OPTIMALISASI FUNGSI MANAJEMEN DALAM PEMBELAJARAN

  • Saprin Saprin Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
    (ID)

Abstract

Management is seen as a process or framework that involves guidance or direc-tion of a group of people toward the organizational goals or real purposes. The substances that become management studies in the process of instructional imple-mentation at school are planning, organization, actuation, and supervision. The effectiveness of the application of management function in instructional activity is indicated by the application of lesson plan principles, implementing organizati-onal actuating, and supervision functions in instructional activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AM., Sardiman, Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, cet. 16, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2008.

Dalyono, Psokologi Pendidikan, cet. I, Jakarta: PT. Rineka Cipta, 1996.

Effendy, Mochtar, Manajemen: Suatu Pendekatan Berdasarkan Ajaran Islam, cet. 2, Jakarta: Bhratara, 1996.

Nasution, Noehi, dkk., Materi Pokok Psikologi Pendidikan, Jakarta: Direktorat Jenderal Pembinaan Kelembagaan Agama Islam Departemen Agama Republik Indonesia dan Universitas Terbuka, 1991.

Purwanto, M. Ngalim, Administrasi dan Supervisi Pendidikan, cet. 2, Bandung: Remadja Karya, 1988.

Rais, M. Amien, Al-Islam dan IPTEK 1, cet. 1, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 1998.

Republik Indonesia, Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional, Jakarta: BP. Panca Usaha, 2003.

Sagala, Syaiful, Konsep dan Makna Pembelajaran, cet. 8, Bandung: Alfabeta, 2010.

Sanjaya, Wina, Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran, cet. I, Jakarta: Kencana, 2008. Slameto, Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya, cet. 3, Jakarta: PT. Rineka Cipta, 1995.

Sudjana, Nana, Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar, cet. 3, Bandung: Sinar Baru Algensindo, 1989.

Terry, George R., Guide to Management, Diterjemahkan oleh J. Smith, Prinsip-prinsip Manajemen, cet. 6, Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2000.

Tim Penyusun Direktorat Jenderal Pembinaan Kelembagaan Agama Islam/Direktorat Pembinaan Pendidikan Agama Islam pada Sekolah Umum, Metodologi Pendidikan Agama Islam, Jakarta: Direktorat Jenderal Pembinaan Kelembagaan Agama Islam Departemen Agama RI, 2001.

Usman, Husaini, Manajemen: Teori, Praktik, dan Riset Pendidikan, cet. 1, Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2006.

Published
2012-12-20
How to Cite
Saprin, S. (2012). OPTIMALISASI FUNGSI MANAJEMEN DALAM PEMBELAJARAN. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 15(2), 240-250. https://doi.org/10.24252/lp.2012v15n2a9
Section
Vol. 15 No. 2
Abstract viewed = 614 times