THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL FLIP PDF BASED LEARNING MEDIA IN THEMATIC LEARNING AT THE THIRD GRADE STUDENTS OF ELEMENTARY SCHOOL

  • Siti Fatonah Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta
    (ID)
  • Teguh Yunianto Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta
    (ID)

Abstract

Abstract:

Thematic learning requires teachers' creativity in selecting and developing learning media; one of them is by using professional flip pdf learning media. This study aimed to determine the feasibility and investigate teachers' and students' responses towards professional flip pdf for thematic learning with the 'loving plants and animals' theme. This research used Research and Development method with Borg and Gall model. The data collecting procedures were through observation, interview, and documentation. The results indicated that The development of learning media professional flip pdf gained 94.54% from media experts with the very feasible category, material experts 86.66% with the very feasible category, and linguists 94.54% with a very feasible category. In addition, the average of teachers' response obtained was 95% with the very feasible category. The small-scale trial was 91.3%, and the large-scale trial was obtained 95.8%, both with very attractive interpretation criteria. Therefore, professional pdf flip-based learning media are very feasible and very interesting to be used as thematic learning media.

Abstrak:

Pembelajaran tematik membutuhkan kreativitas guru dalam memilih dan mengembangkan media pembelajaran; salah satunya dengan menggunakan media pembelajaran flip pdf professional. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kelayakan, respon guru dan siswa terhadap flip pdf profesional untuk pembelajaran tematik dengan tema 'menyayangi tumbuhan dan binatang'. Penelitian ini menggunakan metode Research and Development dengan model Borg and Gall. Teknik pengumpulan data dalam penelitian menggunakan observasi, wawancara, angket dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pengembangan media pembelajaran flip pdf profesional diperoleh rata-rata 94,54% dari ahli media dengan kategori sangat layak, ahli materi 86,66% dengan kategori sangat layak, dan ahli bahasa 94,54% dengan kategori sangat layak. Selain itu, rata-rata respon guru yang diperoleh adalah 95% dengan kategori sangat layak. Uji coba skala kecil sebesar 91,3% dan uji coba skala besar diperoleh 95,8%, keduanya mendapat kriteria interpretasi sangat menarik. Denga demikian, media pembelajaran berbasis flip pdf profesional sangat layak dan sangat menarik untuk digunakan sebagai media pembelajaran tematik.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, Titin, - Hamdi, Amali Putra, And - Syafriani. (2021). Physics E-Book Design For High School Students Using Flip Pdf Professional Based On Edupark Hot Waterboom Solok Selatan. Pillar Of Physics Education 13 (4): 511–19. http://dx.doi.org/10.24036/9783171074.

Arda, Arda, Sahrul Saehana, and Darsikin Darsikin. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Komputer Untuk Siswa Smp Kelas VIII. Mitra Sains 3 (1): 69–77. https://media.neliti.com/media/publications/153834-ID-pengembangan-media-pembelajaran-interakt.pdf.

Arsyad, Ashar. (2016). Media Pembelajaran. Jakarta: Pt Raja Grafindo Persada.

Chairul, Anwar. Diva Press. (2017) Teori-Teori Pendidikan Klasik Hingga Kontemporer. Yogyakarta.

Hidayah, Nurul. (2015). Pembelajaran Tematik Integratif Di Sekolah Dasar. Terampil: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar 2 (1): 34–49. https://doi.org/10.24042/terampil.v2i1.1280.

Narti, Yuni, Punaji Setyosari, I Nyoman Sudana Degeng, And Wasis D Dwiyogo. (2015). Thematic Learning Implementation In Elementary School (Phenomenology Studies In Pamotan Sdn 01 And 01 Majangtengah Dampit Malang) 5 (11): 7. https://www.semanticscholar.org/paper/Thematic-Learning-Implementation-in-Elementary-(-in-Narti-Setyosari/7bd22962e6e959bd62492e96710b2fa120657a3c.

Putra, Nusa. (2015). Research & Development. Jakarta: Pt Raja Grafindo Persada.

Rahmi, Mar’atush Sholichah Muntaha, M. Arif Budiman, And Ari Widyaningrum. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Macromedia Flash 8 Pada Pembelajaran Tematik Tema Pengalamanku. International Journal Of Elementary Education 3 (2): 178–85. http://dx.doi.org/10.23887/ijee.v3i2.18524.

Ramli, M. (2015). Media Pembelajaran Dalam Perspektif Al-Qur’an Dan Al-Hadits 13: 25.

Rufiana, Intan Sari. (2016). Level Kognitif Soal Pada Buku Teks Matematika Kurikulum 2013 Kelas VII Untuk Pendidikan Menengah, 10. http://journal.umpo.ac.id/index.php/dimensi/article/view/153.

Setiawan, Ari, Syarief Fajaruddin, And Dinar Westri Andini. (2019). Development An Honesty And Discipline Assessment Instrument In The Integrated Thematic Learning At Elementary School. Jurnal Prima Edukasia 7 (1): 9–19. https://doi.org/10.21831/jpe.v7i1.23117.

Sholichah, Aas Siti. (2018). Teori-Teori Pendidikan Dalam Al-Qur’an. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam 7 (01): 23–46. http://dx.doi.org/10.30868/ei.v7i01.209.

Sugiyono, Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan, Kuantitatif, Kualitatif Dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Suyatmini, Suyatmini. (2017). Implementasi Kurikulum 2013 Pada Pelaksanaan Pembelajaran Akuntansi Di Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial 27 (1): 60–68. http://journals.ums.ac.id/index.php/jpis/article/view/5120.

Utami, Resti. (2017). Pengembangan E-Lks Berbasis Metakognisi Menggunakan 3d Page Flip Pada Materi Larutan Elektrolit Dan Non-Elektrolit Di Kelas X Mipa Sma Negeri 1 Muaro Jambi. Jurnal Pendidikan Kimia, October. https://repository.unja.ac.id/2184/.

W Creswell, Jhon. (2019). Research Design. Yogyakarat: Pustaka Pelajar.

Watin, E. (2017). Efektivitas Penggunaan E-Book Dengan Flip Pdf Professional Untuk Melatihkan Keterampilan Proses Sains, 6. https://fisika.fmipa.unesa.ac.id/proceedings/index.php/snf/article/view/25.

Widyastono, Herry. (2014). Pengembangan Kurikulum Di Era Otonomi Daerah Dari Kurikulum 2004, 2006 Ke Kurikulum 2013. Jakarta.

Yuliati Zakiyah, Qiqi. (2014). Pendidikan Nilai Kajian Teori Dan Praktiknya Di Sekolah. Bandung: Pustaka Setia.

Yunianto, Teguh. (2021). Pengembangan Rps-Flip Builder Untuk Meningkatkan Pemahaman Ipa Dalam Pembelajaran Di Masa Covid-19. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar) 4 (1): 1–8. https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v4i1.3428.

Yunianto, Teguh, Hasan Sastra Negara, And Suherman Suherman. (2019). ‘Flip Builder : Pengembangannya Pada Media Pembelajaran Matematika’. Terampil: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar 6 (2): 115–27. https://doi.org/10.24042/terampil.v6i2.5056.

Published
2021-06-29
How to Cite
Fatonah, S., & Yunianto, T. (2021). THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL FLIP PDF BASED LEARNING MEDIA IN THEMATIC LEARNING AT THE THIRD GRADE STUDENTS OF ELEMENTARY SCHOOL. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 24(1), 158-168. https://doi.org/10.24252/lp.2021v24n1i15.
Section
Vol. 24 No. 1
Abstract viewed = 386 times