THE EFFECT OF USING BIG BOOK MEDIA BASED ON PEER TUTORS TO STUDENTS’ COGNITIVE ABILITY OF MADRASAH IBTIDAIYAH
Abstract
This research describes the effect of using Big Book media based on peer tutors to cognitive abilities in the fifth-grade students at MIN 1 Makassar. This research used quantitative methods with a pre-experimental design one-shot case study. The sample of this study was 57 fifth-grade students. The results of this research have been obtained. First, the use of Big Book media based on peer tutors in the fifth-grade students of MIN 1 Makassar was in the good category with an average value in the interval 113-118. Second, the cognitive abilities were fairly high at intervals of 66-76. Third, the hypothesis test results using one sample t-test analysis indicated the effect of using Big Book media based on peer tutors on the students’ cognitive abilities. Therefore, this study is expected to be a consideration for schools and teachers to use Big Book media to accommodate students' learning needs.
Abstrak:
Penelitian ini menjelaskan pengaruh penggunaan media Big Book berbasis tutor sebaya terhadap kemampuan kognitif siswa kelas V di MIN 1 Makassar. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan desain pre-experimental one-shot case study. Sampel penelitian ini sevanyak 57 siswa kelas V. Hasil penelitian yang telah diperoleh, pertama, penggunaan media Big Book berdasarkan tutor sebaya pada siswa kelas V MIN 1 Makassar berada pada kategori baik dengan nilai rata-rata pada interval 113-118. Kedua, kemampuan kognitif cukup tinggi dengan interval 66-76. Ketiga, hasil uji hipotesis dengan menggunakan analisis one sample t-test menunjukkan adanya pengaruh penggunaan media Big Book berbasis tutor sebaya terhadap kemampuan kognitif siswa. Oleh karena itu, penelitian ini diharapkan dapat menjadi bahan pertimbangan bagi sekolah dan guru untuk menggunakan media Big Book yang mampu mengakomodasi kebutuhan belajar peserta didik.
Downloads
References
Abdurrahman, M. (2012). Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Adnan, M Yamin, Aulia, M., & Kurniawati, R. (2019). Penggunaan Media Big Book dalam Pembelajaran Membaca Permulaan di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(3), 963–969. https://doi.org/10.31004/basicedu.v3i3.245.
Andriana, E., Syachruroji, A., Alamsyah, T. P., & Sumirat, F. (2017). Natural Science Big Book With Baduy Local Wisdom Base Media Development For Elementary School. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 6(1), 76–80. https://doi.org/10.15294/jpii.v6i1.8674.
Basri, H. (2018). Kemampuan Kognitif dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Ilmu Sosial bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 18(1), 1–9. https://doi.org/10.17509/jpp.v18i1.11054.
Bujuri, D. A. (2018). Analisis Perkembangan Kognitif Anak Usia Dasar dan Implikasinya dalam Kegiatan Belajar Mengajar. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 9(1), 37–50. http://dx.doi.org/10.21927/literasi.2018.9(1).37-50.
Dini, E. D. N., Chamidah, A., & Roosyanti, A. (2019). Pemanfaatan Media Tiga Dimensi sebagai Sarana Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Materi Bangun Ruang di Kelas V SDN Tawangsari I Sidoarjo. Auladuna: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 6(2), 202. https://doi.org/10.24252/auladuna.v6i2a9.2019.
Eliyasni, R., Habibi, M., & Sukma, E. (2019). Big Book Media for the Speaking Skills of Primary Students in Welcoming the Fourth Industrial Revolution. International Journal of Innovation, Creativity, and Change, 5(4), 126–138. https://www.researchgate.net/publication/351146236_Big_Book_Media_for_the_Speaking_Skills_of_Primary_Students_in_Welcoming_the_Fourth_Industrial_Revolution.
Fardiah, Murwani, S., & Dhieni, N. (2022). Meningkatkan Kemampuan Kongitif Anak Usia Dini melalui Pembelajaran Sains. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 133–140. https://obsesi.or.id/index.php/obsesi/article/view/254/pdf.
Febianti, Y. N. (2014). Peer Teaching (Tutor Sebaya) Sebagai Metode Pembelajaran Untuk Melatih Siswa Mengajar. Jurnal Edunomic, 2(2), 80–87. https://www.fkip-unswagati.ac.id/ejournal/index.php/edunomic/article/view/63.
Hadian, L. H., Hadad, S. M., & Marlina, I. (2018). Penggunaan Media Big Book untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Kalimat Sederhana. Jurnal Didaktik: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2), 212–242. https://doi.org/10.36989/didaktik.v4i2.73.
Hafizah, E. (2013). Pengaruh Metode Tutor Sebaya terhadap Hasil Belajar di Kelas V Sekolah Dasar Kota Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 2(2), 1–15. https://doi.org/10.26418/jppk.v2i2.1047.
Hidayati, W., & Purnami, S. (2008). Psikologi Perkembangan. Yogyakarta: Teras.
Jalil, S. N. (2018). Perbandingan Media Mini Book dan Big Book terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas VI di Madrasah Ibtidaiyah Al-Abrar Kota Makassar. Auladuna: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 5(1), 70. https://doi.org/10.24252/auladuna.v5i1a5.2018.
Kiromi, I. H., & Fauziah, P. Y. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Big Book untuk Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(1), 48–59. https://doi.org/10.21831/jppm.v3i1.5594.
Laily, E. K., & Gunansyah, G. (2018). Penggunaan Media Big Book terhadap Kemampuan Kritis Siswa Kelas V SDN Rangkah 1 Surabaya. Jurnal JPGSD, 6(10), 1801–2810.
Lie, A. (2004). Cooperative Learning. Jakarta: Grasindo.
Marinda, L. (2020). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Problematikanya pada Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal An-Nisa : Jurnal Kajian Perempuan & Keislaman, 13(1), 116. https://doi.org/10.35719/annisa.v13i1.26.
Nur, L., Hafina, A., & Rusmana, N. (2020). Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini dalam Pembelajaran Akuatik. Jurnal Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(1), 45–50. https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i1.p42-50.
Pamela, I. S. (2019). Penggunaan Media Big Book untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar (JGPD), 4(2), 245–263. https://doi.org/10.22437/gentala.v4i2.8456.
Prawiyogi, A. G., Latifatu, T., Purwanugraha, A., & Elisa, P. N. (2021). Penggunaan Media Big Book untuk Menumbuhkan Minat Baca Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Vasicedu, 5(1), 446–452. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.787.
Puspaningrum, R. D. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Big Book Terhadap Kemampuan Literasi Informasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal JPGSD, 3(2), 175–184. https://www.neliti.com/id/publications/253665/pengaruh-penggunaan-media-big-book-terhadap-kemampuan-literasi-informasi-siswa-s.
Retno, D. (2021). Kognitif, Afektif, dan Psikomotorik menurut Blook: Perkembangan dan Peranan. Dosen Psikologi.
Septiyani, S. (2017). Pengaruh Media Big Book Terhadap Kemampuan Berbicara Pada Anak Usia Dini. Jurnal Potensia PG-PAUD FKIP, 2(1), 47–57. https://doi.org/10.33369/jip.2.1.47-56.
Siregar, S. (2014). Statistik Parametrik untuk Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Bumi Aksara.
Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan-Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R & D (XI). Bandung: Alfabeta.
Trianingsih, R. (2016). Pengantar Praktik Mendidik Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Al Ibtida, 3(2), 196–211. https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v3i2.880.
UNJ, F. S. (2022). Laboratorium Sosiologi. Teori Utama Sosiologi. FIS UNJ.
USAID, T. (2014). Buku Sumber untuk Dosen LPTK: Pembelajaran Literasi Kelas Awal LPTK. USAID.
Xiao, A. (2018). Konsep Interaksi Sosial dalam Komunikasi, Teknologi, Masyarakat. Jurnal Komunikasi, Media, Dan Informatika, 7(2), 94–99. https://doi.org/10.31504/komunika.v7i2.1486.
Copyright (c) 2023 Umar Sulaiman, Hamsiah Djafar, Mihrani, Chaerul Mundzir
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3)Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).