ISLAMIC EDUCATION LEARNING MODEL IN NATURAL ELEMENTARY SCHOOL OF AR-RIDHO

  • Muhammad Aris Faisol Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
    (ID)
  • Raharjo Raharjo Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
    (ID)
Keywords: Learning Model, Islamic Education

Abstract

This study aimed to know the learning plan, implementation, and evaluation of Islamic Education lessons. The method used in this research was qualitative research with a phenomenological approach. Data were collected through interviews, observation, and documentation. The subjects of this study were principals, teachers, and students of Ar-Ridho Elementary School. The results indicated that the lesson plan consisted of determining the theme for one semester, making theme analysis, spider-web, weekly planning sheets, and writing daily activities. The Natural elementary school of Ar-Ridho used an integrated thematic model with spider-web or linked one theme with several lessons, which emphasizes aqidah (believes), 'akhlaq (moral), and fiqh (knowledge). Evaluation of learning used written, oral, and practical assignments that referred to cognitive, affective, and psychomotor aspects. Therefore, Islamic education already has a good learning plan, implementation, and evaluation, but several things still need improvement for better learning.

Abstrak:

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana rencana, penerapan, dan evaluasi pembelajaran dari pelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI). Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan pendekatan fenomenologi. Data dikumpulkan melalui wawancara, observasi, dan dokumentasi. Subjek penelitian ini adalah kepala sekolah, guru, dan siswa SD Alam Ar-Ridho. Hasil penelitian menunjukkan bahwa rencana pembelajaran terdiri dari penentuan tema untuk satu semester, membuat analisis tema, spider web, weekly planning sheet atau lembar rencana mingguan, dan menulis kegiatan sehari-hari. SD Alam Ar-Ridho menggunakan model tematik terpadu dengan spider web atau mengaitkan satu tema dengan beberapa pelajaran, yang menekankan pada akidah, akhlak, dan fiqih. Evaluasi pembelajaran menggunakan teknik tes tertulis, lisan, dan tugas praktek yang mengacu pada aspek kognitif, afektif, dan psikomotorik. Dapat disimpulkan bahwa pembelajaran PAI sudah memiliki rencana, pelaksanaan, dan evaluasi pembelajaran yang baik, tetapi beberapa hal masih perlu ditingkatkan dan diperbaiki untuk pembelajaran yang lebih baik.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al-Fandi, H. (2011). Desain Pembelajaran yang Demokratis & Humanis. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Arends, R. I. (2007). Learning to Teach. New York: Mc Graw-Hill Companies.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Pendekatan Praktik Edisi Revisi VI. Jakarta: Rineka Cipta.

Daryanto. (2014). Pembelajaran Tematik, Terpadu, Terintegrasi. Yogyakarta: Gava Media.

Fachri, F. (2020). Perencanaan Pengajaran dalam Kegiatan Pembelajaran.

Handayani, T., & Utami, N. (2020). The Effectiveness of Hybrid Learning in Character Building of Integrated Islamic Elementary School Students During the Covid -19 Pandemic. Journal of Educational Science and Technology (EST), 1(1). https://doi.org/10.26858/est.v1i1.15545.

Joyce, B., & Weil, M. (1986). Models of Teaching. United Kingdom: Prentice-Hall, Inc.

Marimba, A. D. (1980). Filsafat Pendidikan Islam. Bandung: PT. Al-Ma’arif.

Muhlisin, M., & Syaifuddin, M. (2020). The Implementation of Integrated Islamic Education Model at MAN Insan Cendekia Pekalongan. Edukasia Islamika, 5(1), 68-87. https://doi.org/10.28918/jei.v5i1.2559.

Mumtahanah, N. (2017). Problematika Pendidikan Agama Islam dan Implikasinya terhadap Kehidupan Sehari-hari di Indonesia. JOIES: Journal of Islamic Educaton Studies, 2(2), 157-166. https://doi.org/10.15642/joies.v2i2.27.

Munjin, A., & Sholehudin, M. S. (2019). The System of Educational Quality Management at MIN 2 Sleman Yogyakarta. Edukasia Islamika, 4(2), 189-204. https://doi.org/10.28918/jei.v4i2.2300.

Rohayana, A. D. (2019). Urgensi Materi Maqashid Al-Syariah pada Mata Pelajaran PAI. Edukasia Islamika, 4(2), 243-260. https://doi.org/10.28918/jei.v4i2.2302.

Rosyadi, K. (2004). Pendidikan Profetik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sagala, S. (2012). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Sagala, S. (2015). Manajemen dan Kepemimpinan Pendidikan Pondok Pesantren. Jurnal Tarbiyah, 22(2), 205–225. http://dx.doi.org/10.30829/tar.v22i2.37.

Sriyanti, L. (2012). Teori-teori Belajar. Salatiga: STAIN Salatiga Press.

Subhan, F. (2013). Memahami Pendidikan Islam. Nadwa, 7(1), 141–160. https://doi.org/10.21580/nw.2013.7.1.547.

Sukmawati, S., Ujang, Y., & Soeharto, S. (2019). The Improvement of Accreditation through Evaluation on Management Standards in Madrasah Tsanawiyah Al-Anwar Pontianak. Journal of Educational Science and Technology (EST), 5(1), 67–75. https://doi.org/10.26858/est.v5i1.9260.

Tirtarahardja, U., & Sulo, L. (2005). Pengantar Pendidikan (edisi revi). Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Uhbiyati, N. (1999). Ilmu Pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Setia.

Uhbiyati, N. (2012). Dasar-dasar Ilmu Pendidikan Islam. Semarang: Fak. Tarbiyah IAIN Walisongo.

Yunus, M. (1972). Kamus Arab-Indonesia. Jakarta: PT Mahmud Yunus Wadzurriyyah.

Published
2022-06-08
How to Cite
Faisol, M. A., & Raharjo, R. (2022). ISLAMIC EDUCATION LEARNING MODEL IN NATURAL ELEMENTARY SCHOOL OF AR-RIDHO. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 25(1), 57-67. https://doi.org/10.24252/lp.2022v25n1i5
Section
Article
Abstract viewed = 246 times