MATA PELAJARAN SEJARAH SMA DI KURIKULUM 2013
Abstract
Abstrak:
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis materi pelajaran sejarah di kurikulum 2013 jenjang Sekolah Menengah Atas (SMA/sederajat) dan mengetahui kedudukan kajian sejarahnya dalam bagian yang menjadi komponen krusial kurikulum 2013. Metode yang digunakan adalah studi kepustakaan (research library) yang tidak hanya menelusuri sumber pustaka yang sesuai dengan kajian penelitian namun juga menjadikan data untuk penulisan. Hasil penelitian menunjukan posisi mata pelajaran sejarah membentuk dua cabang besar pada sejarah Indonesia (wajib) yang digunakan oleh semua kelompok peminatan (IPA dan IPS) dan cabang sejarah peminatan (IPS) yang ruang lingkupnya lebih komprehensif. Kelompok sejarah wajib dan peminatan pada evolusi standar kompetensi (SK) pada kurikulum sebelumnya menjadi kompetensi inti (KI) yang menunjukan perbaikan tujuan pencapaian kompetensi.
Abstract:
The purpose of this research was to analyze the study of the history subjects of the 2013 curriculum for high school (or equivalent), and then look at the position of their historical studies in the part which is a crucial component of the 2013 curriculum. The research library is not only tracing the source of the literature. according to research studies but also makes it data for writing. The results showed that the position of historical subjects formed two major branches in Sejarah Indonesian (wajib) used by all specialization groups (IPA and IPS) and Sejarah Peminatan (IPS) branches that were more comprehensive in scope. It was required to the history group and specialization as the evolution of competency standards (SK) which was in the previous curriculum became core competencies (KI) which indicated the improvement of the competency achievement goals.
Downloads
References
Haniah, A. (2017). Pelaksanaan Pembelajaran Sejarah dengan Kurikulum 2013. Universitas Negeri Yogyakarta.
Hasan, H. (2007). Kurikulum Pendidikan Sejarah Berbasis Kompetensi. Retrieved from http://file.upi.edu/Direktori/FPIPS/JUR._PEND._SEJARAH/194403101967101SAID_HAMID_HASAN/Makalah/Pendidikan_Sejarah_Berbasis_Kompete nsi.pdf
Kemendikbud. (2016a). Silabus Sejarah Peminatan Kurikulum 2013.
Kemendikbud. (2016b). Silabus Sejarah Wajib Kurikulum 2013.
Mastur. (2017). Implementasi Kurikulum 2013 dalam Pelaksanaan Pembelajaran di SMP. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(1), 50. https://doi.org/ 10.21831/ jitp.v4i1.10131
Rochgiyanti. (2014). Posisi Materi Sejarah di Tingkat Sekolah Menengah Pertama Pada Kurikulum 2013. Sejarah dan Budaya, 8(2). Retrieved from http://dx.doi.org/ 10.17977/sb.v8i2.4771
Sardiman. (2015a). Menakar Posisi Sejarah Indonesia Pada Kurikulum 2013. Istoria: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sejarah, 11(1). Retrieved from https://doi.org/10.21831/istoria.v11i2.7555
Sardiman. (2015b). Pembelajaran Sejarah dan Nilai-nilai Kepahlawanan. Retrieved from http://staff.uny.ac.id/sites/default/files/Sejarah dan Nilai-nilai Kepahlwn.pdf
Sayyidah, S. (2014). Implementasi Kurikulum 2013 Mata Pelajaran Sejarah Wajib Kelas X di SMA MTA Surkarta Tahun Ajaran 2014/2015. Skripsi. Universitas Sebelas Maret.
Subandi. (2014). Pengembangan Kurikulum 2013. Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 1(1). Retrieved from https://adoc.tips/pengembangan-kurikulum-2013-studi-analitis-dan-subtantif-keb.html
Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sulasman. (2014). Metodologi Penelitian Sejarah. Bandung: Pustaka Setia.
Sutarman, E. (2015). Implementasi Kurikulum 2013 dalam Pembelajaran Sejarah di SMAN 1 Rembang Tahun Ajaran 2014/2015. Skripsi. Universitas Negeri Semarang.
Zed, M. (2004). Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.
Zulkarnain. (2017). Kebijakan Kurikulum Sejarah di Sekolah Menegah Atas. Universitas Negeri Yogyakarta.
Copyright (c) 2019 Febbrizal Febbrizal, Aman Aman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3)Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).