TEACHER-PARENT COMMUNICATION PATTERNS ON THE STUDENTS’ CHARACTER BUILDING IN MTSN 1 BONE
Abstract
Abstract:
This research aims at finding the teacher-parent communication patterns on the students’ character building in MTsN 1 Bone. This research type is descriptive qualitative research which applied sociological approach. The data sources are the teachers of grade VII moral religion and the parents of 6 students. The methods of the data collection used are observation, interview, and documentation. The data analysis techniques used are data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The research results show that there are three teacher-parent communication patterns namely by using or applying verbal communication, non-verbal communication, and interpersonal communication. With those communication patterns, it is expected that it can help in the students’ character building and support the formal and informal education processes.
Abstrak:
Penelitian ini bertujuan untuk menemukan pola komunikasi guru dengan orang tua dalam pembentukan karakter siswa di MTsN 1 Bone. Jenis penelitian ini adalah penelitian kualitatif deskriptif dengan menggunakan pendekatan sosiologis. Sumber data adalah guru akidah akhlak kelas VII dan orang tua siswa sebanyak 6 orang. Metode pengumpulan data yang digunakan yaitu observasi, wawancara, dan dokumentasi. Teknik pengolahan data yang digunakan yaitu reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat tiga pola komunikasi guru dengan orang tua yaitu dengan menggunakan atau menerapkan komunikasi secara verbal, komunikasi non-verbal, dan komunikasi antar pribadi. Dengan adanya pola komunikasi ini diharapkan dapat membantu dalam pembentukan karakter siswa dan menunjang proses pendidikan formal dan pendidikan informal.
Downloads
References
Bagus, A. A. G., & Dewi, E. (2018). Pola Komunikasi Guru dan Murid dalam Proses Pembentukan Karakter Anak di PAUD Pancaran Berkat Baturiti Tabanan Bali. Jurnal Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Dwijendra, 30–40. http://ejournal.undwi.ac.id/index.php/ilkom/article/view/632.
Fitri, A. Z. (2012). Pendidikan Karakter Berbasis Nilai dan Etika di Sekolah. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Hidayatulloh, R. A. (2018). Pola Komunikasi Antarpribadi antara Guru dan Murid Pada Proses Pembentukan Karakter Budaya Sunda Sejak Remaja Awal di SMP YAS Kota Bandung. https://elib.unikom.ac.id/files/disk1/797/jbptunikompp-gdl-rizkyachma-39812-9-unikom_4-i.pdf.
Kusumawati, T. I. (2016). Komunikasi Verbal dan Nonverbal. Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 6(2), 83–98. http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/al-irsyad/article/view/6618.
Lickona, T. T. J. A. W. (2012). Education for Character: How Our School Can Teach Respect and Responsibility. Jakarta: Bumi Aksara.
Mulyana, D. (2017). Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Mulyasa. (2013). Manajemen Pendidikan Karakter. Jakarta: Bumi Aksara.
Muslich, M. (2011). Pendidikan Karakter: Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Jakarta: PT Bumi Aksra.
Nafrion. (2016). Komunikasi Pendidikan: Penerapan Teori dan Konsep Komunikasi dalam Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Nata, A. (2014). Sosiologi Pendidikan Islam. Jakarta: Rajawali Pers.
Pawif, M. Y. (2010). Komunikasi Instruksional Teori dan Praktik. Jakarta: Bumi Aksara.
Pratama, L. R., & Priyantoro, D. E. (2017). Urgensi Pengembangan Bahasa Verbal dan Non Verbal Anak Usia Dini. Annual Conference on Islamic Early Childhood Education, 2, 245–256. http://conference.uin-suka.ac.id/index.php/aciece/article/view/74/76.
Sandi, A., Abdullah, M. Z., & Ridwan, H. (2017). Pola Komunikasi Guru dalam Membentuk Karakter Siswa di SMK Negeri 1 Kendari. Jurnal Ilmu Kamunikasi UHO, 2(1), 1–14. http://ojs.uho.ac.id/index.php/KOMUNIKASI/article/view/1875/1316.
Solihin, O. (2015). Makna Komunikasi Non Verbal dalam Tradisi Sarungan di Pondok Pesantren Tradisional di Kota Bandung. JIPSI-Jurnal Ilmu Politik Dan Komunikasi UNIKOM, 4, 1–12. https://repository.unikom.ac.id/30689/.
Soyomukti, N. (2012). Pengantar Ilmu Komunikasi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Sukmadinata, N. S. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Suranto. (2010). Komunikasi Sosial Budaya. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Wibowo, A. (2012). Pendidikan Karakter: Strategi Membangun Karakter Bangsa Berperadaban. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Zulqarnaen, W. (2016). Komunikasi Antarpribadi Ustadz dan Santri dalam Pembentukan Karakter Santri. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah, Jakarta.
Zurna, H. P., Fatmariza, & Isnarmi. (2018). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Melalui Komunikasi Verbal di Sekolah Dasar. Journal of Civic Education, 1(2), 189–196. https://doi.org/10.24036/jce.v1i2.182.
Copyright (c) 2020 Mustika Abidin, Musdalifa gaffar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3)Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).