SOSIAL MEDIA DAN PERUBAHAN INDEKS PRESTASI MAHASISWA
Abstract
Abstract:
The aim of this study was to determine the number of students of the second semester, IV, and VI Department of Nursing who use the Internet actively by comparing student achievement of the second, the third, the fourth, the fifth, the sixth and the seventh semester of Nursing Department, and to determine the effect of social media (facebook and twitter) on the students’ grade point average with 150 respondents as sample. This study was a descriptive causal research design. Instrument used to collect data was questionnaires. The research results showed that the respondents said that social media generally did not affect their Grade point average. However, from the analysis of statistical tests, it was obtained there was influence of social media (facebook and twitter) on the students GPA. Based on this finding, therefore, the use of social media should be used appropriately, so that the students who are active using social media will not affect their GPA.
Abstrak:
Tujuan dari penelitian ini adalah mengetahui jumlah mahasiswa semester II, IV, dan VI Jurusan Keperawatan yang menggunakan internet secara aktif dan karak-teristiknya, membandingkan hasil belajar mahasiswa semester II-III, IV-V, dan VI-VII Jurusan Keperawatan, dan mengetahui pengaruh sosial media (facebook dan twitter) terhadap perubahan indeks prestasi mahasiswa, dengan jumlah res-ponden sebanyak 150 orang. Penelitian ini adalah deskriptif dengan desain pene-litian kausal. Pengumpulan data dengan menggunakan instrumen berupa kuesio-ner, dengan jumlah responden sebanyak 150 orang. Adapun hasil penelitian me-nunjukkan bahwa indeks prestasi mahasiswa dengan penggunaan sosial media umumnya responden menyatakan sosial media tidak mempengaruhi indeks prestasi. Dari hasil analisis uji statistik diperoleh terdapat pengaruh antara sosial media (facebook dan twitter) dengan indeks prestasi. Dengan begitu, penggunaan sosial media harus digunakan sebagaimana mestinya, agar mahasiswa/i yang ak-tif pengunaan sosial media tidak mempengaruhi indeks prestasinya.
Downloads
References
Arfianingrum, Resti dan Sri Mulyono. Pengaruh Jejaring Sosial terhadap Aktivitas Belajar Maha-siswa Fakultas Komputer Institut Bisnis Nusantara. 2013.
Departemen Agama RI. Al-Qur’an dan Terjemahan. Cet 1. 1979.
Dryden, Gordon and Jeanette Vos. Revolusi Cara Belajar. Penyunting Akhmat Baiquni. Ban-dung: KAIFA. 1999.
Fitri, Sulidar dan Hartatik. Pengaruh Facebook terhadap Nilai Akademik Mahasiswa STMIK Amikom Yogyakarta. 2013.
Goeroendeso. Computer sebagai Media Pembelajaran. 2009. http://goeroendeso.files.wordpress.-com/2009/03/7-media-komputer.pdf/(Diakses 22 Februari 2015).
Hasan, Iqbal. Analisis Data Penelitian dengan Statistik. Jakarta: Bumi Aksara. 2006.
https://etikajejaringsosial.wordpress.com/about/pembahasan/sejarah-dan perkembangan-jejaring-sosial/ (Diakses 3 Januari 2015). “Sejarah dan Perkembangan Jejaring Sosial”, Etika JejaringSosial.Wordpress.com, 2012.
Ismail SM. Strategi Pembelajaran Agama Islam Berbaisis PIKEM. Semarang: Rasail Media Group. 2008.
Al-Jalalain. Tafsir al-Jalalain, dicetak dalam Tasir al-Shawy, Dar Ihya al-Kutub al-Arabiyah. Indo-nesia. Juz. II. 1988.
Kaplan, Andreas M dab Michael Haenlein. "Users of the World, Unite! The Challenges and Oppor-tunities of Social Media". Business Horizons. 2010.
Luthfi, Ahmad (okezone). “Indonesia Pengguna Facebook Keempat Terbesar di Dunia”. Situs Resmi Okezone. http://techno.okezone.com/read/2014/ 09/22/55/1042737/indonesia-peng-guna-facebook-terbesar-di-dunia/large (Diakses 31 Desember 2014).
Mahmud. Psikologi Pendidikan. Cet I. Jakarta: Pustaka Setia. 2010.
Pardosi, Mico. Merancang Website Gratis dengan Microsoft Frontpage. Surabaya: Indah. 2002.
Sarita, Sushane. Pola Penggunaan dan Dampak Internet Dikalangan Mahasiswa Institut Pertanian Bogor. 2008. http://repository.ipb.ac.id/bitstream/handle/123456789/2885/A08ssa.pd-f?sequence=4 (Diakses 21 Februari 2015).
Syah, Muhibbin. Psikologi Belajar. Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada. 2009.
Toha, Ahmadi. Terjemah Sahih Bukhori. Jakarta: Pustaka Panjimas. 1986.
Wati, Mardiana dan A.R. Rizky. 5 Jam Menjadi Terkenal Lewat Facebook. Bandung: CV. Yrama Widya. 2009.
Wijaya, Wira, “Twitter”, Wikipedia.com. http://id.wikipedia.org/wiki/Twitter (Diakses 9 Janu-ari 2015).
Wijaya, Wira. “Mengenal Indeks Prestasi”, KutuKuliah.Blogspot.com, Mei 2013. http://kutuku-liah.blogspot.com/2013/05/mengenal-indeks-prestasi- adalah-.html (Diakses 5 Januari 2015).
Yani, Ahmad. Voip Nelpon Murah Pake Internet. Jakarta: Kawan Pustaka. 2009.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3)Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).