KORELASI PROGRAM PEMBINAAN KEAGAMAAN TERHADAP KECERDASAN SPIRITUAL SISWA
Abstract
The objective of the national education that has not been substantially achieved is to promote a generation who believe in One God and have a good character. Educational institutions which are designed to achieve this do only support students’ intellectual education instead of students’ spiritual well-being. Therefore, compre-hensive evaluation on the application of education through Religious Supervisory Program as a technical way should be implemented to achieve the objective of the national education. This paper analyses, the way to enhance spiritual well-being of students.
Downloads
References
Amin, Syamsyul Munir, Menyiapkan Masa Depan Anak Secara Islami, cet. I, Jakarta, Amzah, 2007.
Amirin, Tatang M, Menyusun Rencana Penelitian, Jakarta, Raja Grafindo Persada, 1995.
Arifin, H. M., Ilmu Pendidikan Islam; Suatu Tinjauan Teoritis dan Praktis Berdasarkan Pendekatan Interdisipliner, cet. V, Jakarta, Bumi Aksara, 2000.
Arikunto, Suharsimi, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek, cet. X, Jakarta, Rineka Cipta, 1996.
-----------, Prosedur Penelitian, cet. II, Jakarta, Rineka Cipta, 1998.
Daradjat, Zakiah, Ilmu Jiwa Agama, cet, XVII; Jakarta: Bulan Bintang, 2005. Dimyati dan Mudjiono, Belajar dan Pembelajaran, cet. II; Jakarta: Rineka Cipta, 2002
Driden, Gordon dan Jeannette Vos, The Learning Revolution: To Change the Way the World Learns, diterjemahkan oleh Word ++ Translation Service, Revolusi Cara Belajar: Belajar akan Efektif Kalau Anda dalam Keadaan Fun, cet. I; Bandung: Kaifa, 2001
Echols, John M. dan Hassan Shadily, Kamus Inggris Indonesia, cet. XXIII; Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 1996
Efendi, Agus, Revolusi Kecerdasan Abad 21: Kritik MI, EI, SQ, AQ, dan Successful intelligence atas IQ, cet. I, Bandung, Alfabeta, 2005
Ginanjar Agustian, Ary, Rahasia Sukses Membangun Kecerdasan Emosi dan Spiritual (ESQ) Berdasarkan 6 Rukun Iman dan 5 Rukun Islam, cet. XII, Jakarta, Arga, 2003.
------------, Rahasia Sukses Membangun Kecerdasan Emosi dan Spiritual ESQ: Emotional Spiritual Quotient, the ESQ Way 165 1 Ihsan, 6 Rukun Iman dan 5 Rukun Islam, New Edition, Jakarta, Arga, 2005
Given, Barbara K, Brain-Based Teaching: Merancang Kegiatan Belajar-Mengajar yang Melibatkan Otak Emosional, Sosial, Kognitif, Kinestetis, dan Reflektif, cet. II, Bandung, Mizan, 2007.
Goleman, Daniel, Emotional Intelligence: Kecerdasan Emosi Mengapa EI lebih penting daripada IQ, cet. XVII, Jakarta: Gramedia, 2007
Gulo, W, Metodologi Penelitian, Jakarta, Grasindo, 2002
Hamalik, Oemar, Dasar-dasar Pengembangan Kurikulum, cet. I, Bandung, Remaja Rosdakarya, 2007.
----------, Kurikulum dan Pembelajaran, cet.V, Jakarta, Bumi Aksara, 2005.
Hasan, Abdul Wahid, SQ Nabi: Aplikasi Strategi dan Model Kecerdasan Spiritual (SQ) Rasulullah di Masa Kini, cet. I: Jogjakarta; IRCiSoD, 2006
http//www.Smpit-im.blogspot.com/2009/02/kiat-sukses-mengajar-beauty-of-teaching.
http//www. Sinarharapan.co.id http//www.suaramerdeka.com./harian/0306/02/kha.2.htm http//en.wikipedia.org; dikutip dari Jane Martin, What Should We Do With a
Hidden Curriculum When We Find One?: The Hidden Curriculum and Moral Education, California: McCutchan Publishing Corporation, 1983
http//www. untag.ac.id
Jalaluddin, Psikologi Agama, Edisi Revisi; Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2008.
Martin, Anthony Dio, Emotional Quality Management: Refleksi, Revisi, dan Revitalisasi Hidup Melalui Kekuatan Emosi, cet. II, Jakarta, Arga, 2003.
Moleong, Lexy J, Metodologi Penelitian Kualitatif, cet. XXII, Bandung, Remaja Rosda Karya, 2006
Muhaimin, Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Sekolah, Madrasah dan Perguruan Tinggi, Jakarta, Raja Grafindo Persada, 2005.
Mulyasa, E, Kurikulum Yang Disempurnakan: Pengembangan Standar Kompetensi dan Kompetensi Dasar, cet. II, Bandung, Remaja Rosdakarya, 2006.
Najati, Usman, Belajar EQ dan SQ dari Sunah Nabi, cet. I, Jakarta, Hikmah, 2002. Nasution, S., Asas-asas Kurikulum, cet. II, Jakarta, Bumi Aksara, 1995
Pasiak, Taufiq, Revolusi IQ/EQ/SQ: Menyingkap Rahasia Kecerdasan Berdasarkan Al-Quran dan Neurosains Mutakhir, Edisi Baru, cet. I, Bandung, Mizan, 2008.
--------, Manajemen Kecerdasan: Memberdayakan IQ, EQ, dan SQ untuk Kesuksesan Hidup, cet. III, Bandung, Mizan, 2007.
Ramayulis, Metodologi Pendidikan Agama Islam, cet. IV, Jakarta, Kalam Mulia, 2005.
Rosyada, Dede, Paradigma Pendidikan Demokratis: Sebuah Model Pelibatan Masyarakat dalam Penyelenggaraan Pendidikan, cet. III, Jakarta, Kencana, 2007.
Sangkar, Abu, Spiritual Salah Kaprah: Mengupas Tuntas Kerancuan Antara God-Spot, G-Spot, Mad-Spot, dan Sufi-Spot, cet. I, Bekasi, Gybraltar Wahyamaya 2008
Sanjaya, Wina, Kurikulum dan Pembelajaran: Teori dan Praktik Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan, cet. I, Jakarta, Kencana Prenada Media Group, 2008
Shihab, Quraish, Asmā al Ḥusnā, cet. I, Tangerang, Lentera Hati, 2008.
Standar Nasional Pendidikan (PP RI No. 19 Tahun 2005), cet. I, Jakarta, Sinar Grafika, 2005
Sudijono, Anas, Pengantar Statistik Pendidikan, cet. VII, Jakarta, Raja Garfindo Persada, 1996.
Sudjana, Nana, Pembinaan dan Pengembangan Kurikulum di Sekolah, cet. I, Bandung, Sinar Baru Algensindo, 1996.
Sukardi, Metodologi Penelitian Pendidikan: Kompetensi dan Praktiknya, cet.V, Jakarta, Bumi Aksara, 2008.
Sukmadinata, Nana Syaodih, Metode Penelitian Pendidikan, cet. III, Bandung, Remaja Rosda Karya, 2007.
Tirtarahardja, Umar dan S.L. La Sulo, Pengantar Pendidikan, cet. II, Jakarta, Rineka Cipta, 2005.
Usman, Husaini dan R. Purnomo Setiady Akbar, Pengantar Statistika, cet. II, Jakarta, Bumi Aksara, 2008
Wirartha, Made, Pedoman Penulisan; Usulan Penelitian, Skripsi dan Tesis, Yogyakarta, Andi, 2005.
Yusuf, Nanang Qosim, the Heart of 7 Awareness: Pelatihan untuk Mencipta Kesadaran dan Kebahagiaan menjadi Manusia di atas Rata-rata, cet. I, Jakarta, Hikmah, 2008.
Zonar, Danah dan Ian Marshall, SQ: Kecerdasan Spiritual, diterjemahkan oleh Rahmani Astuti dkk, cet. XI, Bandung, Mizan, 2007
Zuchdi, Darmiyati, Humanisasi Pendidikan: Menemukan Kembali Pendidikan yang Manusiawi, cet. I, Jakarta, Bumi Aksara, 2008.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3)Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).