THE EFFECT OF MATHEMATICAL SELF-EFFICACY ON THE STUDENTS' LEARNING OUTCOMES OF TEACHING PRACTICE PLACEMENT (PPL)
Abstract
Abstract:
This study aimed to investigates the effect of Mathematical self-efficacy on the students’ learning outcomes of Teaching Practice Placement (PPL). This research used ex-post-facto with simple paradigm design. The population were 80 students’ Department of Mathematics Education. Sampling technique used was saturated sample so that all the members of the population selected. The instruments used were questionnaire and documentation. The data were analyzed by using descriptive and inferential statistical analysis. The findings indicate that the average of the students' self-efficacy is 95.66 which is categorized as ‘fair’, the students’ learning outcomes of teaching practice placement is 3.87 which is categorized as ‘A’, and the regression gained through regression testwas Y = 2.359 + 0.016X. Thus, there is significant effect of self-efficacy on the students’ learning outcomes of Teaching Practice Placement.
Abstrak:
Penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki efek self-efficacy matematika pada hasil belajar mahasiswa dari Praktek Pengalaman Lapangan (PPL). Jenis penelitian ini menggunakan ex-post-facto dengan desain paradigma sederhana. Populasi terdiri dari 80 mahasiswa Jurusan Pendidikan Matematika. Teknik pengambilan sampel yang digunakan adalah sampel jenuh, sehingga semua anggota populasi dipilih. Instrumen yang digunakan terdiri dari kuesioner dan dokumentasi. Data dianalisis menggunakan analisis statistika deskriptif dan inferensial. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa rata-rata self-efficacy siswa adalah 95.66 dengan kategori 'sedang', hasil belajar siswa dari penempatan praktik mengajar adalah 3.87 dengan kategori 'A', dan persamaan regresi diperoleh melalui uji regresi, yaitu Y = 2.359 + 0.016X. Dengan demikian, ada pengaruh yang signifikan dari self-efficacy terhadap hasil belajar mahasiswa dari Praktek Pengalaman Lapangan.
Downloads
References
Aidawati, & Oktavia, R. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dengan Implementasi Pendekatan Pembelajaran Konstruktivisme Materi Perubahan Lingkungan di SD Negeri Geulumbang Aceh Barat. Jurnal Binagogik, 1(1), 47–64. https://ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/pgsd/article/view/92.
Akareem, H. S., & Hossain, S. S. (2016). Determinants of Education Quality: What Makes Students’. Determinants of Education Quality: What Makes Students’ Perception Different?. Open Review of Educational Research, 3(1), 52–67. https://doi.org/10.1080/23265507.2016.1155167.
Apsari, B. S., Adi, W., & Octoria, D. (2014). Pengaruh Efikasi Diri, Pemanfaatan Gaya Belajar, dan Lingkungan Teman Sebaya terhadap Prestasi Belajar Akuntasi. Jupe UNS, 3(1), 91–102.
Awaliyahputri B., N., Syamsudduha, S., & Shabir U., M. (2019). Alasan Mahasiswa Praktik Pengalaman Lapangan (PPL) Belum Menguasai Keterampilan Dasar Mengajar. Jurnal Idaarah, 3(1), 68–80. https://doi.org/https://doi.org/10.24252/idaarah.v3i1.7937.
Dewanto, A. C. (2018). Efektivitas PPL untuk Meningkatkan Efikasi Diri Mengajar pada Mahasiswa Pendidikan Matematika. Delta: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 6(1), 1–9. https://doi.org/10.31941/delta.v6i1.662.
Ernawati. (2013). Pengaruh Efikasi Diri, Konsep Diri, Aktivitas Belajar, dan Kemandirian Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas VII SMP Negeri Se-Kecamatan Somba Opu. Thesis. Universitas Negeri Makassar.
Fidesrinur, & Fitria, N. (2016). Praktik Pengalaman Lapangan Studi Evaluatif terhadap Pelaksanaan PPL Mahasiswa PAUD Universitas Al Azhar Indonesia Tahun 2015/2016. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, 3(4), 346–358. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.36722/sh.v3i4.228.
Fitriana, S., Ihsan, H., & Annas, S. (2015). Pengaruh Efikasi Diri, Aktivitas, Kemandirian Belajar, dan Kemampuan Berpikir Logis terhadap Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas VIII SMP. Journal of Educational Science and Technology (EST), 1(2), 86–101. https://doi.org/10.26858/est.v1i2.1517.
Hayati, M. (2010). Hubungan Kemampuan Metakognitif dan Efikasi Diri dengan Prestasi Keterampilan Laboratorium Kimia Analitik Mahasiswa Analis Kesehatan. UNS.
Huang, C. (2016). Achievement Goals and Self-Efficacy: A Meta-Analysis. Educational Research Review, 19, 119–137. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2016.07.002.
Ilhamsyah. (2012). Pengaruh Efikasi Diri, Metakognisi dan Regulasi Diri terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas X SMA Negeri di Kabupaten Wajo. Thesis. Universitas Negeri Makassar.
Lubis, A., Hanafi, & Siregar, R. A. (2019). Analisis Kebutuhan Sistem Pengelolaan Microteaching dengan Siklus Penetapan, Pelaksanaan, Evaluasi, Pengendalian dan Peningkatan (PPEPP) dalam Meningkatkan Keterampilan Mengajar Calon Guru Institut Pendidikan Tapanuli Selatan. Jurnal Education dan Development, 7(3), 57–63. https://doi.org/10.37081/ed.v7i3.1162.
Makki, A. (2019). Mengenal Sosok Edward Lee Thorndike Aliran Fungsionalisme dalam Teori Belajar. PANCAWAHANA: Jurnal Studi Islam, 14(1), 78–91. http://ejournal.kopertais4.or.id/tapalkuda/index.php/pwahana/article/view/3353.
Monika, & Adman. (2017). Peran Efikasi Diri dan Motivasi Belajar dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(2), 109–116. https://doi.org/10.17509/jpm.v2i2.8111.
Muhroji, & Setyanto, C. B. (2014). Model Pengelolaan Program Pengalaman Lapangan Program Studi Guru Sekolah Dasar FKIP UMS. Profesi Pendidikan Dasar, 1(2), 149–161. https://doi.org/https://doi.org/10.23917/ppd.v1i2.1007.
Niehaus, K., Rudasill, K. M., & Adelson, J. L. (2012). Self-Efficacy, Intrinsic Motivation, and Academic Outcomes Among Latino Middle School Students Participating in an After-School Program. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 34(1), 118–136. https://doi.org/10.1177/0739986311424275.
Rasdi. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Drilling terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas X SMA Nusantara Kota Jambi. Dikdaya, 5(1), 94–100. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33087/dikdaya.v5i1.69.
Rhamayanti, Y. (2018). Pentingnya Keterampilan Dasar Mengajar bagi Mahasiswa Praktik Pengalaman Lapangan (PPL) Prodi Pendidikan Matematika. Eksakta Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran MIPA, 3(1), 65–72. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31604/eksakta.v3i1.65-72.
Rosyidah, U. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 6 Metro. Jurnal SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(2), 115–124. https://doi.org/10.30998/sap.v1i2.1018.
Sihaloho, L., Rahayu, A., & Wibowo, L. A. (2018). Pengaruh Efikasi Diri (Self Efficacy) terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri Se-Kota Bandung. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 4(1), 62–70. https://doi.org/https://doi.org/10.22219/jinop.v4i1.5671.
Stevani. (2016). Analisis Pengaruh Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Kelas X SMA Negeri 5 Padang. ECONOMICA Journal of Economic and Economic Education, 4(2), 308–314. https://doi.org/10.22202/economica.v4i2.669.
Suharti, Darwis, M., & Anas, S. (2015). Pengaruh Pola Asuh Demokratis, Interaksi Sosial Teman Sebaya, Kecerdasan Emosional, dan Efikasi Diri terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMPN Se Kecamatan Manggala di Kota Makassar. Jurnal Daya Matematis, 3(1), 10–19. https://doi.org/10.26858/jds.v3i1.1292.
Sulistyowati, E. (2019). Meningkatkan Keterampilan dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia tentang Menulis Surat Resmi melalui Contextual Teaching and Learning (CTL) pada Siswa Kelas VI SD 6 Getassrabi. Inopendas Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1), 1–8. https://doi.org/10.24176/jino.v2i1.3436.
Suresh, E. S. M., & Kumaravelu, A. (2017). The Quality of Education and Its Challenges in Developing Countries. 2017 ASEE International Forum, 1–9.
Tuhardjo, T., Juliardi, D., & Arief Rafsanjani, M. (2016). The Effect of Learning Effectiveness and Self-Efficacy on Intermediate Financial Accounting I Learning outcome. IOSR Journal of Humanities and Social Science, 21(9), 1–9. https://doi.org/10.9790/0837-2109080109.
Wahdania, Rahman, U., & Sulasteri, S. (2017). Pengaruh Efikasi Diri, Harga Diri, dan Motivasi terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas X SMA Negeri 1 Bulupoddo Kab. Sinjai. MaPan : Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 5(1), 68–81. https://doi.org/10.24252/mapan.2017v5n1a5.
Widiyanti, M. D., & Marhaeni, A. (2013). Perbedaan Efikasi Diri Berdasarkan Tipe Pola Asuh Orangtua pada Remaja Tengah di Denpasar. Jurnal Psikologi Udayana, 1(1), 171–180. https://doi.org/https://doi.org/10.24843/JPU.2013.v01.i01.p17.
Widyaninggar, A. A. (2014). Pengaruh Efikasi Diri dan Lokus Kendali (Locus of Control) terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Formatif, 4(2), 89–99. http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v4i2.143.
Copyright (c) 2020 Sri Sulasteri, Fitriani Nur, Suharti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3)Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).