COOPERATIVE INTEGRATED READING AND COMPOSITION (CIRC) MODEL LEARNING PLAN IN IMPROVING ENGLISH READING SKILL

  • Rifqi Zaeni Achmad Syam Universitas Islam Nusantara
    (ID)
  • Rosiana Nurwa Indah Universitas Islam Nusantara
    (ID)
  • R. Supyan Sauri Universitas Islam Nusantara
    (ID)
  • Farah Ruqayah Universitas Islam Nusantara
    (ID)

Abstract

Abstract:

This study aimed to obtain an overview of the Cooperative Integrated Reading and Composition learning planning model to improve grade IX students' English reading skills at SMP Negeri 1 Jampang Tengah. The method used in this study was a descriptive method with a qualitative approach, and the research subjects were English teachers at SMP Negeri 1 Jampang Tengah. The data collection was done through document review, observation, and interviews. From the study results, it could be concluded that the Cooperative Integrated Reading and Composition Model's learning planning activities consisted of making annual programs, semester programs, syllabus, and lesson plans. In principle, it was good and appropriate to make lesson plans with the school's provisions and guidelines. Therefore, it was believed to achieve the specified competency standards and improve reading skills in English.

Abstrak:

Penelitian ini bertujuan untuk memperoleh gambaran tentang perencanaan pembelajaran model Cooperative Integrated Reading and Composition dalam meningkatkan keterampilan membaca bahasa Inggris siswa kelas IX di SMP Negeri 1 Jampang Tengah. Metode dalam penelitian ini menggunakan metode deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Subjek penelitian ini adalah guru bahasa Inggris di SMP Negeri 1 Jampang Tengah. Adapun Pengumpulan data dilakukankan melalui pengkajian dokumen, observasi dan wawancara. Dari hasil penelitian, dapat disimpulkan bahwa kegiatan perencanaan pembelajaran model Cooperative Integrated Reading and Composition terdiri dari pembuatan program tahunan, program semester, silabus dan RPP. Pada prinsipnya sudah baik dan sesuai dalam pembuatan perencanaan pembelajaran dengan ketentuan dan pedoman yang di tetapkan oleh pihak sekolah. Oleh karenanya, diyakini dapat mencapai standar kompetensi yang ditentukan dan dapat meningkatkan keterampilan membaca bahasa Inggris.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosiana Nurwa Indah, Universitas Islam Nusantara
Program Studi Ilmu Perpustakaan dan Informasi Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Islam Nusantara

References

Anita, Y. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe CIRC (Cooperative Integrated Reading And Composition) untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa dalam Memecahkan Masalah Di SMP Negeri 1 Sipirok. Eksakta: Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran MIPA, 1(1), 8–18. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31604/eksakta.v1i1.%25p.

Brown, H. D. (2001). Teaching by Principles: An Active Approach to Language Pedagogy (2nd ed.). San Francisco: Addison Wesley Longmen, Inc.

Halimah, A. (2014). Metode Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) dalam Pembelajaran Membaca dan Menulis Di SD/MI. Auladuna, 1(1), 27–35. http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/auladuna/article/view/539.

Hanafy, M. S. (2017). Konsep Belajar dan Pembelajaran. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 17(1), 66–79. https://doi.org/https://doi.org/10.24252/lp.2014v17n1a5.

Harjono, B. (2011). Merangsang dan Melejitkan Minat Baca pada Anak Anda. Yogyakarta.

Huda, M. (2014). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran: Isu-Isu Metodis dan Pragmatis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Isjoni. (2010). Cooperative Learning Efektif Pembelajaran Kelompok. Bandung: Alfabeta.

Mulyasa, E. (2015). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nurwanti. (2019). Student Interest in Learning Reading Comprehension of Expository Text toward Mind Mapping Technique. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(3), 490–500. http://jayapanguspress.penerbit.org/index.php/cetta/article/view/289.

Saddhono, & Slamet. (2014). Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Indonesia. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Sagala, S. (2010). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Sari, P. K., Rostini, D., Fajarianto, O., & Safitri, Y. (2020). The Effect of Social Media on Reading Intensity of Fifth Grade Elementary School Students. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 429(Icasseth 2019), 215–218. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200402.049.

Sirait, M. F., Hutauruk, B. S., & Herman. (2020). The Effect of Using Speed Reading Technique to the Students ’ Ability in Comprehending a Text. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 485–498. http://jayapanguspress.penerbit.org/index.php/cetta/article/view/545/539.

Sugiyanto, R. (2010). Model-model pembelajaran Kooperatif. Surakarta: Yuma Pustaka.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Yunus, M. (2016). Profesionalisme Guru dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 19(1), 112–128. https://doi.org/https://doi.org/10.24252/lp.2016v19n1a10.

Published
2020-12-27
How to Cite
Syam, R. Z. A., Indah, R. N., Sauri, R. S., & Ruqayah, F. (2020). COOPERATIVE INTEGRATED READING AND COMPOSITION (CIRC) MODEL LEARNING PLAN IN IMPROVING ENGLISH READING SKILL. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 23(2), 222-232. https://doi.org/10.24252/lp.2020v23n2i3.
Section
Vol. 23 No. 2
Abstract viewed = 1201 times