IMPLEMENTING MORAL EDUCATION THROUGH AL-GHAZALI'S PERSPECTIVE IN ISLAMIC STUDIES: A CASE STUDY AT ELEMENTARY SCHOOL IN YOGYAKARTA

  • Ridha Aulia Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yogyakarta, Indonesia
    (ID)
  • Andi Prastowo Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yogyakarta, Indonesia
    (ID)
  • Fathunnajih Fathunnajih Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yogyakarta, Indonesia
    (ID)
  • Diah Ayu Saputri Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yogyakarta, Indonesia
    (ID)
Keywords: Moral Learning, Al-Ghazali's Perspective, Islamic Education

Abstract

The moral crisis is happening to students in Indonesia. This is evidenced by several criminal cases involving children and adolescents of school age. The purpose of this research is to find out how moral education is implemented in Islamic education learning in grade VI at SDN Sleman, Yogyakarta, based on al-Ghazali's perspective. This research was a case study. The data collection methods used in this research were observation, interview, documentation, and literature study. The research subjects were an Islamic education teacher and students of SDN Sleman Yogyakarta. The results showed that the Islamic education teacher at SDN Sleman Yogyakarta had implemented moral values in Islamic education learning. However, the surrounding environment is the biggest obstacle in instilling moral values in students.

Abstrak:

Krisis moral sedang terjadi pada pelajar di Indonesia, hal ini dibuktikan dengan beberapa kasus kriminalitas yang melibatkan anak-anak dan remaja usia sekolah. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana implementasi pendidikan Akhlak dalam pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) di Kelas VI SDN Sleman Yogyakarta dengan perspektif al-Ghazali. Jenis penelitian ini adalah studi kasus. Metode pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah observasi, wawancara, dokumentasi, dan studi pustaka. Subjek penelitian terdiri dari seorang guru dan siswa PAI SDN Sleman Yogyakarta. Hasil penelitian menunjukkan bahwa guru PAI SDN Sleman Yogyakarta sudah menerapkan nilai-nilai moral dalam pembelajaran PAI namun lingkungan sekitar menjadi kendala terbesar dalam menanamkan nilai-nilai moral pada siswa.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdol Halim, Mahmood. 1994. Hal Ihwal Tasawwuf dari al Munqidz Min al Dlalal. disunting oleh B. Abu Bakar. Jakarta: Darul Ihya.
Abuddin, Nata, Wicaksono Ibnu, dan Thowillah Euis. 1997. Filsafat pendidikan islam.
Jakarta: Logos Wacana Ilmu.
Ahmad, Siddig, dan Wan Suhaimi Wan Abdullah. 2023. “Falsafah Maqasid al-Quran Imam al-Ghazali dan Faham Ilmu.” International Journal of Islamic Thought 23:126–35.
Al-Ghazali, Biografi Imam. 2021. “Maqashid Syariah Imam Al-Ghazali.” Panorama
Maqashid Syariah 26.
Al-Taftazani, Abu al-Wafa’ al-Ghanimi. 1985. Sufi dari zaman ke zaman. Bandung: Bandung Puustaka.
Arifin, Syamsul, Miftachul Huda, dan Nur Hayati Mufida. 2023. “Developing Akhlak Karimah Values through Integrative Learning Model in Madrasah.” Jurnal Pendidikan Islam 9(1):41–54.
Asari, Hasan. 1999. Nukilan pemikiran Islam klasik: gagasan pendidikan Al-Ghazali. disunting oleh I. Rosyidi. Yogyakarta: Tiara Wacana.
Bahri, Syamsul. 2022. “Pendidikan Akhlak Anak dalam Perspektif Imam Al-Ghazali.” At- Tadzkir: Islamic Education Journal 1(1):23–41.
Bakhtiar, Amtsal. 2016. Filsafat Ilmu. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Creswell, John W. 1998. Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Tradition. London: Sage publications.
Fikri, M. Kamalul. 2022. Imam Al-Ghazali: Biografi Lengkap Sang Hujjatul Islam. Laksana. Gerada, Paskarada, Tahmid Sabri, dan Tati Rajati. 2023. “Profil Pembelajaran Tematik
Berbasis Tradisi Lokal ‘Gawai Dayak’ dalam Membentuk Karakter Pelajar Pancasila pada Siswa Sekolah Dasar di Kecamatan Binjai Hulu Kabupaten Sintang.” JURNAL PENDIDIKAN DASAR PERKHASA: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar 9(1):103–21.
Hakim, Abdul, dan Fajri Dwi Yama. 2020. “Efektivitas penerapan ujian tanpa pengawasan melalui pendidikan karakter berbasis hadist di SMA Islam Athirah Boarding School Bone.” Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam 3(1):100–120.

Halim, Chrissyca, Ngajudin Nugroho, dan Fauzi Akbar Maulana Hutabarat. 2019. “Analisis Komunikasi Di PT. Asuransi Buana Independent Medan.” Jurnal Ilmiah Simantek 3(1).
Al Ifriqi, Ibn Manzur. 2010. Lisanul Arab. Kuwait: Dar An Nawadir.
Lexy, J. Moleong. 2005. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya. Mahmud. 2011. Pemikiran Pendidikan Islam. Bandung: CV. Pustaka Setia.
Mardani. 2017. Pendidikan Agama Islam Untuk Perguruan Tinggi Umum. Jakarta: Kencana.
Mumtahanah, Lusia. 2020. “Integrasi Nilai Multikultural Dalam Pembelajaran Pendidikan
Agama Islam Di Sekolah Dasar.” Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam 3(1):55–74.
Nurhamzah, dan R. Q. Amarullah. 2021. “IMPLEMENTATION OF TARGÎB AND TARHÎB
METHODS TO TEACH AQIDAH AND AKHLAQ SUBJECT IN MADRASAH.” Jurnal
Pendidikan Islam 7(2):217–28. doi: 10.15575/jpi.v7i2.15480.
Pangwa, Jamal. 2021. “Dianiaya Puluhan Kakak Kelasnya, 12 Siswa SMAN Unggul Jaya Pidie Kabur dari Asrama.” Sindonews.com. Diambil 16 Maret 2024 (https://daerah.sindonews.com/read/528140/174/dianiaya-puluhan-kakak- kelasnya-12-siswa-sman-unggul-jaya-pidie-kabur-dari-asrama-1630458585).
Patton, Michael Quinn. 1991. How to Use Qualitative Methods in Evaluation. London: Sage publications.
Pohan, Rusdin. 2007. Metodologi Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Lanarka Publisher. Purwanto, Yedi, Aep Saepudin, Shofaussamawati, Mohammad Rindu Fajar Islamy, dan
Didin Baharuddin. 2023. “Tasawwuf moderation in higher education: Empirical study of Al-Ghazālī’s Tasawwuf contribution to intellectual society.” Cogent Social Sciences 9(1):2192556.
Rusn, Abidin Ibnu. 2009. Pemikiran Al-Ghazali Tentang Pendidikan. YOGYAKARTA: Pustaka Pelajar.
S, Tatang. 2012. Ilmu Pendidikan. cet. 1. disunting oleh B. A. Saebani. Bandung: CV. Pustaka Setia.
Sibawaihi, Sibawaihi. 2021. “Epistemologizing the Islamic Concept of Resurrection in the Hereafter: A Comparative Study Between al-Ghazālī and Fazlur Rahman.” Jurnal Akidah & Pemikiran Islam 23(2):275–310.
Smith, Margaret. 1983. Al- Ghazali The Mystic. Lahore: Hijra International Publisher. Sodiq, Akhmad. 2017. Epistemologi Islam: Argumen Al-Ghazali Atas Superioritas Ilmu
Ma’rifat. Kencana.
Sulaiman, Adibah, Ezad Azraai Jamsari, dan Noorsafuan Che Noh. 2014. “Islamic environment in child development according to the views of Imam al-Ghazali.” Mediterranean journal of social sciences.
Sulaiman, Fathiyah Hasan. 1986. “Alam Pikiran Al-Ghazali Mengenai Pendidikan dan
Ilmu, terj.” Herry Noer Ali, Bandung: Diponegoro.
Syahrin, Fira. 2023. “Kasus Bullying di Sukabumi Siswa Kelas 3 SD Patah Tulang hingga Dugaan Intimidasi dari Sekolah.” Liputan 6. Diambil 16 Maret 2024 (https://www.liputan6.com/regional/read/5439055/kasus-bullying-di- sukabumi-siswa-kelas-3-sd-patah-tulang-hingga-dugaan-intimidasi-dari- sekolah).

Tamuri, Ab Halim, dan Ahmad Munawar Ismail. 2022. “Hubungan persekitaran sekolah dan guru dengan amalan akhlak murid sekolah menengah Malaysia.” International journal of islamic thought.
Teungku Muhammad Hasbi, Ash Shiddiqy. 1998. Al Islam. Semarang: Pustaka Rizki Putra. Wardi, Moh, Nur Atika Alias, Tawvicky Hidayat, dan Ali Usman Hali. 2023.
“Implementation of Education Based on Religious Moderation.” Tafkir:
Interdisciplinary Journal of Islamic Education 4(1):163–79.
Zulfatmi, Zulfatmi. 2023. “Learning the Values of Religious Moderation in Madrasah
Aliyah: Model Analysis.” Jurnal Ilmiah Peuradeun 11(2):551–68.
Published
2024-06-30
How to Cite
Aulia, R., Prastowo, A., Fathunnajih, F., & Ayu Saputri, D. (2024). IMPLEMENTING MORAL EDUCATION THROUGH AL-GHAZALI’S PERSPECTIVE IN ISLAMIC STUDIES: A CASE STUDY AT ELEMENTARY SCHOOL IN YOGYAKARTA. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 27(1), 243-259. https://doi.org/10.24252/lp.2024v27n1i15
Section
Article
Abstract viewed = 117 times