/0022002714550085.

Faas, D., Darmody, M., & Sokolowska, B. (2015). Religious diversity in primary schools: reflections from the Republic of Ireland. British Journal of Religious Education, 83–98. https://doi.org/https://doi.org/10.1080/01416200.2015.1025700.

Herawaty, Y., & Wulan, R. (2013). Hubungan antara keberfungsian keluarga dan daya juang dengan belajar berdasar regulasi diri pada remaja. Jurnal Psikologi, 9(2), 138–147. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24014/jp.v9i2.176.

Ilyas, Y. (2005). Pluralisme Agama dalam Perspektif Islam. Pemikiran Muhammadiyah: Respon terhadap Liberalisasi Islam. Surakarta.

Kahar, M. S., & Pabalik, D. (2018). Profil Pendidikan Karakter Mahasiswa Non Muslim dalam Implementasi Al-Islam dan Kemuhammadiyahan. AL-HAYAT: Journal of Islamic Education, 2(1), 79–88. https://alhayat.or.id/index.php/alhayat/article/view/21.

Kuntowijoyo. (2008). Paradigma Islam: interpretasi untuk aksi. Jakarta: Mizan.

Kurnianto, H., & Kasturi, T. (2016). Pengambilan Keputusan Mahasiswa Non Muslim Untuk Studi di Perguruan Tinggi Islam. Semantic Scholar. file:///C:/Users/PC/Downloads/Documents/HALAMAN DEPAN_4.pdf.

Lestari, G. (2016). Bhinnekha Tunggal Ika: Khasanah Multikultural Indonesia Di Tengah Kehidupan SARA. Jurnal Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 28(1). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/jppkn.v28i1.5437.

Mariati. (2017). Motivasi Mahasiswa Non Muslim Studi di Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim (Studi Fakultas Tarbiyah dan Keguruan 2015/2016). JOM FISIP, 4(1), 1–13. https://www.neliti.com/id/publications/200328/motivasi-mahasiswa-non-muslim-studi-di-universitas-islam-negeri-sultan-syarif-ka.

Matsolo, M. J., Ningpuanyeh, W. C., & Susuman, A. S. (2016). Factors affecting the enrolment rate of students in higher education institutions in the Gauteng province, South Africa. Journal of Asian and African Studies. https://doi.org/https://doi.org/10.1177/0021909616657369.

Mu’ti, A. (2016). Akar pluralisme dalam pendidikan Muhammadiyah. Afkaruna: Indonesian Interdisciplinary Journal of Islamic Studies, 12(1), 1–42. https://doi.org/https://doi.org/10.18196/aiijis.2016.0053.1-42.

Muhammadiyah, P. P. (2010). Tanfidz Keputusan Muktamar Satu Abad Muhammadiyah. Yogyakarta: Pimpinan Pusat Muhammadiyah.

Muhammadiyah, P. P. (2015). Tanfidz Keputusan Muktamar Muhammadiyah ke-47. In Berita Resmi Pimpinan Pusat Muhammadiyah (p. 80).

Nashir, H. (2006). Meneguhkan ideologi gerakan Muhammadiyah. UPT Penerbitan Universitas Muhammadiyah, Malang.

Pajarianto, H., & Mahmud, N. (2019). Model Pendidikan dalam Keluarga Berbasis Multireligius. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 22(2), 254–266. https://doi.org/https://doi.org/10.24252/lp.2019v22n2i7.

Pratiwi, I. S. (2009). Hubungan antara Pengambilan Keputusan dengan Rokrastinasi Akademik pada Mahasiswa. Prodi Psikologi UNIKA Soegijapranata.

Pribadi, I., Halim, I., Batlajery, S., & Raf, N. (2019). The Implementation of Integrated Local Wisdom based Curriculum in Enhancing Environmental Education. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 343(1), 12159. https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1755-1315/343/1/012159.

Shakeel, M. D. (2018). Islamic Schooling in the cultural West: A Systematic Review of the Issues Concerning School Choice. Religions, 9(12), 1–31. https://doi.org/10.3390/rel9120392.

Soetapa, D. (1991). Ummah: Komunitas Religius, Sosial dan Politik dalam Al-Qur’an. Yogyakarta: Duta Wacana University Press dan Mitra Gama Widya.

Tamrin, M. (2019). Al-Islam Dan Kemuhadiyahan (AIK) Pilar Dakwah Islam Rahmatan Lil Alamin (Studi Pada Perguruan Tinggi Muhammadiyah Di NTT). TA’LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 2(1), 69–87. https://doi.org/https://doi.org/10.29062/ta’lim.v2i1.1299.

Utami, S. R. (2018). Implementasi Nilai-nilai Toleransi antar Umat Beragama pada Lembaga Pendidikan Non Muslim (Studi Kasus di SMP Pangudi Luhur Salatiga Tahun Pelajaran 2017/2018). IAIN Salatiga.

Wakhidah, N. J. I., & Adityarini, H. (2020). How Do International Non-Muslim Students at Islamic University in Indonesia Cope With the Culture Shock During Their Studies? Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 461, 103–107. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200804.019.

Yahya, M. (2010). Pendidikan Islam Pluralis dan Multikultural. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 13(2), 175–191. https://doi.org/https://doi.org/10.24252/lp.2010v13n2a5.

Published
2021-02-10
How to Cite
Pribadi, I., & Asriany, A. (2021). PERCEPTION AND MOTIVATION OF CHRISTIAN STUDENTS TO CHOOSE MUHAMMADIYAH UNIVERSITY: PLURALISTIC EDUCATIONAL PERSPECTIVE OF MUHAMMADIYAH. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 24(1), 1-11. https://doi.org/10.24252/lp.2021v24n1i1.
Section
Vol. 24 No. 1
Abstract viewed = 532 times