PENERAPAN METODE MUHADATSAH DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MAHARAH KALAM PESERTA DIDIK
Abstract
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana penerapan metode Muhadatsah dalam meningkatkan hasil belajar Maharah Kalam siswa. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas yang terdiri dari 2 siklus dengan subjek penelitian peserta didik kelas VIII MTs. Al-Faaizun Watang Palakka kab. Bone. Pengumpulan data dilakukan dengan tes, observasi, dan dokumentasi dengan instrumen unjuk kerja, pedoman observasi dan dokumentasi. Data yang telah terkumpul dari hasil penelitian ini akan dianalisa dengan menggunakan analisa data kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan 1) pada tahap inti proses pembelajaran dengan metode Muhadatsah diawali dengan penambahan kosakata baru, latihan teks Muhadatsah pada unsur morfologinya, contoh pelafadzan dan intonasi oleh guru, dan latihan bercakap secara berulang-ulang. 2). Peningkatan hasil belajar Maharah Kalam melalui penerapan metode Muhadatsah dapat terlihat pada kemampuan sebagian besar peserta didik bercakap bahasa Arab dengan menggunakan mufrodat baru, lancar, fasih dari segi makharijul huruf, bercakap dengan intonasi yang tepat serta dengan morfologi yang sesuai 3) Hasil belajar peserta didik pada siklus II mengalami peningkatan yang signifikan dengan nilai rata-rata 78 dengan jumlah siswa yang tuntas belajar menjadi 82%.
Abstract
This study aims to find out how the application of Muhadatsah method in improving student students speaking skill. This study is a Classroom Action Research consisting of 2 cycles with the subject of research students class VIII MTs. Al-Faaizun Watang Palakka Bone Regency. Data collection is done by test, observation, and documentation with performance instrument, observation and documentation guidance. The data that have been collected from the results of this study will be analyzed by using quantitative data analysis. The results showed that 1) the core stage of the learning process with the method Muhadatsah begins with the addition of new vocabulary, Muhadatsah text exercises on morphology elements, pronunciation and intonation by teachers, and repeated conversation practice. 2). The increase of speaking skill through the application of Muhadatsah method can be seen in the ability of most learners to speak Arabic using new vocabularies, fluent in terms of pronouncing, conversing with appropriate intonation and morphology 3) Students’ learning achievement in cycle II increased significantly with an mean score 78 and 82% students has completed learning standards.
Downloads
References
Basyir, A. A. (1971). Muzakar al-ta’lim al-Kalam (al-muhadasah). Saudi Arabiyah li Daurah al-Tarbiyah al-Maksyafah.
Effendi, A. F. (2005). Metodologi Pengajarab Bahasa Arab. Malang: Misykat.
Anshor, A. M. (2009). Pengajaran Bahasa Arab Media dan Metode-Metodenya, Cet. 1; Yog¬ya¬kar¬ta: Teras.
Chejne, A. G. (1996). Bahasa Arab dan Peranannya dalam Sejarah. Jakarta.
Hermawan, A. (2013). Meteodologi Pembelajaran Bahasa Arab, Cet. III; Bandung: Remaja Rosdakarya.
Rosyidi, A. W. (2011). Memahami Konsep Dasar Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: UIN Maliki Press.
Rosyidi, A. W. (2009). Media Pembelajaran Bahasa Arab, Cet. 1; Malang: UIN Malang Press.
Wa Muna. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Yogyakarta: Teras.
Yusuf, Tayar & Syaiful, A. (1997). Metodologi Pengajaran Agama dan Bahasa Arab. Jakarta: Gra-findo Persada.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3)Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).