IMPROVING COGNITIVE LEARNING OUTCOMES BY USING E-MODULES

  • Dyah Aniza Kismiati Universitas Negeri Yogyakarta
    (ID)

Abstract

Abstract:

This study aims to determine the effect of the use of e-modules in improving student cognitive learning outcomes. This type of research is a Research and Development study with ADDIE model with a nonequivalent pretest-posttest control group design. This product was validated by experts and was also limited to 21 class XI students. The research sample is 2 classes based on purposivesampling technique, class X MIPA 5 as a control class and class X MIPA 1 as an experimental class. The instrument used: a matter of cognitive learning outcomes. Data were analyzed through Independent Sample T-Test and Normalized Gain Score (N-Gain Score). The results showed that the developed E-module had a significant effect on students' cognitive learning outcomes as evidenced by the significance value of 0,000 <α 0.05 and the category of height increase from the N-Gain Score calculation of 0.846.

Abstrak:

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penggunaan e-modul dalam meningkatkan hasil belajar kognitif siswa. Jenis penelitian ini merupakan penelitian Research and Development dengan model ADDIE dengan desain nonequivalent pretest-posttest control group. Produk ini divalidasi oleh para ahli dan juga diujicobakan secara terbatas pada 21 siswa kelas XI. Sampel penelitian yaitu 2 kelas berdasarkan teknik purposive sampling, kelas X MIPA 5  sebagai kelas kontrol dan kelas X MIPA 1 sebagai kelas eksperimen. Instrumen yang digunakan adalah soal hasil belajar kognitif. Data dianalisis melalui Independent Sample T-Test dan Normalized Gain Score (N-Gain Score). Hasil  penelitian menunjukkan bahwa E-modul yang dikembangkan berpengaruh secara signifikan terhadap hasil belajar kognitif siswa yang dibuktikan dengan nilai signifikansi 0.000 <α 0.05 dan kategori peningkatan tinggi dari hasil penghitungan N-Gain Score sebesar 0.846.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustin, Lady, Haryanto, Z., & Efwinda, S. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas XI SMA Negeri 9 Samarinda. Jurnal Literasi Pendidikan Fisika, 1(1), 56–64. file:///C:/Users/PC/Downloads/Documents/80-Article Text-408-2-10-20200302.pdf.

Anderson, L. ., & Krathwohl, D. . (2010). Kerangka Landasan Untuk Pembelajaran, Pengajaran dan Asesmen (Revisi Taksonomi Pendidikan Bloom). Pustaka Pelajar.

Crompton, H., Burke, D., & Gregori, K. H. (2017). The Use of Mobile Learning in PK-12 Education: A Systematic Review. Computers & Education, 110, 51–63. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.03.013.

Darmawan, D. (2016). Mobile Learning: Sebuah Aplikasi Teknologi Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pres.

Daryanto. (2013). Menyusun Modul. Yogyakarta: Gava Media.

Hamalik, O. (2004). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Jacob, S. M., & Issac, B. (2008). The Mobile Devices and Its Mobile Learning Usage Analysis. Proceedings of the International MultiConference of Engineers and Computer Scientists (IMECS), Hongkong, 1, 19-21. https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1410/1410.4375.pdf.

Kukulska-Hulme, A, & Traxler, J. (2005). Mobile Learning: A Handbook for Educators and Trainers. Tailor & Francis.

Laurensius, A. (2017). Platform E-Learning untuk Pembelajaran Pemrograman Web Menggunakan Konsep Progressive Web Apps. Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

Mustika, Saptanigrum, E., & Susilawati. (2016). Pengaruh Penggunaan LKS dengan Pendekatan Saintifik Pada Materi Objek IPA Kelas VII MTs Negeri 1 Semarang. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 7(1), 63–71. https://doi.org/10.26877/jp2f.v7i1.1154.

Ponce, L. B., Pereira, A., Carvalho, L., Mendez, J. A. J., & Nalvo, F. J. G. P. (2017). Learning With Mobile Technologies - Students’ Behavior. Computers in Human Behavior, 72, 612–620. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.05.027.

Pujiriyanto. (2002). Teknologi untuk Mengembangkan Media dan Pembelajaran. Yogyakarta: UNY Press.

Purnomo, D., Indrowati, M., & Karyanto, P. (2013). Pengaruh Penggunaan Modul Hasil Penelitian Pencemaran di Sungai Pepe Surakarta sebagai Sumber Belajar Biologi Pokok Bahasan Pencemaran Lingkungan terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal of Jurnal Pendidikan Biologi, 5(1), https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/bio/article/view/1439.27/0.

Purnomo, Sukarjo, & Abidin, A. Z. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Tanggung Jawab Pribadi dan Sosial Berbasis Lesson Study untuk Menguatkan Karakter Konservasi dan Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Kreatif: Jurnal Kependidikan Dasar, 10(2), 100–116. https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/kreatif/article/view/23603.

Putri, N., Wirawan, I. M. A., & Sunarya, I. M. G. (2016). Pengembangan E-Modul Mata Pelajaran Komposisi Foto Digital (Paket Keahlian Multimedia) dengan Model Pembelajaran Task Based Learning Pada Kelas XI di SMK 3 Mataram. Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika (KARMAPATI), 5(3), 215-222. https://doi.org/10.23887/karmapati.v5i3.8598.

Quinn, P. (2000). What In The World is The World Wide Web. Learning Media Limited.

Reiser, Robert, A., & Dick, W. (1996). Instructional Planing: A Guide for Teachers. Allyn and Bacon.

Rhohman, M. F. F., & Suyanto, S. (2018). Pengembangan E-Modul Pengayaan Keanekaragaman Jenis Tanaman Pangan Umbi Berbasis Kearifan Lokal di Kabupaten Gunungkidul Untuk Meningkatkan Kemandirian dan Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas X SMA. Jurnal Pend. Biologi-S1, 7(3), 168–178. file:///C:/Users/PC/Downloads/Documents/13712-30160-1-SM.pdf.

Subali, B. (2012). Prinsip Asesmen dan Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: UNY Press.

Subali, B. (2016). Prinsip Asesmen dan Evaluasi Pembelajaran Edisi Kedua. Yogyakarta: UNY Press.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Susilawati, Pramusinta, & Saptaningrum, E. (2020). Penguasaan Konsep Siswa Melalui Sumber Belajar e-Modul Gerak Lurus dengan Software Flipbook Maker. Unnes Physics Education Journal, 9(1), 36–43. https://doi.org/10.15294/upej.v9i1.38279.

The Iris Center. (2014). Online Learning and Teacher Education: Knowledge Acquisition, Application Skills, and Reported Confidence. Claremont Graduate University. https://iris.peabody.vanderbilt.edu/wp-content/uploads/2014/08/learner_out

comes_IARLD_2014.pdf.

Published
2020-06-30
How to Cite
Kismiati, D. A. (2020). IMPROVING COGNITIVE LEARNING OUTCOMES BY USING E-MODULES. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 23(1), 44-52. https://doi.org/10.24252/lp.2020v23n1i5
Section
Vol. 23 No. 1
Abstract viewed = 374 times