STUDENTS’ INTEREST IN PURSUING EDUCATION: EVIDENCE FROM THE PERSPECTIVE OF LEARNING MOTIVATION AND PARENTS’ SOCIO-ECONOMIC STATUS

  • Mohamad Muspawi Universitas Jambi
    (ID)
  • Lusi Anesa Universitas Jambi
    (ID)

Abstract

Abstract:

This research aimed to find out the effect of learning motivation and parents' socio-economic status on the students’ interest to continue study in master degree at Education Administration Study Program in Jambi University. This research used quantitative approach with survey research design. The population was the students of Education Administration Study Program batch 2015 and 2016 in Jambi University which consisted of 71 students. This study used the entire population as sample to obtain more accurate and reliable data. Closed questionnaire using Likert scale was the instrument of collecting data. The data analysis technique used was descriptive statistical analysis. The findings indicated that there was influence of learning motivation on the students’ interest to continue study in master degree, there was influence of parents' socioeconomic status on the students’ interest to continue study in master degree, and there was influence of learning motivation and parents' socioeconomic status toward the students’ interest to continue study in master degree.

Abstrak:

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh motivasi belajar dan status sosial ekonomi orang tua terhadap minat belajar siswa untuk melanjutkan studi S2 di Program Studi Administrasi Pendidikan Universitas Jambi. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan desain penelitian survei. Populasi penelitian ini adalah mahasiswa Program Studi Administrasi Pendidikan angkatan 2015 and 2016 di Universitas Jambi yang terdiri dari 71 mahasiswa. Penelitian ini menggunakan seluruh populasi sebagai sampel untuk mendapatkan data yang lebih akurat dan dapat diandalkan. Kuesioner tertutup menggunakan skala Likert adalah instrumen pengumpulan data. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis statistik deskriptif. Temuan menunjukkan bahwa ada pengaruh motivasi belajar terhadap minat siswa untuk melanjutkan studi di tingkat magister, ada pengaruh status sosial ekonomi orang tua terhadap minat siswa untuk melanjutkan studi di tingkat magister, dan ada pengaruh motivasi belajar dan status sosial ekonomi orang tua terhadap minat siswa untuk melanjutkan studi di tingkat master.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Creswell, J. W., & Guetterman, T. C. (2018). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. In Educational Research. https://doi.org/https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004.

Darmawan, D. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Ekpo, T. E., & Ajake, U. E. (2013). Family Socio-Economic Status and Delinquency among Senior Secondary School Students in Calabar South , Cross River State , Nigeria. American International Journal of Contemporary Research, 3(4), 83–88. http://www.aijcrnet.com/journals/Vol_3_No_4_April_2013/9.pdf.

Farmesa, Y., Hasmunir, & Abdi, A. W. (2017). Pengaruh Motivasi Belajar dan Status Sosial Ekonomi Orang Tua Terhadap Minat Melanjutkan Studi Ke Perguruan Tinggi Siswa Kelas XI SMAN 1 Simeulue Cut. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Geografi FKIP Unsyiah, 2(2), 1–14. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/eeaj/article/view/4702/4339.

Fitriani, K. (2013). Pengaruh Motivasi, Prestasi Belajar, Status Sosial Ekonomi Orang Tua Dan Lingkungan Sekolah Terhadap Minat Melanjutkan Pendidikan Ke Perguruan Tinggi Pada Siswa Kelas XII Akuntansi SMK Negeri 1 Kendal. Economic Education Analysis Journal, 3(1), 152–159. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/eeaj/article/view/4229/3897.

Gerungan. (2009). Psikologi Sosial. Refika Aditama.

Hanifah, N., Rusdarti, & Pujiati, A. (2018). The Effect of Socio-Economic of Family and Future Orientation Through Self-Motivation Towards the Interest in Continuing to the College of the Twelfth Grade Students of State Senior High Schools in Brebes Regency. Journal of Economic Education, 7(2), 94–100. https://doi.org/10.15294/JEEC.V7I2.26688.

Idi, A. (2010). Sosiologi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Jumarin, M. (1994). Pendidikan Kejuruan. Jakarta: Bina Karya.

Khairani, M. (2013). Psikologi Belajar. Yogyakarta: Aswaya Pressindo.

Kharisma, N., & Latifah, L. (2015). Pengaruh Motivasi, Prestasi Belajar, Status Sosial Ekonomi Orang Tua dan Lingkungan Teman Sebaya terhadap Minat Melanjutkan Pendidikan Ke Perguruan Tinggi pada Siswa Kelas XII Kompetensi Keahlian Akuntansi di SMK Negeri Se-Kota Semarang Tahun Ajaran 2014. Economic Education Analysis Journal, 4(3). https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/eeaj/article/view/8524.

Markum, M. (2007). Pendidikan Tinggi dalam Perspektif Sejarah dan Perkembangannya di Indonesia. Jakarta: UI-Press.

Muspawi, M., & Claudia, P. R. (2018). Optimalisasi Pemanfaatan Sarana dan Prasarana Belajar di SMA Swasta Pelita Raya Kota Jambi. Jurnal Sains Sosio Humaniora, 2(2), 180–192. https://doi.org/10.22437/jssh.v2i2.5935.

Prasetyo, B., & Jannah, L. M. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif: Teori dan Aplikasi. Jakarta: Rajawali Pers.

Suciningrum, N. P., & Rahayu, E. S. (2015). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Orang Tua Dan Motivasi Belajar Tehadap Minat Melanjutkan Studi Ke Perguruan Tinggi Pada Kelas Xi Di Sma Pusaka 1 Jakarta. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Bisnis (JPEB), 3(1), 1. https://doi.org/10.21009/jpeb.003.1.1.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Sunarno, M. I. (2017). The Effect of Motivation, School Grades and the Level of Parent’S Education on the Interest of Taking Higher Degree Study. Eurasian Journal of Social Sciences, 5(4), 7–16. https://doi.org/10.15604/ejss.2017.05.04.002.

Umma, I., & Margunani. (2015). Pengaruh Motivasi Belajar, Prestasi Belajar, Dan Kondisi Ekonomi Keluarga Terhadap Minat Siswa Melanjutkan Pendidikan ke Perguruan Tinggi Kelas XI IPS di SMA Negeri Sekecamatan Ngaliyan, Semarang. Economic Education Analysis Journal, 4(1), 242–249. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/eeaj/article/view/4702/4339.

Published
2020-06-30
How to Cite
Muspawi, M., & Anesa, L. (2020). STUDENTS’ INTEREST IN PURSUING EDUCATION: EVIDENCE FROM THE PERSPECTIVE OF LEARNING MOTIVATION AND PARENTS’ SOCIO-ECONOMIC STATUS. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 23(1), 158-172. https://doi.org/10.24252/lp.2020v23n1i13
Section
Vol. 23 No. 1
Abstract viewed = 536 times