KINERJA DAN KOMPETENSI GURU DALAM PEMBELAJARAN

  • Muh. Ilyas Ismail Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)

Abstract

The performance and competence of a teacher has been an important point to discuss due to the fact that it can be a legal aspect in designing and developing performance and competence of teachers. Performance is the extent to which a teacher has achieved in terms of working responsibility, in other word, a teacher’s working achievement. Hence, teachers with high performance are those who master teaching material and the method of teaching. Teacher’s performance can be assessed by three indicators: the mastery of teaching material, teaching management, and working commitment. While the teacher’s competences based on the Constitution number 14/2005 are pedagogic competence, personal, social and professional competence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainsworth, Murray; Neville Smith; Anne Millership, Managing Performance Managing People, terjemahan Tanto Supriyanto, Jakarta: PT Bhuana Ilmu Populer, 2007.

Astuti, Palupi Panca, "Tenaga Pendidik: Tanga Guru Murid Tak Bermutu", Kompas, 2 Maret 2006.

Depdiknas, Deskripsi Kompetensi Guru Dalam Jabatan Fungsional, Jakarta: Depdiknas, 2007.

Depdiknas, Pengembangan Sistem Pendidikan Tenaga Kependidikan Abad ke 21 (SPTK-21), Jakarta: Depdiknas, 2002.

Depdiknas, Rencana Strategik Depdiknas Tahun 2005 — 2009, Jakarta: Depdiknas, 2005.

Depdiknas, Standar Kompetensi Guru (SKG), Jakarta: Depdiknas, 2003.

Depdiknas, Standar Kompetensi Guru Kelas SD/MI Lulusan S-1 PGSD, Jakarta: Depdiknas, 2006.

Depdiknas, Standar Kompetensi Guru Kelas SD/MI Lulusan S-1 PGSD, Jakarta: Direktorat Ketenagaan, Dirjen Dikti, 2006.

Djamarah, Syaiful Bahri, Guru dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif Suatu Pendekatan Teoretis Psikologis, Jakarta: Rineka Cipta, 2005.

Drexel, Ingrid, The Concept of Competence an Instrument of Social and Political Change. Bergen AS: Stein Rokkan Centre. 2003.

Elliot, Andrew J. and Carlos S. Dweck, "Competences and Motivation", Handbook of Competence and Motivation, ed. Andrew J. Elliot, and Carlos S. Dweck, New York: The Guilford Press, 2005.

Gronlund, Norman E. dan Robert L. Linn, Measurement and Assesment in Teaching, New York, Macmillan Publishing Comp., 1990.

Gronlund, Norman E., Measurement and Evaluation in Teaching, New York: Macmillan Pub. Co. Inc., 1981.

Halsey, G.D., Bagaimana Memimpin & Mengawasi Pegawai Anda, terjemahan Anaf S. Bagindo & M. Ridwan, Jakarta: Rineka Cipta, 1994.

Hamalik, Oemar, Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem, Jakarta: Bumi Aksara, 2005.

Hopkins, Kenneth D., & Julian C. Stanley, Educational and Psychological Measurement and Evaluation, New York: Prentice-Hall, Inc. 1981.

Hudoyo, H., Pengembangan Kurikulum Matematika & Pelaksanaannya Di depan Kela, Surabaya: Usaha Nasional, 1979.

Kanfel, Ruth and Phillip L., Ackerman, "Work Competence: A Person-Oriented Perspective", Handbook of Competence and Motivation, ed. Andrew J. Elliot and Carlos S. Dweck, New York: The Guilford Press, 2005.

Karlof, Bengt dan Svante Ostblom, Banchmarking: A Signpost to Excellence in Quality and Productivity, New York: John Wiley & Sons, 1994.

Kepmenneg Pendayagunaan Aparatur Negara No. 84 Tahun 1993 Tentang Jabatan Fungsional Guru dan Angka Kreditnya.

Mulyasa, E., Menjadi Guru Profesional. Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan, Bandung: Rosdakarya, 2005.

Mulyasa, E., Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru, Bandung: Rosdakarya, 2007.

Nawawi, Hadari, Manajemen Sumber Daya Manusia Untuk Bisnis yang Kompetitif, Yogyakarta: Gadjah Mada University Press, 2005.

Nitko, Anthony J., Educational Assesment of Student, Ohio: Prentice Hall. Inc., 2001.

Nurdin, Syafruddin, Guru Profesional & Implementasi Kurikulum, Jakarta: Quantum Teaching, 2005.

Partanto, Pius A. & M. Dahlan Al Barry, Kamus Ilmiah Populer, Surabaya: Arbola, 1994.

Permen Dikdas RI Nomor 18 Tahun 2007 Tentang Sertifikasi Bagi Guru dalam Jabatan.

Ramly, A. T. dan E. Trisyulianti, V Pumping Teaching, Memompa Teknik Pengajaran Menjadi Guru Kaya, Depok: Kawan Pustaka, 2006.

Ryckman, Richard M., Theories of Personality, Ninth edition, Belmont CA: Thomson Wadsworth, 2008.

Samsudin, Sadili, Manajemen Sumber Daya, Bandung: Pustaka Setia, 2006.

Sanjaya, Wina, Pembelajaran Dalam Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi, Jakarta: Prenada Media, 2005.

Santosa, Singgih, Buku Latihan SPSS Statistik Multivariat, Jakarta: PT Alex Media Komputindo, 2004.

Sappaile, Baso Intang. "Pengaruh Metode Mengajar Guru dan Ragam Tes Terhadap Hasil Belajar Matematika dengan Mengontrol Sikap Siswa" (Disertasi), Jakarta: PPs UNJ, 2005.

Sardiman, A.M., Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2000.

Silverius, Suke, Guru Pahlawan yang Dipahlawankan Dalam Persebaran Guru Menurut Kebutuhan Sekolah, dalam Selintas Pendidikan Indonesia Di awal Tahun 2003: Tujuh Isu Pendidikan, Jakarta: Depdiknas, 2003.

Timpe, A.D., Memimpin Manusia, Jakarta: Gramedia. 1991. Undang-Undang RI No. 14 Th. 2005 Tentang Guru dan Dosen

Undang-Undang RI No. 20 Th. 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional

Uno, Hamzah B., Orientasi Baru Dalam Psikologi Pembelajaran, Jakarta: Bumi Aksara, 2006.

Usman, M. U., Menjadi Guru Profesional, Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2002.

Woolfolk, Anita E., Educational Psychology for Teachers, Boston: Allyn and Bacon, 1984.

Published
2010-06-27
How to Cite
Ismail, M. I. (2010). KINERJA DAN KOMPETENSI GURU DALAM PEMBELAJARAN. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 13(1), 44-63. https://doi.org/10.24252/lp.2010v13n1a4
Section
Vol.13 No.1
Abstract viewed = 28069 times