THE EFFECT OF WORKING ENVIRONMENT ON THE TEACHER PERFORMANCE
Abstract
Abstract:
This research aims to investigate the effect of the working environment on teachers' performance at MTS Madani Pao-Pao. This research used Quantitative Approach with the Ex-post Facto type. The sample was 12 teachers selected using purposive sampling. The data were collected through a questionnaire with the Likert Scale and then analyzed using descriptive and inferential analyses. The finding indicated a significant influence between the work environment and the teachers' performance. Therefore, the conducive, comfortable, safe, and enjoyable working environment affected the teachers' performance at MTS Madani Pao-Pao. The implication of this research is to inform the principal or leadership to provide a conducive, comfortable, and safe working environment to improve the teachers' performance.
Abstrak:
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh lingkungan kerja terhadap kinerja tenaga pendidik di MTs Madani Pao-Pao. Penelitian ini menggunakan Pendekatan Kuantitatif dengan tipe Ex-post Facto. Sampelnya adalah 12 guru yang dipilih dengan menggunakan purposive sampling. Pengumpulan data dilakukan melalui kuesioner dengan Skala Likert kemudian dianalisis menggunakan analisis deskriptif dan analisis inferensial. Hasil penelitian menunjukkan adanya pengaruh yang signifikan antara lingkungan kerja dengan kinerja tenaga pendidik. Oleh karena itu, lingkungan kerja yang kondusif, nyaman, aman, dan menyenangkan mempengaruhi kinerja para guru di MTs Madani Pao-Pao. Implikasi dari penelitian ini adalah menginformasikan kepada kepala sekolah atau pimpinan untuk menyediakan lingkungan kerja yang kondusif, nyaman, dan aman untuk meningkatkan kinerja guru.
Downloads
References
Arianto, D. A. N. (2013). Pengaruh Kedisiplinan, Lingkungan Kerja dan Budaya Kerja terhadap Kinerja Tenaga Pengajar. Jurnal Economia, 9(2), 191–200. https://doi.org/10.21831/economia.v9i2.1809.
Bahri, S. (2011). Faktor yang Mempengaruhi Kinerja Guru SD di Dataran Tinggimoncong Kabupaten Gowa Provinsi Selawesi Selatan. Jurnal Medtek, 3(2). http://eprints.uny.ac.id/id/eprint/49076.
Bernardin, H. J., & Russel. (2010). Human Resourch Management. New York: McGraw-Hil.
Elfita, R., Zulhaini, & Mailani, I. (2019). Pengaruh Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Guru Pendidikan Agama Islam di MTs Negeri Sentajo Filial Singingi Kecamatan Singingi Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal AL-HIKMAH, 1(1), 37–55. https://doi.org/10.32502/jimn.v6i2.1583.
Eliyanto. (2018). Pengaruh Motivasi Kerja dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Guru SMA Muhammadiyah di Kabupaten Kebumen. Jurnal Pendidikan Madrasah, 3(1), 169–181. https://doi.org/10.14421/jpm.2018.31-14.
Ernanto, B. S. (2014). Pekerja Anak, Pemulung Anak, TPA Benowo. Journal Unair, III(III), 1–13. http://journal.unair.ac.id/download-fullpapers-kmnts15f64d01eafull.pdf.
Fraenken, R., & Wallen, B. (2009). How to Design and Evaluate Research in Education. New York: McGraw-Hil.
Hamsah, Syamsuddhuha, S., & Rahman, U. (2019). Pengaruh iklim kerja terhadap kinerja guru pada madrasah aliyah di kecamatan gantarang kabupaten bulukumba. Jurnal Idaarah, 3(2), 236–244. https://doi.org/10.24252/idaarah.v3i2.10264.
Handayani, D. (2017). Pengaruh Pendidikan dan Pelatihan, Motivasi, serta Lingkungan Kerja terhadap Kinerja Guru SMK Negeri Banyuasin. Jurnal Ilmu Manajemen, 6(2), 140–150. https://doi.org/10.32502/jimn.v6i2.1583.
Herwanto, Ummi, F. T., Rustiana, D., & Retna, P. (2018). Aspek-Aspek Psikologis yang Berpengaruh terhadap Kinerja Profesional Guru Sekolah Dasar (SD). Jurnal Penelitian Dan Pengukuran Psikologi, 7(2), 100–108. https://doi.org/10.21009/JPPP.072.07.
Kuncoro, T., & Dardiri, A. (2017). Teacher Performance and Work Environment in the instructional Process in Vocational School. AIP Conference Proceedings, 1887(September). https://doi.org/10.1063/1.5003526.
Mangkunegara, A. A. A. P. (2004). Perencanaan dan Pengembangan Sumber Daya Manusia. Bandung: PT. Refika Aditama.
Rahmawanti, N. P., Swasto, B., & Prasetya, A. (2014). Pengaruh Lingkungan Kerja terhadap Kinerja Karyawan (Studi pada Karyawan Kantor Pelayanan Pajak Pratama Malang Utara). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 8(2), 1–9. http://administrasibisnis.studentjournal.ub.ac.id/index.php/jab/article/view/366.
Robbins, S. P. (2002). Perilaku Organisasi. Jakarta: Erlangga.
Sardiman. (2011). Interaksi dan Motivasi Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Perss.
Sedarmayanti. (2011). Sumber Daya Manusia dan Efektifitas Kerja. Bandung: Mandar Maju.
Simanjuntak, B. (2003). Perilaku Organisasi. Yogyakarta: Remaja Rosdakarya.
Surya, Muhammad. (2004). Psikologi Pembelajaran dan Pengajaran. Bandung: Pustaka Bani Quraisy.
Suwatno dan Priansa, D. (2011). Manajemen SDM dalam Organisasi Publik dan Bisnis. Bandung: Alfabeta.
Copyright (c) 2021 Baharuddin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3)Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).